Malowanie felg – to na nie mogą zdecydować się kierowcy, gdy ulubione obręcze straciły swój pierwotny blask, a wymiana na inne nie wchodzi w grę. Sposób ten pozwala na odświeżenie ich wyglądu, by w efekcie prezentowały się atrakcyjniej niż dotychczas. Ile kosztuje malowanie felg i jak wygląda taki proces?

malowanie felg w sposób natryskowyJedna z technik malowania felg.

Nieestetycznie wyglądający kolor obręczy lub chęć jego zmiany / odświeżenia potrafi spędzić sen z powiek osobom, które dbają o nienaganną prezentację swojego samochodu. W końcu felgi to jedne z elementów, które od razu rzucają się w oczy. Decydując się na ich pomalowanie, wszelkie mankamenty lakieru są podczas tego procesu usuwane, co pozwala w efekcie uzyskać odnowione i ładnie prezentujące się obręcze.   

Czym pomalować felgi?

Sposobów na malowanie felg aluminiowych jest kilka. Różnice między poszczególnymi formami wynikają z zastosowanych technik wykonania, doboru materiałów, ale też konkretnego rezultatu. Co więcej, znaczenie ma również cena takiej usługi, odmienna dla każdego rozwiązania i zależna od lokalizacji danego warsztatu, wielkości czy liczby oddanych do odnowienia obręczy. Kierowcy mogą zdecydować się na malowanie proszkowe felg, metodę systemową, hydrograficzną czy w warunkach domowych wykonać korektę koloru sprayem. Da się także odnowić stalowe modele, natryskowo u fachowców. Samodzielne malowanie ich przy użyciu farby i pędzla, wydaje się tanim rozwiązaniem, ale nieprofesjonalnym, nieestetycznym i nietrwałym. Lepiej postawić na inne, dużo lepsze metody.  

Malowanie proszkowe felg

Proszkowe malowanie felg rozpoczyna się zawsze od odpowiedniego przygotowania powierzchni obręczy. Jeśli była uszkodzona (wygięta czy wgnieciona), należy ją dodatkowo wyprostować i przywrócić jej kształt do stanu pierwotnego. Ponadto, gdy w grę wchodzi malowanie felg stalowych – nie obędzie się raczej bez usunięcia śladów korozji. W przypadku mocno zniszczonych czasami warto zdecydować się na nowe.  

Ze wstępnie przygotowanych modeli należy pozbyć się poprzedniego lakieru. Różne zakłady stosują nieco odmienne metody. Do najpopularniejszych należą: piaskowanie, szkiełkowanie i sodowanie. Wszystkie mają na celu przywrócenie oryginalnego wyglądu felg, poprzez usunięcie zanieczyszczeń i korozji.  

Kolejnym krokiem jest nałożenie podkładowej warstwy farby na bazie cynku, dzięki której można uzyskać np. malowanie felg aluminiowych na czarno. W tym momencie przechodzimy już do samego proszkowania. Preparat nanosi się przy wykorzystaniu elektrostatycznego pistoletu. Wyrzucane cząsteczki farby mają przeciwny ładunek elektryczny niż obręcz. Kiedy powierzchnia felgi zostanie pomalowana, całość wygrzewa się w temperaturze 200 stopni Celsjusza w przystosowanym do tego piecu. Tam drobinki lakieru stapiają się, tworząc jednolitą warstwę, cechującą się dużą wytrzymałością, zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i warunki atmosferyczne, wilgoć i korozję. Opcjonalnie, po zakończonym procesie obręcze mogą zostać pokryte farbą bezbarwną, która będzie stanowiła dodatkowe zabezpieczenie. 

Warto również wspomnieć, że proszek wykorzystywany do malowania felg aluminiowych i stalowych, nie zawiera substancji rozpuszczalnikowych. Jest więc dużo bardziej przyjazny ludziom i środowisku w porównaniu do standardowych specyfików. Wspomniane substancje, zwykle obecne w innych farbach, mają m.in. działanie rakotwórcze. 

Malowanie proszkowe – cena

Koszt malowania proszkowego niestety nie należy do najniższych. Nie jest to tania usługa, dlatego jeśli ktoś używa wyjątkowo dobre, drogie obręcze lub z innego powodu bardzo nie chce zmieniać wykorzystywanych aktualnie egzemplarzy, może się na nią zdecydować. Częstokroć zakup fabrycznie nowych egzemplarzy okazuje się niewiele droższy od przeprowadzenia renowacji starych. Ile kosztuje malowanie proszkowe felg aluminiowych? Ceny są mocno rozstrzelone, a warsztaty liczą sobie za komplet 4 sztuk od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych. Wiele zależy od rozmiaru obręczy – im większa, tym będzie drożej – i samej lakierni, dlatego trudno wyciągnąć uśrednione koszty. Dodatkowo płatne są toczenie frontów CNC, prostowanie czy nałożenie ceramiki. 

Malowanie felgi metodą systemową

Proces malowania felgi metodą systemową składa się z kilku etapów. Rozpoczyna się od sprawdzenia ich stanu i kiedy to konieczne, wykonania renowacji. Ważne jest również usunięcie starego lakieru przy pomocy odpowiednich środków chemicznych – bez tego kroku dalsza obróbka nie przebiegnie pomyślnie. W dalszej kolejności nakłada się kilka powłok – podkład proszkowy, farbę ciekłą i na koniec bezbarwny lakier. Dzięki tej metodzie można uzyskać trwałą, odporną na uszkodzenia mechaniczne i estetyczną powłokę, która doda niepowtarzalnego charakteru pojazdowi. 

Co ważne, decydując się właśnie na nią, fachowcy są w stanie uzyskać taką kombinację kolorystyczną, która odzwierciedla oryginalną, nadaną przez producenta barwę obręczy.  

Systemowe lakierowanie felg – cena

Z jakim kosztem muszą się liczyć kierowcy, którzy wybiorą tę metodę? Na pewno niemałym. Wiele wynika z faktu, że wspomniane proszkowe malowanie łączy się w tym wypadku z wykonywanym na mokro, co podwyższa cenę takiej usługi nawet o 30% w stosunku do samego malowania proszkowego.  

Malowanie alufelg metodą hydrograficzną 

Stosunkowo nową metodą na odświeżenie wyglądu obręczy jest hydrografika, pozwalająca na uzyskanie nietuzinkowych, kolorowych felg. Cała jej sztuka i niepowtarzalność tkwi w pokryciu obręczy specjalną, cienką folią z kolorem, wzorem, indywidualną grafiką – decyzja stoi po stronie właściciela. 

Umieszcza się ją na wodzie bez warstwy ochronnej, spryskuje aktywatorem, a następnie zanurza dokładnie obręcz, co pozwala na przetransferowanie malowania. Felgi pozostawia się, w zależności od zaleceń producenta hydrografiki, do wyschnięcia lub wygrzania. Potem pozostaje cieszyć się już unikatowym efektem, nawet przez długi czas. Wbrew powszechnym obawom ta technika nie ulega zniszczeniu i jest bardzo trwała.   

Ile kosztuje malowanie felg przy użyciu folii hydrograficznej?

Trzeba oficjalnie przyznać, że choć ta metoda jest atrakcyjna, to może nie być w zasięgu możliwości finansowych każdego. Fachowcy za cały proces i komplet obręczy mogą liczyć sobie nawet tysiąc złotych.  

Malowanie felg sprayem

W domowych warunkach można często przeprowadzić niektóre czynności przy naszym aucie, np. wymianę zużytych wycieraczek, przepalonych żarówek, zmianę kół i wiele innych. Nie brakuje też śmiałków, którzy biorą się za customizację felg i samodzielne odświeżanie ich wyglądu. Tłumaczą oni, że zrobią to równie dobrze, co profesjonaliści, lecz o wiele taniej.

Malowanie felg stalowych sprayem, nie jest złym pomysłem pod warunkiem, że wiemy, co robić i jesteśmy pewni dobrego efektu. Inaczej sprawa wygląda w przypadku alufelg – nie zalecamy odświeżania ich takim sposobem.    

Zabieg zaczynamy od odpowiedniego przygotowania obręczy, wyczyszczenia jej i zeszlifowania rys. Jeżeli na powierzchni widoczne są delikatne uszczerbki, można je zaszpachlować. W przypadku poważnych uszkodzeń, są dwa wyjścia – oddanie felg do profesjonalnej naprawy lub całkowita wymiana na nowe egzemplarze, ponieważ ich odnowa jest nieopłacalna.  

Przy niewielkich ubytkach, ponowne szlifowanie pozwoli uzyskać efekt gładkiej powierzchni, przygotowanej pod nałożenie podkładu – zalecanego w podwójnej warstwie. Po odtłuszczeniu przychodzi czas na malowanie felg stalowych. Sprayem, czyli akrylowym lakierem przeznaczonym do tego celu, staramy się dokładnie pokryć całość, stosując się też do porad producenta. Pamiętajmy, by nie zrobić prześwitów i zacieków! Można nakładać go etapami z odpowiedniej odległości. Przy użyciu tego produktu malowanie felg na czarno, biało, srebrno czy złoto jest jak najbardziej możliwe. Tak potraktowane obręcze maluje się lakierem, ale krok ten nie musi zostać wykonany.  

Ile kosztuje malowanie felg sprayem?

Cena za malowanie felg stalowych sprayem nie będzie wygórowana. Koszt jednego opakowania zaczyna się już od 20 zł, lecz na tym nie koniec. Należy dokupić jeszcze podkład i opcjonalnie szpachlę oraz lakier, co wyniesie dodatkowo około 100 zł.