Rozmiar otworu centralnego podany w milimetrach to jeden z ważniejszych parametrów, na jaki należy zwrócić uwagę przy zakupie nowych obręczy. Jeżeli będzie on źle spasowany z piastą, wówczas pojawi się problem i montaż felgi nie przebiegnie prawidłowo. W tym artykule poznasz najważniejsze informacje dotyczące tego parametru.
Średnica piasty i otwór centralny felgi
Każda felga, niezależnie od tego, z czego została wykonana, ma w swojej konstrukcji otwór centralny. Zlokalizowany jest on na samym środku i to właśnie ta część wsuwana jest bezpośrednio na piastę. To jeden z najważniejszych, obok średnicy, rozstawu śrub, szerokości i ET parametrów, decydujących o tym, czy dana obręcz może być zamontowana w konkretnym modelu auta.
Jak nietrudno się domyślić, wyrażana w milimetrach średnica otworu centrującego musi być odpowiednio dopasowana do piasty. Tylko wtedy będzie można bez problemu zamocować felgę. Warto więc wcześniej sprawdzić, jakie wartości zaleca producent samochodu, aby uniknąć konieczności zwracania zakupionych produktów, które nie będą nadawały się do użytku.
Zastanawiasz się jakie obręcze wybrać? Skorzystaj z naszego kalkulatora felg!
Oznaczenia otworu centralnego felgi
Otwór centrujący felg oznaczany jest na różne sposoby. Czasem to po prostu liczba będąca wartością średnicy, można się jednak spotkać także z poprzedzającymi ją literami. Zazwyczaj są to oznaczenia „OC”, „CH”, „DIA”, „HUB”, czasem również „d”.
Otwór centrujący felgi – tabela dla popularnych modeli aut
Aby ułatwić zakup, przygotowaliśmy zestawienie popularnych modeli samochodów oraz średnice piast na ich osiach. Analizując tabelę, można dostrzec, że wiele modeli różnych marek ma podobne parametry. Za przykład posłużyć może określony dla Audi A3 8P otwór centrujący korelujący z tymi, które widnieją w Volkswagenie Tiguanie II FL, Skodzie Octavii IV, Seacie Leonie III czy Cupra Formentor I, czyli 57 mm.
L. porz. | Marka | Model | Generacja | Piasta (mm) |
1 | Audi | A3 | 8P | 57 |
2 | Audi | A4 | B8 | 66,5 |
3 | Cupra | Formentor | I | 57 |
4 | Ford | Focus | III FL | 63,3 |
5 | Ford | Mondeo | IV | 63,3 |
6 | Ford | Mondeo | V | 63,3 |
7 | Hyundai | Tucson | IV | 67 |
8 | Kia | Sportage | V | 67 |
9 | Kia | XCeed | I FL | 67 |
10 | Opel | Astra | J | 56,5 lub 70,1 |
11 | Seat | Leon | III | 57 |
12 | Skoda | Kamiq | I | 57 |
13 | Skoda | Karoq | I FL | 57 |
14 | Skoda | Octavia | IV | 57 |
15 | Skoda | Superb | III FL | 57 |
16 | Toyota | Corolla | XII | 60 |
17 | Toyota | RAV4 | V | 60 |
18 | Toyota | Yaris | IV | 54 lub 60 |
19 | VW | Passat | B6 | 57 |
20 | VW | Tiguan | II FL | 57 |
21 | VW | T-Roc | I FL | 57 |
Jak zmierzyć otwór centrujący w feldze?
Sposób na to, jak sprawdzić otwór centrujący w feldze jest bardzo prosty. Chcąc zrobić to samodzielnie, trzeba będzie oczywiście najpierw zdjąć koło. Do pomiarów najlepiej będzie użyć precyzyjnej suwmiarki. Wystarczy jeden jej koniec przyłożyć do jednego brzegu obwodu otworu, a drugi rozsunąć do przeciwległego krańca. Wiele modeli obręczy ma wyznaczone specjalne punkty, co znacznie ułatwia działanie i pozwala idealnie określić wartość średnicy otworu.
Średnica otworu centrującego powinna być także dostępna u producenta, np. na jego stronie internetowej lub w biurze obsługi klienta. Trzeba jednak znać dokładny model obręczy.
Pamiętaj!
Felga musi być dopasowana do konkretnego modelu auta. Jeżeli nie wiesz, czym się kierować, możesz przeczytać nasz poradnik o dopasowaniu felg do samochodu. Dzięki temu z pewnością wybierzesz odpowiedni produkt.
Czy otwór centralny felgi może być większy?
W przypadku zbyt dużego otworu niektórzy kierowcy liczą na to, że samo dokręcenie śrub załatwi sprawę niedopasowania średnicy piasty w samochodzie do otworu w feldze. W przypadku niewielkich różnic może wydawać się, że jakoś to będzie. Jest to duży błąd, który może nawet doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku. Śruby zapewniają jedynie docisk felgi do piasty. Nie są one w stanie przenieść drgań i wibracji powstających podczas jazdy w wyniku luzów obecnych między kołem a piastą.
Niedopasowanie tych elementów spowoduje powstawanie silnych „bić” podczas większych prędkości, więc ciężko będzie zachować kontrolę nad samochodem, a jazda nim nie będzie należała do bezpiecznych i przyjemnych. Aby tego uniknąć, najlepiej zakupić pierścień centrujący do felg aluminiowych – jego koszt jest wręcz zerowy (kupując obręcze na Oponeo.pl, kiedy parametry auta i felgi są rozbieżne, pierścienie w razie potrzeby są dołączane nieodpłatnie) w porównaniu do tego, co za jego pomocą możemy zyskać. Przyda się w przypadku braku idealnego dopasowania średnicy piasty do otworu centralnego koła, eliminując potencjalne zagrożenia.
Za mały otwór centrujący felgi
W przypadku kupna obręczy o zbyt małym otworze centrującym, niepasującym do piasty, niestety nie ma innego wyjścia, jak tylko zwrócić ją do sklepu. Nie istnieją żadne pierścienie zwiększające otwór, dlatego warto poświęcić trochę czasu przy wyborze, aby mieć pewność, że nowe felgi będą pasowały do auta.
Jak powiększyć otwór centrujący w feldze?
Odpowiedź na to pytanie brzmi – wcale. Choć niektórzy kierowcy decydują się na przetaczanie felg lub ich rozwiercanie, zdecydowanie nie jest to dobrym rozwiązaniem. Jakakolwiek ingerencja w fabryczną konstrukcję grozi jej osłabieniem oraz poważnym uszkodzeniem. Będzie to miało wpływ nie tylko na szybsze korodowanie i małą żywotność, ale przede wszystkim mocno obniży bezpieczeństwo jazdy. Na domiar złego, takie działania wiążą się także z utratą gwarancji.