Czy data produkcji opony ma znaczenie? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez kierowców, którzy planują zakup nowego kompletu. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym właściwie jest DOT opon, gdzie można go znaleźć oraz jak odczytać z niego datę i miejsce produkcji ogumienia.
Za wprowadzenie do tematu może posłużyć film przygotowany przez naszych specjalistów:
Co oznacza symbol DOT na oponie?
DOT opony to skrót od Department of Transportation (Departament Transportu), który znajduje się na boku każdego egzemplarza ogumienia. Oznaczenie DOT oraz widoczne na nim cyfry i litery pozwalają odczytać gdzie i kiedy została wyprodukowana dana opona.
Rok produkcji – czyli jak sprawdzić wiek opony?
Za skrótowcem DOT znajdziemy ciąg znaków, określających kolejno: kod fabryki, w której wytworzono dany egzemplarz, oraz jego datę produkcji opony. Przyjrzyjmy się najpierw drugiemu członowi, na który składają się cztery ostatnie cyfry kodu.
Pierwsze dwie z nich oznaczają tydzień, w jakim zostały wyprodukowane dane opony, dwie pozostałe są symbolem roku. Przykładowo w zapisie 1823, dowiemy się, że dany egzemplarz został wykonany w 18 tygodniu 2023 roku.
Oto kilka przykładowych oznaczeń daty produkcji opony samochodowej wraz z odpowiadającymi danym tygodniom miesiącami:
Oznaczenie tygodnia | Odpowiadający miesiąc | Kod roku | Rok |
---|---|---|---|
od 01 do 05 | Styczeń | 05 | 2005 |
od 06 do 09 | Luty | 06 | 2006 |
od 10 do 14 | Marzec | 07 | 2007 |
od 15 do 18 | Kwiecień | 08 | 2008 |
od 19 do 23 | Maj | 10 | 2010 |
od 24 do 27 | Czerwiec | 11 | 2011 |
od 28 do 31 | Lipiec | 12 | 2012 |
od 32 do 36 | Sierpień | 13 | 2013 |
od 37 do 40 | Wrzesień | 20 | 2020 |
od 41 do 45 | Październik | 21 | 2021 |
od 46 do 49 | Listopad | 22 | 2022 |
od 50 do 53 | Grudzień | 23 | 2023 |
Czy wiesz, że…
Na oponach letnich, całorocznych czy zimowych wciąż można spotkać jeszcze oznaczenia 3-cyfrowe DOT. Odnoszą się one do produkcji, która miała miejsce przed rokiem 2000. Dwie pierwsze cyfry składają się na tydzień, a ostatnia oznacza rok wytworzenia.
Przykładowo: 346 oznacza 34 tydzień 1986 lub 1996 roku. Aby doprecyzować, że opony zostały wyprodukowane w latach 90. i odróżnić je od tych z poprzedniej dekady, umieszczano na nich symbol trójkąta.
Stare oznaczenia opon w postaci zapisu trzycyfrowego nie zawsze dawały pewność, o którą dekadę konkretnie chodzi. Dlatego w 2000 roku dodano czwartą cyfrę i od tego momentu ostatnie dwie oznaczają rok produkcji.
Miejsce produkcji, czyli kody fabryk opon
Wiesz już, jak odczytać rok produkcji opony. Z oznaczenia DOT można jednak sprawdzić także, w jakiej fabryce wytworzono konkretny egzemplarz ogumienia.
Warto najpierw wyjaśnić, że oznaczenia te mają charakter wewnętrzny dla każdego producenta, nie są więc odgórnie usystematyzowane. Jednak wciąż najczęściej spotykamy się z ciągiem literowo-cyfrowym, choć zdarzają się także oznaczenia wyłącznie literowe lub wyłącznie cyfrowe.
Przykładowe kody fabryk opon:
- A5 – fabryka TC Dębica S.A. w Dębicy,
- 3Y – fabryka Firestone w Poznaniu,
- B5 – fabryka Michelin w Olsztynie,
- J3 – fabryka Matador A.S., Puchov, Słowacja,
- HW – fabryka Barum Continental, Otrokovice, Czechy
- 23 – fabryka Vredestein, Gyöngyöshalász, Węgry,
- CP – fabryka Continental, Korbach, Niemcy
Czy wiesz, że…
Niektórzy producenci opon stosują także dodatkowe oznaczenie kraju, z którego pochodzi dany egzemplarz. Służy do tego zazwyczaj symbol MADE IN… (z j. ang. wyprodukowano w…) oraz towarzysząca mu nazwa danego państwa (np. Italy – czyli Włochy). Należy jednak podkreślić, że umieszczanie tej informacji jest dobrowolne i ma przede wszystkim charakter marketingowy, np. przy podkreśleniu produkcji opon w europejskich zakładach.
Dwuznakowe oznaczenia przestają być powoli stosowane. Jest to związane ze zbyt dużą liczbą fabryk na świecie oraz brakiem możliwości ich opisywania za pomocą dawniej używanych kodów.
W ich miejscu pojawiają się zapisy złożone z trzech cyfr lub liter, gdzie nowy znak jest dodany do opisu fabryki przed poprzednio stosowanym ciągiem. Przykładowo wytwórnia Michelin w Olsztynie będzie oznaczana skrótem 1B5 (zamiast B5), zakład oponiarski Vredestein w Gyöngyöshalász na Węgrzech – symbolem 023 (zamiast 23), natomiast fabryka w Dębicy – kodem 1A5 (zamiast A5).
Produkcja opon samochodowych to złożony proces. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób, krok po kroku, powstają opony – zapoznaj się z naszym artykułem.
Wiek opony a jej użytkowanie
Czy jest coś takiego jak przydatność opony lub jej data ważności? Kiedy możemy powiedzieć, że opony są stare? Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii.
Na terenie Polski obowiązuje norma PN – C94300 „Ogumienie – pakowanie, przechowywanie i transport”. Zgodnie z jej zaleceniami do 3 lat od daty produkcji opon mogą one być swobodnie wprowadzane, magazynowane, dystrybuowane i sprzedawane. Przy odpowiednich warunkach przechowywania produkty zachowują wszystkie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa i eksploatacji.
Istnieje również pewien próg bezpieczeństwa, do którego można użytkować opony. Ile lat dokładnie? Trudno to określić, ponieważ granica jest umowna i zależna od wielu czynników. Niemniej przy odpowiednim przechowywaniu i właściwej konserwacji większość ogumienia samochodowego zachowuje swoje właściwości przez około 10 lat od podanej daty produkcji na oponie.
Zalecamy jednak, aby po upływie 5 lat od zakupu dokonywać corocznego przeglądu produktu u specjalisty. Stare opony mogą bowiem stwarzać zagrożenie na drodze.
Czy wiek opony ma znaczenie?
Jeżeli mamy do czynienia z egzemplarzem w wieku do 3 lat od daty produkcji opony, który był odpowiednio przechowywany, możemy go uznać za nowy. Na starzenie się gumy podczas magazynowania mają wpływ różne czynniki, między innymi:
- Światło – powinno się unikać ciągłego, bezpośredniego promieniowania słonecznego. Najlepszy jest brak oświetlenia.
- Położenie – opony należy przechowywać bez naprężeń w pozycji pionowej, można zaopatrzyć się w specjalne stojaki, które przeciwdziałają deformacjom.
- Temperatura – najlepsza jest stała, bez gwałtownych odchyleń, temperatura pokojowa.
- Wilgoć – opony powinny być trzymane w pomieszczeniu przewiewnym lub klimatyzowanym.
Warto pamiętać, że głównym kryterium oceny zawsze powinien być stan techniczny i parametry (jak np. głębokość bieżnika), a nie wiek opony.
Skoro wiesz już jak odczytać DOT, sprawdź również rok produkcji na zapasowym kole. Kierowcy bardzo często zapominają o awaryjnym ogumieniu, które również się „starzeje”. W razie nagłej sytuacji dobrze mieć pewność, że uda Ci się bezpiecznie wrócić do domu lub najbliższego zakładu wulkanizacyjnego.
Zastanawiasz się, co należy zrobić, aby opony nie straciły swoich właściwości? Dowiesz się, z artykułu o przechowywaniu opon. Pamiętaj, że magazynowanie kompletu przedłuży jego żywotność i zapewni utrzymanie pierwotnych parametrów przez długie lata.