Przeczytaj nasze porady dla użytkowników motocykli. Dowiedz się, jak właściwie eksploatować i przechowywać opony motocyklowe.

W jaki sposób składować opony, by zachować ich żywotność?

  • Opony należy przechowywać w zamkniętych, wentylowanych pomieszczeniach, gdzie panuje chłodna temperatura i w miarę suche powietrze.
  • Optymalna temperatura powietrza to 15 – 25 stopni Celsjusza.
  • Należy unikać ozonu (pomieszczenie z oponami nie może być zatem oświetlane np. lampami rtęciowymi).
  • Nie wolno przechowywać opon w pobliżu kwasów, środków rozpuszczających czy innych chemikaliów.
  • Unikać ekspozycji na światło słoneczne.
  • Jeśli opony muszą leżeć jedna na drugiej, zaleca się co kilka tygodni pozamieniać je miejscami.
  • Najlepszym sposobem zimowania ogumienia jest postawienie motocykla na specjalnym stojaku.

Opony motocyklowe powinny być przechowywane z uwzględnieniem kilku podstawowych zasad.
Opony motocyklowe powinny być przechowywane z uwzględnieniem kilku podstawowych zasad.

Jak kontrolować stan bieżnika?

Pierwszym czynnikiem, na jaki zwracamy uwagę jest głębokość bieżnika opony motocyklowej. Według europejskich przepisów, jego minimalna głębokość powinna wynosić 1,6 milimetra, a w przypadku skuterów 1 milimetr.

Ważnym czynnikiem jest również stan faktyczny opony. Powolne przejrzenie każdego centymetra pozwoli nam wyłapać niebezpieczne pęknięcia, uszczerbki czy miejsca, gdzie opona została wytarta na skutek mocnego hamowania (szczególnie w motocyklach niewyposażonych w ABS).

Widoczne ślady uszkodzeń opony motocyklowej to sygnał, który powinien popchnąć nas do wymiany ogumienia.

Regularna kontrola ciśnienia to bardzo ważny element dbałości zarówno o opony, jak i o nasze bezpieczeństwo. Fot. Continental
Regularna kontrola ciśnienia to bardzo ważny element dbałości zarówno o opony, jak i o nasze bezpieczeństwo. Fot. Continental

 

oponeo radzi

Należy regularnie (najlepiej co tydzień) sprawdzać wartość ciśnienia powietrza w oponach. Ogumienie musi być napompowane do poziomu zgodnego z zaleceniami producenta. Trzeba pamiętać, że ciśnienie sprawdzamy zawsze na zimnych oponach.

Nie zapominajmy przy tym ponownie uzbroić wentyl w uszczelniający „kapturek”.