Test opon zimowych to jedno z najlepszych źródeł informacji o zachowaniu poszczególnych modeli w określonych warunkach. Jeżeli planujesz zakup nowego kompletu ogumienia, to koniecznie zapoznaj się z wynikami badań przeprowadzonych przez największy niemiecki automobilklub ADAC.
ADAC to wywodząca się z Niemiec, niezależna organizacja motoryzacyjna. Co roku przeprowadza rzetelne badania, w trakcie których w praktyce sprawdzane są różne modele ogumienia zimowego. Muszą one poradzić sobie w wymagających warunkach, pokonując śnieg, lód oraz mokre nawierzchnie.
W tym roku na warsztat wzięte zostały rozmiary 205/60 R16 oraz 225/45 R17. Jeżeli chcesz kupić nowe opony zimowe, testy ADAC pomogą Ci w wyborze właściwego modelu.
Testy opon zimowych ADAC 2023 – kryteria oceniania
Niemiecki klub motoryzacyjny ADAC od lat słynie z dokładności wykonywanych przez siebie testów opon zimowych, wielosezonowych i letnich. Aby zobrazować skalę tych projektów wystarczy wspomnieć, że badania odbywają się w różnych miejscach na świecie. Dla przykładu – jazdę na lodzie przeprowadza się na specjalnym torze lodowym marki Continental, sprawdzian na śniegu ogumienie przechodzi w Finlandii, a egzaminy z poruszania się po suchej nawierzchni organizowane są w ośrodkach testowych Bridgestone i ADAC we Włoszech oraz w Bawarii. Warto zaznaczyć, że producenci nie mają żadnego wpływu na sposoby badania opon ani przyznawane im oceny.
Rok 2023 wniósł pewne zmiany w metodologii testów przeprowadzanych przez ADAC. Organizatorzy, poza najważniejszym kryterium dotyczącym bezpieczeństwa, położyli również nacisk na kwestię ochrony środowiska. Obecnie punkty przyznawane są więc w dwóch głównych kategoriach, które decydują o ocenie końcowej.
Pierwszą z nich jest bezpieczeństwo jazdy (70% oceny końcowej), na które składają się:
- zachowanie na suchej nawierzchni (30% oceny kategorii),
- zachowanie na mokrej nawierzchni (40% oceny kategorii),
- zachowanie na nawierzchni zimowej (śnieg i lód) (30% oceny kategorii).
Druga to równowaga środowiskowa (30% oceny końcowej), w której pod uwagę brane są:
- przebieg (40% oceny kategorii),
- zużycie opon (20% oceny kategorii),
- wydajność (20% oceny kategorii),
- generowany hałas (10% oceny kategorii),
- zrównoważony rozwój (10% oceny kategorii).
Klasyfikacja ADAC – oceny
Na podstawie wymienionych wyżej kategorii, specjaliści z organizacji ADAC przyznają oceny. W ten sposób łatwo sprawdzisz, które ze sprawdzonych opon dobrze poradziły sobie w warunkach zimowych. Dzięki temu możesz mieć pewność, że będą one dobrym wyborem i nie zawiodą Cię podczas jazdy w wymagających warunkach zimowych.
Warto zwrócić uwagę na sposób oceniania. W pięciostopniowej skali najlepsze są modele z najmniejszą notą, a najsłabsze te, które mają najwięcej punktów.
Klasyfikacja ADAC – skala ocen w tabeli:
Nota | Ocena |
0,6 – 1,5 | Bardzo dobra |
1,6 – 2,5 | Dobra |
2,6 – 3,5 | Zadowalająca |
3,6 – 4,6 | Wystarczająca |
4,6 – 5,5 | Niewystarczająca |
Sprawdź wyniki zeszłorocznego testu opon zimowych ADAC 2022, w którym badaniom poddano opony w rozmiarach 185/65 R15 oraz 215/60 R16.
Test opon zimowych ADAC 2023/2024 w rozmiarze 205/60 R16
Opony zimowe w tym rozmiarze stosowane są w wielu popularnych modelach aut, takich jak choćby: Audi A4, Skoda Octavia, Volkswagen Touran, BMW serii 3, czy Mercedesy klas A, B, C, E i T. Ten rozmiar stosowany jest też w większych autach, możemy więc w tym przypadku mówić także o teście opon zimowych SUV. Badaniom poddano aż 16 modeli, wśród których znalazły się zarówno opony z segmentu premium, jak i średniego, czy ekonomicznego. Prym w rankingu zdecydowanie wiodą produkty z najwyższej klasy, jednak dobrą oceną otrzymało także dwóch przedstawicieli z segmentu średniego, a konkretnie od marek Hankook i Firestone.
Model | Nota | Ocena końcowa |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,2 | Dobra |
Michelin Alpin 6 | 2,2 | Dobra |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 | Dobra |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,4 | Dobra |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,4 | Dobra |
Bridgestone Blizzak LM 005 | 2,4 | Dobra |
Firestone Winterhawk 4 | 2,5 | Dobra |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | 2,6 | Zadowalająca |
Fulda Kristall Control HP 2 | 2,6 | Zadowalająca |
Kleber Krisalp HP3 | 2,8 | Zadowalająca |
Falken Eurowinter HS02 | 3,0 | Zadowalająca |
Barum Polaris 5 | 3,1 | Zadowalająca |
Vredestein Wintrac | 3,1 | Zadowalająca |
Uniroyal WinterExpert | 3,2 | Zadowalająca |
Lassa Snoways 4 | 5,2 | Niewystarczająca |
Austone Athena SP-901 | 5,3 | Niewystarczająca |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-60-r16/
Podium dla opon premium
Na pierwszym miejscu znalazły się ex aequo dwa modele opon z segmentu premium. Pierwszym z nich jest Dunlop Winter Sport 5. Produkt doskonale sprawdził się na nawierzchniach suchych, mokrych oraz ośnieżonych, oferując właściwą kontrolę nad samochodem. Wszystko za sprawą bieżnika naznaczonymi licznymi rowkami, które doskonale odprowadzają wodę oraz błoto pośniegowe, a także zwiększonej liczby klocków względem poprzedniej odsłony tego modelu. Nie bez znaczenia są też zakrzywione lamele gwarantujące świetną przyczepność i krótką drogę hamowania na śliskich nawierzchniach.
Drugim modelem, któremu w udziale przypadł zaszczytny laur zwycięzcy jest produkt od francuskiej marki premium. To Michelin Alpin 6, który doskonale poradził sobie w kwestii bezpieczeństwa jazdy i tylko odrobinę słabiej, jednak nadal świetnie w kategorii równowagi środowiskowej. Ten model doceniono zwłaszcza za jego odporność na ścieranie, a co za tym idzie długi czas eksploatacji. Te cechy produkt zawdzięcza przede wszystkim nowoczesnej mieszance gumowej, która poza trwałością oferuje także doskonałą przyczepność.
Kolejne miejsce w teście opon zimowych ADAC 2023 przypadło oponie Goodyear UltraGrip 9+. To model, który zapewnia duże bezpieczeństwo jazdy oraz dobrą równowagę środowiskową. Jedynymi kryteriami, w których uzyskał notę „zadowalającą” był hałas oraz zrównoważony rozwój. Cechą charakterystyczną tego ogumienia są technologie Winter Grip i Mileage+. Pierwsza z nich bazuje na specjalnej mieszance zwiększającej obszar styku opony z nawierzchnią, co gwarantuje świetną przyczepność. Drugie rozwiązanie zapewnia natomiast dłuższe przebiegi dzięki zwiększonej wytrzymałości na sztywnienie gumy wywołane niskimi temperaturami.
Test ADAC 2023 205/60 R16 – wyniki z podziałem na kategorie
Model | Zachowanie na suchej drodze | Zachowanie na mokrej drodze | Zachowanie na ośnieżonej drodze | Przebieg | Ścieranie | Wydajność | Hałas | Zrównoważony rozwój |
Dunlop Winter Sport 5 | 1,9 | 2,2 | 2,1 | 2,0 | 2,1 | 2,2 | 3,3 | 3,4 |
Michelin Alpin 6 | 2,0 | 2,4 | 2,3 | 1,6 | 1,5 | 2,1 | 3,1 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,5 | 2,1 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | 1,8 | 2,8 | 3,3 |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 2,2 | 2,2 | 2,8 | 3,1 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,5 | 2,2 | 1,8 | 2,8 | 2,2 | 2,0 | 3,0 | 3,2 |
Bridgestone Blizzak LM 005 | 2,5 | 1,8 | 2,2 | 3,1 | 2,6 | 2,5 | 3,1 | 3,3 |
Firestone Winterhawk 4 | 2,5 | 2,0 | 2,4 | 3,0 | 2,8 | 2,3 | 2,8 | 3,3 |
BFGoodrich G-Force Winter 2 | 2,5 | 2,7 | 2,2 | 2,5 | 1,7 | 2,3 | 3,0 | 3,1 |
Fulda Kristall Control HP 2 | 2,4 | 2,9 | 2,5 | 1,3 | 2,0 | 1,9 | 3,8 | 3,3 |
Kleber Krisalp HP3 | 3,0 | 2,6 | 2,4 | 2,5 | 1,7 | 2,4 | 2,8 | 3,1 |
Falken Eurowinter HS02 | 2,2 | 2,5 | 3,1 | 2,5 | 2,4 | 2,6 | 2,8 | 4,1 |
Barum Polaris 5 | 3,4 | 2,8 | 2,6 | 2,1 | 2,2 | 1,9 | 3,3 | 3,1 |
Vredestein Wintrac | 3,4 | 2,5 | 2,2 | 2,3 | 1,9 | 2,2 | 2,7 | 3,5 |
Uniroyal WinterExpert | 3,3 | 2,7 | 2,5 | 2,9 | 2,9 | 2,2 | 3,3 | 3,1 |
Lassa Snoways 4 | 2,5 | 2,5 | 5,2 | 2,5 | 2,4 | 2,6 | 2,8 | 3,8 |
Austone Athena SP-901 | 4,0 | 5,3 | 1,7 | 2,7 | 2,1 | 3,1 | 2,7 | 4,3 |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-60-r16/
Test opon zimowych 2023/2024 ADAC w rozmiarze 225/45 R17
Ogumienie w rozmiarze 225/45 R17 stosowane jest w wielu popularnych autach kompaktowych, takich jak choćby: Toyota Corolla, Opel Astra, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Renault Megane, czy Skoda Octavia. Podobnie jak w przypadku testu rozmiaru 205/60 R16, także i tutaj przetestowano 16 modeli z różnych półek cenowych. Zwyciężył produkt od marki Continental, a na podium ponownie pojawiły się Michelin Alpin 6 oraz Dunlop Winter Sport 5. Oprócz nich na medal zasłużył także Goodyear UltraGrip Perfromance+.
Model | Nota | Ocena końcowa |
Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | Dobra |
Michelin Alpin 6 | 2,2 | Dobra |
Goodyear UltraGrip Performance + | 2,2 | Dobra |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | Dobra |
Vredestein Wintrac Pro | 2,6 | Zadowalająca |
Semperit Speed Grip 5 | 2,6 | Zadowalająca |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 | Zadowalająca |
Giti GitiWinter W2 | 2,7 | Zadowalająca |
Kumho Wintercraft WP52 | 2,7 | Zadowalająca |
Apollo Aspire XP Winter | 2,8 | Zadowalająca |
Nokian Tyres WR Snowproof | 3,0 | Zadowalająca |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,0 | Zadowalająca |
Yokohama BluEarth-Winter V906 | 3,0 | Zadowalająca |
Sava Eskimo HP2 | 3,0 | Zadowalająca |
Bridgestone Blizzak LM005 | 3,2 | Zadowalająca |
Kormoran Snow | 5,4 | Niewystarczająca |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/225-45-r17-h
Cztery opony z dobrą oceną od ADAC
Continental WinterContact TS870 to opona, którą zdecydowanie warto wziąć pod uwagę, jeżeli planujesz zakup nowych zimówek. Ten model gwarantuje doskonałą przyczepność w zróżnicowanych warunkach, a oprócz tego zapewnia imponujące przebiegi, więc posłuży Ci przez dłuższy czas. Niewątpliwy wpływ na takie osiągi miało zastosowanie nowoczesnej mieszanki Cool Chili z domieszką żywicy, która nie tylko skraca drogę hamowania, ale również wyróżnia się dużą odpornością na ścieranie oraz niskimi oporami toczenia. Doskonałą przyczepność i pewne wchodzenie w zakręty gwarantują natomiast lamele kieszeniowe, sprawiające, że opona lepiej radzi sobie z zalegającym na drodze śniegiem.
Drugie miejsce, na równi z Michelin Alpin 6 przypadło modelowi Goodyear UltraGrip Performance +. Podobnie jak w przypadku ogumienia od Continentala, ten produkt również zapewnia długi czas eksploatacji i świetną przyczepność w zróżnicowanych warunkach. Nieco słabiej wypadł pod względem generowanego hałasu, nadal jest on jednak na poziomie zadowalającym, czyli takim, który nie będzie przeszkadzał większości kierowców. Goodyear UltraGrip Performance+ utrzymuje optymalną elastyczność w warunkach zimowych dzięki technologii Winter Grip, a mieszanka z zawartością żywicy gwarantuje wysoką skuteczność hamowania oraz przyczepność.
Na uwagę zasługuje również model Semperit Speed Grip 5, który co prawda ax equo, razem z oponą Vredestein Wintrac Pro, znalazł się poza ścisłym podium, tuż za Dunlop Winter Sport 5, jednak jego nota jest bardzo wysoka, biorąc pod uwagę fakt, że należy do klasy ekonomicznej. To świetny wybór dla osób, które szukają dobrego, budżetowego ogumienia. Produkt wyróżniają bardzo długie przebiegi, będzie to więc inwestycja na dłuższy czas. Oprócz tego poszczycić się może również niezłymi wynikami jeśli chodzi o przyczepność. Zapewniają ją m.in. specjalne haczyki śnieżne i lamele, skracające drogę hamowania oraz zapewniające dobrą trakcję na śniegu. Kierunkowa rzeźba bieżnika z licznymi rowkami sprawnie odprowadza wodę, a sztywne boki pozwalają zachować stabilność na suchych nawierzchniach.
Testy opon zimowych ADAC 225/45 R17 – wyniki cząstkowe
Model | Zachowanie na suchej drodze | Zachowanie na mokrej drodze | Zachowanie na ośnieżonej drodze | Przebieg | Ścieranie | Wydajność | Hałas | Zrównoważony rozwój |
Continental WinterContact TS 870 | 2,2 | 2,0 | 1,9 | 1,3 | 2,0 | 2,2 | 3,1 | 3,1 |
Michelin Alpin 6 | 2,2 | 2,4 | 2,2 | 0,9 | 1,7 | 2,3 | 3,4 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip Performance + | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 1,5 | 2,1 | 1,8 | 3,5 | 3,3 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,6 | 1,9 | 0,9 | 2,0 | 1,7 | 3,7 | 3,3 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 1,9 | 2,0 | 2,5 | 3,3 | 3,5 |
Semperit Speed Grip 5 | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 1,4 | 2,2 | 2,3 | 3,4 | 3,1 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,7 | 2,0 | 2,1 | 2,2 | 2,3 | 2,3 | 3,1 | 3,1 |
Giti GitiWinter W2 | 2,4 | 2,5 | 2,6 | 2,6 | 2,8 | 2,7 | 3,4 | 4,1 |
Kumho Wintercraft WP52 | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 0,7 | 1,8 | 2,8 | 3,0 | 3,9 |
Apollo Aspire XP Winter | 2,7 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,2 | 2,6 | 3,8 | 3,5 |
Nokian Tyres WR Snowproof | 3,0 | 3,2 | 3,0 | 2,3 | 2,1 | 2,3 | 3,1 | 3,2 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,3 | 2,4 | 2,3 | 1,6 | 2,3 | 2,2 | 3,3 | 3,0 |
Yokohama BluEarth-Winter V906 | 2,9 | 2,4 | 3,0 | 2,8 | 2,6 | 2,6 | 3,4 | 3,9 |
Sava Eskimo HP2 | 3,4 | 3,2 | 2,1 | 1,8 | 2,4 | 1,6 | 3,9 | 3,3 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2,3 | 1,7 | 3,2 | 3,0 | 3,1 | 2,4 | 3,4 | 3,3 |
Kormoran Snow | 3,9 | 5,4 | 1,6 | 1,2 | 1,9 | 2,2 | 3,9 | 3,0 |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło:https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/225-45-r17-h
Sprawdź testy opon zimowych ADAC i ciesz się bezpieczną jazdą
Test ADAC 2023 stanowi doskonałe źródło informacji na temat zachowania poszczególnych modeli opon w ściśle określonych warunkach. Warto więc oprzeć się na prezentowanych w nim wynikach, dopierając nowy komplet ogumienia do swojego modelu. Osoby, które dysponują ograniczonym budżetem, mogą z powodzeniem znaleźć odpowiedni dla siebie model, opierając się na notach cząstkowych wystawianych dla poszczególnych kryteriów. W ten sposób dużo łatwiej jest dobrać produkt z segmentu średniego bądź ekonomicznego, który dobrze radzi sobie w najważniejszych dla nich kwestiach.