Zmiany w obrębie rozstawu kół za pomocą dystansów, mogą znacznie odmienić wygląd Twojego samochodu, jak również wpłynąć na jego prowadzenie. Czasami ich montaż jest konieczny ze względów technicznych, a innym razem montujemy je jedynie dla lepszego efektu wizualnego naszego auta. Jakie są rodzaje dystansów? Jakie mają wady i zalety? Czy na pewno dystanse do felg są legalne w Polsce? Jeśli chcesz uzyskać odpowiedzi na te pytania, przeczytaj poniższy artykuł.
Dystanse do felg – co to?
Niejednokrotnie podczas obserwacji zmodyfikowanych samochodów możemy zauważyć, że sprawiają one wrażenie szerszych niż ich wersje fabryczne. Taki efekt możemy uzyskać poprzez montaż felg z odpowiednim osadzeniem. Nie zawsze jednak mamy możliwość lub chęć wymiany obręczy. Możemy temu zaradzić i taki sam efekt uzyskać poprzez zwiększenie rozstawu kół za pomocą dystansów. Dzięki temu sylwetka auta otrzymuje całkiem nowe proporcje, a pojazd sprawia wrażenie bardziej dynamicznego.
Sprawdź, jaki dystans do felg będzie dla Ciebie odpowiedni w kalkulatorze ET felgi.
Dystans do koła to element montowany pomiędzy piastę a felgę, którego zadaniem jest przesunięcie koła w stronę bocznego obrysu naszego samochodu. Oznacza to, że felga będzie mniej schowana we wnękę nadkola. Jest to modyfikacja stosunkowo tania, ale warto ją przeprowadzić z głową, ponieważ może mieć duży wpływ na bezpieczeństwo zarówno nasze, jak i innych uczestników ruchu.
Z czego wykonane są dystanse do kół?
Najczęściej spotykane są dystanse aluminiowe z domieszką magnezu w składzie. Powierzchnię owego stopu utwardza się w procesie anodyzacji, czyli powierzchniowej obróbki metali. Polega ona na elektrolitycznym wytworzeniu drobnej warstwy tlenku, która mocno podnosi odporność na zarysowania oraz twardość. Istnieją również stalowe dystanse kół, ale są dużo cięższe niż ich odpowiedniki wykonane z lekkich stopów.
Nieco rzadziej spotykane są dystanse do felg plastikowe, które są najlżejsze z wszystkich wymienionych typów, choć mogą cechować się przy tym nieco mniejszą trwałością.
Dlaczego warto stosować dystanse do felg?
Są dwa główne powody, dla których chcemy odsunąć felgę od zawieszenia. Pierwszy z nich to aspekt techniczny, kiedy budowa felgi samochodowej powoduje, że posiadane koła nie pasują idealnie do auta. Drugi to aspekt wizualny, kiedy zależy nam wyłącznie na poprawie wyglądu samochodu.
Techniczne powody, aby montować dystans do kół
Jeśli postanowimy zmodyfikować układ hamulcowy w naszym aucie poprzez założenie większych tarcz i zacisków, może się zdarzyć, że obręcz felgi obciera o zacisk, a czasami wręcz uniemożliwia założenie koła. W takiej sytuacji dystanse samochodowe mogą okazać się konieczne. Dzięki nim cała felga zostanie odsunięta od elementów układu hamulcowego, pozwalając na bezproblemowy montaż.
Także przy zakupie obręczy, zarówno używanych, jak i nowych, nie zawsze mamy możliwość wybrania kompletu o odpowiednich parametrach. Jeśli kupimy obręcze o zbyt wysokim – głębokim ET – zamontowanie dystansu felgi usuwa konflikt z układem hamulcowym, a także elementami zawieszenia samochodu.
Sytuacja numer trzy to różnica w rozstawie śrub między piastą a felgą. Może się zdarzyć, że nasz komplet ma inny wymiar niż ten, który mamy w samochodzie. W tej sytuacji pomocne będą dystanse zmieniające rozstaw śrub, które są najpierw przykręcane do zawieszenia na rozstaw właściwy dla naszego auta, a dopiero do nich jest mocowane koło – do otworów przystosowanych do posiadanych przez nas felg.
Dystanse przed i po, czyli zmiana wyglądu samochodu
Drugi powód, dla którego chcemy zamontować dystanse do felg to poprawa wyglądu. Fabrycznie montowane koła często są dość mocno schowane w nadkola, co nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Auto, w którym felgi zostały przesunięte bliżej krawędzi bryły nadwozia, wygląda bardziej agresywnie i sportowo. Odpowiednio dobrane dystanse, z ładną i ciekawą felgą dają gwarancję wyróżnienia się z tłumu aut.
Szczególnie chętnie dobierane są dystanse do felg aluminiowych, których głównym zadaniem jest nadać bardziej drapieżny wygląd linii samochodu.
Dystanse do felg – wady i zalety
Decyzję o montażu dystansu koła należy dobrze przemyśleć, ponieważ ich obecność nie zawsze ma same plusy. Kierowcy muszą sobie zdawać sprawę z tego, że wpływają one na zmianę parametrów zawieszenia.
Praktyka pokazuje, że niekoniecznie są to zmiany na lepsze. Ze względu na zwiększone obciążenie można zauważyć m.in. szybsze zużywanie się łożysk w piastach czy tulei zawieszenia.
Z zalet, poza oczywistą zmianą wyglądu samochodu, zwiększenie rozstawu kół wpływa na polepszenie stabilności auta w zakrętach. Prowadzi się ono zdecydowanie lepiej i pozwala pokonywać łuki z większą prędkością i precyzją.
Modyfikację polegającą na zamontowaniu dystansów możemy przeprowadzić zarówno przy felgach aluminiowych, jak i stalowych. Oznacza to, że możemy poprawić wygląd i parametry samochodu bez konieczności inwestowania w nowy komplet kół.
Sprawdź nasz artykuł o poszerzaniu felg stalowych i aluminiowych!
Bezpieczeństwo i regulacje prawne używania dystansów do kół
Czy dystans do kół jest bezpieczny?
Jeśli decydujemy się na założenie do naszego samochodu dystansu między felgę a piastę, musimy pamiętać, że jest to dodatkowy element w zawieszeniu. Oznacza to, że wpływa on znacznie na nasze bezpieczeństwo na drodze. Co zrobić, aby nie jeździć tykającą bombą zegarową?
Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, aby kupować oryginalne produkty od znanych firm. Żaden niemarkowy model nie zagwarantuje nam bezpieczeństwa podczas podróży przy dynamicznym stylu jazdy. Jeśli dystans będzie niskiej jakości z wadą fabryczną, w najlepszym wypadku będziemy odczuwać “bicie” koła. Jednak poza obniżonym komfortem jazdy może to doprowadzić do osłabienia i ścięcia śrub, a ostatecznie urwania koła.
Czy dystanse w aucie są legalne?
Wiele modyfikacji w samochodach jest niezgodnych z polskim prawem. Część osób nie wie nawet, że zmiany, które wprowadzają, są nielegalne, a inne osoby postanawiają zaryzykować, mimo że wiedzą, jakie mogą być konsekwencje w razie kontroli drogowej.
Przepisy na ten temat są dość proste w interpretacji. Koło nie może wystawać poza obrys samochodu. Co to oznacza w praktyce? Należy tak dobrać grubość dystansu, aby po założeniu go na samochód żaden z elementów koła (felga, opona) nie wystawał poza krawędź nadkola.
Jeśli o to zadbamy, możemy spokojnie jeździć, nie obawiając się podczas kontroli lub badania okresowego na stacji diagnostycznej. W przeciwnym wypadku policjant może zatrzymać nam dowód rejestracyjny. Poza mandatem może być konieczne wezwanie lawety, jeśli otrzymamy zakaz dalszej jazdy, oraz czeka nas dodatkowa wizyta na stacji, aby diagnosta potwierdził usunięcie usterki.
Jak dobrać dystanse do felg?
Jeśli chodzi o dobranie rozstawu śrub, to sprawa jest prosta. O ile nie musimy go zmieniać, to dobieramy dystans o tym samym rozstawie, jak w naszych felgach.
A co z grubością dystansu? Z pewnością najprostszą i w dodatku najefektywniejszą metodą jest zmierzenie odległości między krawędzią błotnika a oponą. Dzięki temu będziemy mogli maksymalnie i bezkolizyjnie odsunąć oponę od piasty, co w konsekwencji da możliwie największą grubość dystansu.
Musimy oczywiście wziąć pod uwagę pracę opony, a także nadwozia pojazdu. Dlatego dystans powinien być nieco mniejszy niż wspomniana wyżej odległość. Nie należy stosować dystansu identycznego z szerokością pomiędzy kołem a błotnikiem. Natomiast szerokość dystansów z przodu i z tyłu auta nie musi być równa.
Montaż dystansów
Średnicę dystansu należy dopasować do średnicy piasty, a boczna ścianka piasty i dystansu muszą stworzyć całość. Nie do przyjęcia jest powstanie w tym miejscu „schodków”, które wynikają z różnicy średnic. Pamiętajmy o tym, aby śruby dystansów, które zostały przykręcone do piasty, nie wystawały ponad płaszczyznę montażu felgi.
Kiedy wkręcamy dłuższe śruby w piastę, powinniśmy mieć pewność, że nie spowodują one uszkodzenia elementów takich jak np. czujniki ABS. Dystans do piasty ma być luźno dopasowany, bez znacznych oporów.
Śruby do dystansów – jakich należy użyć?
Kiedy chcemy zastosować dystanse w samochodzie, koniecznie zadbajmy o to, aby śruby odpowiednio umocowały koło do piasty. Specjaliści twierdzą, że ten warunek zostanie spełniony, jeżeli co najmniej 10-12 mm gwintu będzie się znajdować w gnieździe piasty. Jeżeli jednak śruba nie zostanie wkręcona na głębokość, jaka jest zalecana, istnieje ryzyko zerwania gwintu.
Dowiedz się więcej, o tym jak prawidłowo dobrać śruby do felg.
Poniżej przedstawiamy właściwe głębokości, a także liczbę obrotów dla różnych śrub o rozmaitym skoku gwintu. Nie zapominajmy o tym, że zalecana liczba obrotów odnosi się także do nakrętek. Jeśli chodzi o dystanse przelotowe, to długość śrub należy dobrać w taki sposób, aby były one dłuższe od seryjnych o połowę grubości dystansu.
- M12x1.25 = przynajmniej 8 obrotów = około 10 mm gwintu
- M12x1.50 = przynajmniej 6.5 obrotu = około 10 mm gwintu
- M12x1.75 = przynajmniej 6.5 obrotu = około 12 mm gwintu
- M14x1.25 = przynajmniej 9 obrotów = około 12 mm gwintu
- M14x1.50 = przynajmniej 7.5 obrotu = około 11 mm gwintu
Różne rodzaje dystansów – kiedy i jakie stosować?
Patrząc na to, jak bogata jest oferta dystansów, możemy dojść do wniosku, że obecnie istnieje możliwość ich montażu właściwie w każdym samochodzie. Rozszerzenie pojazdu możliwe jest o 5 do 90 mm na stronę. W związku z tak szerokim zakresem rozmiarów konieczne jest zastosowanie odmiennej konstrukcji dla różnych rozwiązań.
Typ 1 – dystanse przelotowe bez kołnierza centrującego
Z powodu niewielkiej grubości felga centrowana jest na kołnierzu centrującym piasty, natomiast montaż odbywać się powinien przy użyciu śrub, które są trochę dłuższe niż fabryczne.
Typ 2 – dystanse przelotowe z kołnierzem centrującym
Jeżeli zdecydowaliśmy się na poszerzenie większe niż 6 mm na stronę, najlepiej będzie, jeżeli skorzystamy z dystansu, który posiada pierścień centrujący. Jest on w tym wypadku niezbędny, ponieważ pierwotny kołnierz centrujący piasty zasłonięty zostanie przez sam dystans. Dlatego w czasie montażu konieczne jest użycie dłuższej śruby (powinna być ona dłuższa o połowę dystansu).
Pamiętajmy, że montaż z wykorzystaniem śrub fabrycznej długości jest w tym przypadku absolutnie niedopuszczalny!
Typ 3 – dystanse przykręcane do piasty
Największą możliwość poszerzenia dają dystanse przykręcane do piasty. Produkt otrzymujemy razem ze śrubami, przy pomocy których przykręcić należy dystans do piasty w miejsce typowych śrub. Poza gniazdami na śruby dystans wyposażony jest w nagwintowane otwory, do których przykręca się koło, stosując śruby fabryczne.
W pewnym sensie rozwinięciem wyżej omówionego dystansu jest taki, w którym zastosowano nasadzane na koło szpilki (w zestawie), zamiast gwintowanych otworów na śruby. Dzięki temu możliwe jest poszerzenie aż o 90 mm.
Dystanse zmieniające rozstaw
Ciekawym rodzajem spośród przedstawionych wyżej dystansów są takie, które zmieniają rozstaw śrub, co daje możliwość zastosowania kół o innym od fabrycznego rozstawu. Jest to tak naprawdę odmiana dystansów przykręcanych do piasty. Może być to bardzo przydatna opcja, jeśli posiadamy komplet kół niepasujących do piast w naszym samochodzie, ale bardzo nam zależy na ich założeniu. Warto dodać, że prawidłowo zamontowany dystans zmieniający rozstaw nie generuje więcej luzu niż bardziej podstawowa wersja tego rozwiązania.
Dystanse do felg – podsumowanie
Zamontowanie dystansów do kół jest bardzo popularnym zabiegiem zarówno w autach mocno zmodyfikowanych, jak i w samochodach „cywilnych”. Poprawia to ich wygląd i prowadzenie. Ważne jest, aby były one odpowiednio dopasowane.
Wybór modeli markowych, o odpowiednio dobranej grubości, gwarantuje nam bezpieczeństwo oraz to, że ta zmiana jest w pełni zgodna z przepisami. Szeroki wybór dostępnych produktów zapewnia znalezienie dystansów praktycznie do każdego modelu auta.