Śruby do kół samochodowych – podczas codziennego użytkowania auta raczej mało który kierowca myśli o ich istnieniu. Przypominamy sobie o nich w kilku przypadkach, np. podczas konieczności wymiany opon na nowe. Są one kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo i stabilność naszego pojazdu, stąd warto regularnie sprawdzać ich stan, a także wiedzieć, czym kierować się przy wyborze. Zapoznaj się z naszym poradnikiem, aby mieć pewność, że prawidłowo dobierzesz śruby do felg.
Mimo że śruby do kół samochodowych mogą wydawać się nieistotne i niewielkie w kontekście całego auta, warto zdawać sobie sprawę, że nawet te drobne detale odgrywają kluczową rolę. W dużym uproszczeniu – umożliwiają montaż koła do piasty. Ich właściwe zamocowanie i odpowiednie parametry techniczne mają ogromny wpływ na stabilność oraz bezpieczeństwo podczas podróży. Nieodpowiednio dobrane lub zużyte śruby mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Nie wiesz, jak dobrać obręcze do auta? Zapoznaj się z konfiguratorem felg Oponeo.
Zanim dobierzesz śruby do felg poznaj ich parametry
Właściwy dobór śrub istotny jest ze względu na kilka spraw. Po pierwsze, źle spasowane nie spełniają swojej podstawowej funkcji, co oznacza nieprawidłowy montaż felgi do pojazdu. Po drugie, co pewnie szczególnie zainteresuje fanów obręczy aluminiowych, chodzi o uniknięcie zarysowań czy uszkodzeń cennych felg, o które nietrudno podczas mocowania.
Aby uniknąć problemów, musimy zwrócić uwagę na kilka parametrów:
Średnica i skok gwintu. To wartości, które mogą różnić się w zależności od modelu auta, ponieważ mają związek z piastą. Podawane są w formie: np. M12 x 1,5. Pierwsze oznaczenie odnosi się do średnicy, a drugie do skoku.
Długość gwintu. Wartość szczególnie ważna, ponieważ od niej zależy to, czy felga zostanie pewnie i stabilnie osadzona w piaście. Za krótka lub za długa śruba może sprawiać problemy podczas użytkowania, jak również negatywnie wpływać na poziom naszego bezpieczeństwa.
Rodzaj osadzenia. W zależności od tego, jaki kształt ma gniazdo montażowe w feldze, należy dopasować odpowiednią śrubę. Płaszczyzna mocująca może być stożkowa, kulista – inaczej sferyczna, albo płaska. Kluczowe jest, aby do stożkowego otworu wybrać stożkową śrubę, co analogicznie stosujemy w pozostałych przypadkach.
Rozmiar główki – klucza. Parametr dość oczywisty, ale warty zwrócenia uwagi, ponieważ pracując w ciasnym otworze montażowym bardzo ławo uszkodzić powierzchnię felg.
Czy wiesz, do czego odnosi się zapis: 12 x 1,5 x 24 x 17?
W takim formacie podaje się parametry śruby do kół samochodowych:
12 – średnica gwintu
1,5 – skok gwintu
24 – długość robocza gwintu
17 – rozmiar klucza
Jakie śruby do felg? Na co zwracać uwagę przy wyborze?
Kiedy kupujemy nowe felgi, zazwyczaj do kompletu dołączane są śruby/nakrętki (w zależności od modelu auta). Wówczas nie musimy obawiać się, że owe śruby nie będą pasowały, co przeszkodziłoby w przeprowadzeniu montażu obręczy. W przypadku decyzji o nabyciu wersji z drugiej ręki, zdarza się, że ich nowy właściciel musi we własnym zakresie poszukać tych elementów, a często nie wie, gdzie kupić śruby do kół i czym kierować się przy wyborze. Z pomocą przychodzi oczywiście Internet.
O ile znalezienie sklepów oferujących te elementy nie powinno przysporzyć problemów, o tyle przeprowadzenie wstępnej selekcji już może. Na co dzień raczej nie ma się z takimi sprawami do czynienia, dlatego nietrudno o jakiekolwiek pomyłki. Jak dobrać śruby do felg, by zgodnie z regułą wystawała ona około 12 mm poza obręcz? Oto nasze porady.
- Sprawdź rodzaj śruby do felg, inaczej gniazda lub osadzenia. Na rynku dostępne są różne typy, takie jak kuliste czy płaskie, które muszą pasować do kształtu otworów w obręczach. Wybierając śruby, dobrze jest również kierować się zaleceniami producenta auta oraz felg, aby uniknąć pomyłek.
- Określ skok gwintu. To odległość między wierzchołkami dwóch sąsiednich zwojów. Należy sprawdzić, jaki skok ma gwint (np. 1.25, 1.5 mm). Powinien być on kompatybilny z felgami.
- Ustal długość gwintu. Wiąże się ona z liczbą obrotów potrzebną do całkowitego wkręcenia, co jest ważne także przy dystansie felg. Powinna być dopasowana do grubości felgi, aby zapewnić właściwe mocowanie i zminimalizować ryzyko jej poluzowania. Śruby zbyt krótkie mogą nie trzymać odpowiednio, natomiast mocno wystawać.
- Zmierz średnicę klucza. Do kół w autach pasują zazwyczaj w rozmiarze 17 lub 19.
- Zwróć uwagę na użyty materiał. Preferowane są śruby wykonane ze stali nierdzewnej lub ocynkowanej, co zwiększa ich odporność na korozję.
Do odmierzania tak małych odległości przyda się suwmiarka. Ponadto pamiętaj, że lepsze jest korzystanie z oryginalnych śrub zalecanych przez producenta felg, aby zapewnić dopasowanie i bezpieczeństwo. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, w kwestii parametrów, warto skontaktować się ze specjalistami, aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Jeżeli wybierzemy złe egzemplarze, może skończyć się to nieprzyjemnymi konsekwencjami, np. uszkodzeniem czujników ABS lub – co gorsza – oderwaniem się koła.
Czy wiesz, że…
Jeżeli zakupione na Oponeo felgi aluminiowe wymagają zastosowania śrub innych, niż oryginalne dla Twojego auta, nowy komplet otrzymasz wraz z zamówieniem.
Podczas robienia zakupów w naszym sklepie, możesz wyposażyć się także w zestaw zabezpieczający McGard oraz dodatkowe nakładki na śruby i nakrętki do felg. Opcje te wyświetlają się po przejściu do koszyka.
Jakie śruby do felg aluminiowych?
W felgach aluminiowych najczęściej montuje się śruby stożkowe. Jak wskazuje ich nazwa, mają kształt stożka, co pozwala lepiej dopasować się do otworów w obręczy. Dzięki temu zapewniają bardziej stabilne i równomierne rozłożenie siły nacisku, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia felgi, a także zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy. W alusach często można spotkać także śruby z mniejszymi łbami, co wiąże się z estetyką i zmniejsza ryzyko zarysowania felgi podczas demontażu.
Śruby do felg stalowych – jakie są stosowane?
W obręczach wykonanych ze stali znajdują się otwory przystosowane do śrub kulistych. Zdarzają się wyjątki, że w markach takich jak Citroen czy Peugeot wykorzystywane są modele o innym kształcie łba, na przykład płaskim, co może być podyktowane specyfiką konstrukcyjną danej felgi. To właśnie te odpowiednie typy zapewniają właściwe dopasowanie i bezpieczeństwo w trakcie montażu, a także gwarantują stabilność podczas jazdy.
Dobierz opony do felgi – to jeden ze sposobów na zapewnienie optymalnego komfortu jazdy i bezpieczeństwa na drodze. Jeżeli nie wiesz, jak to zrobić, zapoznaj się z konfiguratorem Oponeo.
Czym się różnią śruby do felg aluminiowych od stalowych?
Poniekąd na to pytanie odpowiedzieliśmy powyżej – rodzajem łba. Oprócz tego różnice widoczne są także w długości śrub, co podyktowane jest grubością felg. Te stosowane w obręczach aluminiowych są dłuższe od wersji używanych w stalówkach. Gwint i średnica są niezmienne dla danego modelu.
Warto również poznać odpowiedź na pytanie, czy śruby od felg aluminiowych pasują do stalowych? Tak, o ile mają identyczne gniazdo, długość i średnicę, które są wymagane dla danego modelu. W przeciwnym razie lepiej nie eksperymentować i nie ryzykować.