Jeżeli należysz do grona osób czekających na tegoroczne testy opon zimowych, niemiecki automobilklub ADAC jako jeden z pierwszych publikuje wyniki swoich badań. Teraz możesz się z nimi zapoznać i zobaczyć, które modele wypadły najlepiej.
Organizacja ADAC w tegorocznych testach zimowych postanowiła wziąć pod lupę ogumienie w rozmiarach – 185/65 R15 i 215/60 R16. Udało się przebadać niemalże tysiąc sztuk opon do każdego z wariantów, reprezentujących trzy przedziały cenowe – od premium, po średni i niskobudżetowy. Tylko wybrane z nich spełniły najsurowsze wymagania – otrzymały tym samym najlepsze noty i znalazły się na wysokich miejscach w ogólnej klasyfikacji rankingowej. Te modele można polecić na sezon zimowy 2022/2023.
Przejdź do wyników tegorocznych testów
Testy opon zimowych ADAC – metodologia
Rzetelnie zbadanie ważnych cech ogumienia przeznaczonego do jazdy po zimowych nawierzchniach – takie zadanie stawia przed sobą niemiecki automobilklub. Specjaliści w kontrolowanych warunkach skrupulatnie analizują kluczowe parametry ogumienia, co pozwala odkryć jego największe walory, a w niektórych przypadkach obnażyć słabości. Modele pochodzą z różnych punktów dystrybucji. Wybierane są na podstawie aktualnej sytuacji na rynku, a ich producenci nie mają wpływu zarówno na czynności podejmowane przez specjalistów ADAC, jak również na wyniki przeprowadzonych testów opon zimowych.
Autorski system oceniania opracowany przez organizację jest bardzo szczegółowy, a żaden detal nie został pominięty. Zakłada możliwość sprawdzenia modeli w zróżnicowanych warunkach, odpowiadających tym, z jakimi mają do czynienia kierowcy w zimowej porze roku:
- zachowanie na mokrej nawierzchni (30% oceny końcowej),
- zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20% oceny końcowej),
- zachowanie na suchej nawierzchni (15% oceny końcowej),
- zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10% oceny końcowej),
Dla testujących liczą się także takie kryteria jak: żywotność (10% oceny końcowej), zużycie paliwa (10% oceny końcowej) czy generowany hałas (5% oceny końcowej). Współcześnie przykłada się dużą wagę do tego, aby ogumienie było nie tylko bezpieczne, ale też korzystne wypadało w aspektach ekonomicznym i środowiskowym.
Specjaliści ADAC opierają się na opracowanym i stosowanym od lat systemie przyznawania poszczególnych ocen za wymienione wyżej kategorie.
- noty 0,6 - 1,5 (bardzo dobra)
- noty 1,6 - 2,5 (dobra)
- noty 2,6 - 3,5 (zadowalająca)
- noty 3,6 - 4,5 (dostateczna)
- noty 4,6 - 5,5 (niedostateczna)
Obowiązuje pięciostopniowa skala oceniania, z której jasno wynika, że im niższa nota, tym korzystniejszy wynik. Najlepszymi oponami zimowymi są te, mające po podsumowaniu najmniejszą średnią ocen ze wspomnianych parametrów. To one uzyskują rekomendację, ponieważ gwarantują solidne osiągi we wszystkich aspektach – ważnych podczas podróżowania autem w okresie zimy.
Poznaj ubiegłoroczne wyniki testu opon zimowych ADAC 2021, w którym pod uwagę były brane modele w popularnych rozmiarach 195/65 R15 i 225/50 R17.
Test opon zimowych ADAC 2022/2023 w rozmiarze 185/65 R15
W kompaktowych autach osobowych o małych gabarytach często pasującym rozmiarem ogumienia jest 185/65 R15. I to właśnie na nim skupili swoją uwagę specjaliści ADAC. Pasuje zarówno do Audi A1, Opla Corsy czy VW Polo, a w ostatnim z wymienionych samochodów testowano opony zimowe o wspomnianej wielkości.
W sumie sprawdzono osiągi 16 modeli, a wyniki mogą nieco zaskakiwać. Prezentują się następująco:
Model | Punkty | Ocena końcowa |
2,2 | dobra (gut) | |
2,2 | dobra (gut) | |
2,2 | dobra (gut) | |
2,3 | dobra (gut) | |
2,7 | zadowalająca (befriedigend) | |
2,7 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,0 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,0 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,2 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,3 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,5 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,6 | dostateczna (ausreichend) | |
3,7 | dostateczna (ausreichend) | |
3,9 | dostateczna (ausreichend) | |
5,3 | niedostateczna (mangelhaft) | |
5,5 | niedostateczna (mangelhaft) |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/185-65-r15-t/
Trio, a w sumie kwartet z dobrą oceną
Decyzją niemieckiej organizacji aż trzy modele opon otrzymały taką samą notę końcową. Wynik 2,2 uzyskały Continental WinterContact TS 870, Goodyear Ultra Grip 9+ oraz Semperit Speed Grip 5, czyli dwaj przedstawiciele segmentu premium i jeden ekonomicznego. Na dobrą ocenę zasłużyła także opona Michelin Alpin 6, która w ogólnej klasyfikacji znalazła się tuż za wspomnianą trójką, mając notę 2,3. Wszystkie cztery propozycje śmiało można polecić na sezon zimowy.
Choć ogumienie Continental WinterContact TS 870 nie otrzymało w poszczególnych kategoriach najwyższych not, to zrównoważone wyniki we wszystkich aspektach, przyczyniły się do wysokiego miejsca w rankingu. Opona zimowa w teście wypadała bardzo dobrze pod wieloma względami, dlatego specjaliści ADAC docenili jej osiągi. Patrząc na wyniki badania, można wywnioskować, że te są zrównoważone, ponieważ zarówno podczas jazdy po suchej jezdni, mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej opona ta radziła sobie dobrze (noty zamykały się w granicach 1,6-2,5). To zasługa zmienionej mieszanki gumowej i zmodyfikowanej rzeźby bieżnika. Eksperci zauważyli też, że mocnymi stronami ogumienia są: niskie zużycie paliwa i długa żywotność. To model godny polecenia na zmienne warunki drogowe, najczęściej spotykane w Europie Środkowej od października do marca.
Rekomendowane są również inne opony zimowe. Ranking ukazał jeszcze jeden model zasługujący na znalezienie się w ścisłej czołówce. Jest nim model Goodyear Ultra Grip 9+, który zaskoczył badaczy tym, jak sprawdza się na mokrej nawierzchni. W tej kategorii otrzymał najwyższą notę (1,7). Jego właściwości jezdne są na tyle dobre, że także poruszanie się w trudnych warunkach po suchej oblodzonej i zaśnieżonej drodze nie sprawia temu ogumieniu problemów. Wpływ na zadowalające wyniki mają również zoptymalizowana mieszanka gumowa Mileage+ oraz rzeźba bieżnika o kierunkowym wzorze. Podobnie, jak Continental WinterContact TS 870, Goodyear Ultra Grip 9+ może pochwalić się dobrą punktacją w kwestii niskiego zużycia paliwa i długiej żywotności.
Pozytywnym zaskoczeniem w teście opon zimowych 2022 jest wynik modelu Semperit Speed Grip 5. Nota 2,2, czyli taka sama jak dla przedstawicieli premium świadczy o tym, że niska cena nie musi być wyznacznikiem gorszych właściwości jezdnych ogumienia. Pod kątem osiągów ten model najlepiej sprawdził się podczas badań na nawierzchni pokrytej śniegiem. Efektywność na mokrej i oblodzonej drodze była również dobra. Nieco słabiej opona wypadła w „suchych” warunkach, ale nadal w skali dla noty „dobra”. Najlepszy wynik badacze ADAC przyznali za niskie zużycie paliwa – 1,7, a w kwestii oferowanej żywotności było to 2,0.
Testerzy niemieckiej organizacji docenili także produkt Michelin Alpin 6. Uzyskał on w głównych kategoriach wciąż dobre oceny (a nawet jedną bardzo dobrą), ale nie lepsze niż pozostała trójka. Ogumienie było bezkonkurencyjne pod kątem wolnego zużywania się warstwy gumowej – nota 1,5. Doceniono również efektywność paliwową. W aspektach sprawowania podczas jazdy, Michelin Alpin na mokrej i oblodzonej drodze zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Za jazdę po śniegu została wystawiona ocena 2,4, a sprawdzanie się na suchej drodze – 2,5.
Poszukujesz opon zimowych 15 cali? Zapoznaj się z ofertą Oponeo!
Wyniki z poszczególnych kategorii
Test opon zimowych ADAC pokazał, że niektóre modele mimo słabszych not w ogólnej klasyfikacji, zasługiwały na pochwałę w innych obszarach.
Zachowanie na suchej nawierzchni | Zachowanie na mokrej nawierzchni | Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni | Zachowanie na oblodzonej nawierzchni | Generowany hałas | Zużycie paliwa | Żywotność | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2,3 | 2,1 | 2,2 | 2,5 | 3,0 | 1,8 | 2,0 | |
2,3 | 1,7 | 2,5 | 2,3 | 2,7 | 2,0 | 2,5 | |
2,5 | 2,3 | 2,0 | 2,3 | 2,6 | 1,7 | 2,0 | |
2,5 | 2,3 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 1,5 | |
2,6 | 2,7 | 2,0 | 2,5 | 2,7 | 2,4 | 2,0 | |
2,4 | 2,1 | 2,7 | 2,4 | 2,8 | 2,4 | 2,5 | |
2,1 | 1,7 | 2,4 | 2,8 | 2,9 | 1,9 | 3,0 | |
1,9 | 2,2 | 2,9 | 2,7 | 2,6 | 2,6 | 3,0 | |
3,2 | 2,0 | 2,2 | 2,1 | 2,8 | 1,7 | 2,5 | |
3,3 | 2,5 | 3,3 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 2,5 | |
2,9 | 2,5 | 3,5 | 2,4 | 3,0 | 2,3 | 3,5 | |
3,6 | 1,8 | 1,8 | 2,5 | 2,7 | 1,9 | 2,5 | |
3,6 | 3,7 | 1,9 | 2,3 | 2,9 | 2,0 | 1,5 | |
3,9 | 3,2 | 2,4 | 2,8 | 3,0 | 2,0 | 2,0 | |
2,1 | 5,3 | 4,0 | 2,3 | 2,9 | 2,3 | 1,5 | |
2,7 | 5,5 | 2,7 | 1,9 | 2,9 | 1,8 | 2,5 |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/185-65-r15-t/
Test opon zimowych ADAC 2022/2023 w rozmiarze 215/60 R16
Jakie opony do SUV-ów są rekomendowane do jazdy zimą? Badacze z organizacji ADAC przetestowali 17 modeli ogumienia na ten sezon w rozmiarze 215/60 R16, które pasują, np. do Audi Q3, VW T-Roc, czy pojazdu biorącego udział w teście – Skody Karoq. Co ciekawe, również Continental WinterContact TS 870 okazała się być bezkonkurencyjną oponą, zajmując najwyższą pozycję w rankingu (nota 2,1). Taki sam wynik przypadł w udziale Dunlop Winter Sport 5. Para Goodyear UltraGrip Performance + i Michelin Alpin 6 wg. niemieckich specjalistów zasługuje na wynik 2,3. Pozostałe modele ogumienia otrzymały gorsze noty, a tym samym uplasowały się na dalszych miejscach.
Model | Punkty | Ocena końcowa |
2,1 | dobra (gut) | |
2,1 | dobra (gut) | |
2,3 | dobra (gut) | |
2,3 | dobra (gut) | |
2,6 | zadowalająca (befriedigend) | |
2,7 | zadowalająca (befriedigend) | |
2,9 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,0 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,0 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,0 | zadowalająca (befriedigend) | |
ESA+TECAR Supergrip Pro | 3,1 | zadowalająca (befriedigend) |
3,1 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,2 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,3 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,4 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,5 | zadowalająca (befriedigend) | |
3,7 | dostateczna (ausreichend) |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/215-60-r16-h/
Tak, jak wspomnieliśmy Dunlop Winter Sport 5 podzielił najwyższe miejsce na podium wespół z Continental WinterContact TS 870. Przyczyniły się do tego dobre oceny w poszczególnych obszarach badawczych, jak np. w szczególności zachowanie na zaśnieżonej drodze, za które przyznano 1,6 punktów. Niewątpliwym plusem ogumienia są zbilansowane osiągi na lodzie, jak również drodze pokrytej warstwą wody czy będącej całkowicie suchą. To zasługa lekkiej konstrukcji, zwiększonej liczby klocków, pogłębieniu rowków czy wielokierunkowego ułożenia licznych nacięć. Z testu ADAC wynikało, że opona Dunlop Winter Sport 5 pod względem zużycia paliwa również wypada korzystnie. Mając ją na kołach kierowcy mogą cieszyć się z bezpiecznej i długotrwałej jazdy o niezmiennych właściwościach.
Marka Goodyear ma jeszcze jednego przedstawiciela, który wg. badaczy ADAC zasłużył na wyróżnienie ze względu na dobre zachowanie podczas sezonowych testów. Jest nim model GoodyearUltra Grip Performance +, który dzięki bieżnikowi o typowo zimowej rzeźbie i mieszance Winter Grip oraz Traction Protection wypadł doskonale w kwestii zachowania na śniegu – najwyższa nota 1,4. Oznacza to, że auto mające na kołach te opony będzie trzymało tor jazdy, kiedy nawierzchnię będzie pokrywała biała warstwa puchu. Nie utraci ono przyczepności również wjeżdżając na oblodzone, mokre i suche drogi. Efektywność paliwowa, a także aspekt zużycia ogumienia zostały dobrze ocenione.
Szukasz opon zimowych 16 cali do swojego samochodu? Odwiedź Oponeo i sprawdź aktualną ofertę!
Wyniki z poszczególnych kategorii
W testowanych modelach opon z rozmiaru 215/60 R16 można wyróżnić takie, które zasługują na szczególną uwagę w pewnych kategoriach. Ściślej ujmując, swoimi osiągami wyróżniły się one na tle konkurencji.
Zachowanie na suchej nawierzchni | Zachowanie na mokrej nawierzchni | Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni | Zachowanie na oblodzonej nawierzchni | Generowany hałas | Zużycie paliwa | Żywotność | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2,4 | 2,1 | 1,6 | 1,9 | 2,8 | 2,1 | 2,5 | |
2,4 | 2,2 | 1,6 | 2,0 | 3,1 | 1,7 | 2,0 | |
2,5 | 2,5 | 1,4 | 2,2 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | |
2,0 | 2,4 | 2,4 | 1,9 | 2,8 | 2,3 | 2,0 | |
2,3 | 2,6 | 2,6 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,5 | |
1,8 | 2,0 | 2,7 | 2,4 | 3,4 | 2,1 | 2,5 | |
2,9 | 2,8 | 1,8 | 2,2 | 2,8 | 1,8 | 2,5 | |
2,7 | 3,0 | 2,8 | 2,1 | 2,8 | 2,4 | 2,5 | |
2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,0 | 3,5 | 1,7 | 1,5 | |
2,9 | 2,3 | 2,5 | 1,8 | 2,7 | 1,6 | 3,0 | |
ESA+TECAR Supergrip Pro | 3,1 | 3,0 | 1,9 | 2,0 | 3,0 | 1,5 | 2,0 |
2,1 | 3,1 | 2,8 | 2,0 | 3,0 | 2,8 | 2,0 | |
2,7 | 3,2 | 2,4 | 2,3 | 2,7 | 2,0 | 2,0 | |
3,3 | 2,8 | 1,7 | 1,8 | 2,9 | 1,5 | 2,5 | |
3,4 | 3,1 | 2,3 | 2,0 | 2,9 | 2,3 | 2,0 | |
3,5 | 2,3 | 2,0 | 2,2 | 2,7 | 2,5 | 2,5 | |
3,7 | 2,6 | 2,7 | 2,4 | 2,9 | 2,4 | 3,5 |
autor: ADAC, Thomas Kroher, źródło www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/215-60-r16-h/
Dlaczego warto zapoznać się z testem opon zimowych ADAC?
Testy opon zimowych to swoiste kompendium wiedzy na temat modeli ogumienia przystosowanego do jazdy w najzimniejszej porze roku. Te rokrocznie przeprowadzane przez uznany automobilklub ADAC cieszą się sporym zainteresowaniem wśród kierowców. Wielu zmotoryzowanych czeka na wyniki, aby poznać najlepsze opony zimowe, a dopiero potem przystępuje do zakupu. Nie ma w tym nic dziwnego – niemieccy specjaliści w oparciu o szczegółowo określaną metodologię badają istotne cechy ogumienia i jego zachowanie w typowo zimowych warunkach. Na tej podstawie niezależna organizacja może zarekomendować godne polecenia modele, będące gwarancją bezpiecznego wyboru.
Przeczytaj również opinie o oponach zimowych zbierane przez Oponeo.pl od lat