Niezależnie czy wybieramy się na krótką przejażdżkę autem, czy mamy w planach lot kosmiczny, wpływ na nasze bezpieczeństwo mają drobne elementy. Często zapominamy o ich istnieniu, a przecież efekty ich pracy często decydują o życiu i zdrowiu. Jednymi z takich niedocenianych detali są śruby do felg, którym przyjrzymy się nieco bliżej.
Ich zadanie jest bardzo proste – mocują koło do reszty auta. Jeżeli coś jednak pójdzie nie tak, mogą spotkać nas różne, nieprzyjemne w skutkach sytuacje. Trudno nawet sobie wyobrazić, co się stanie, gdy nasz samochód nagle straci koło podczas jazdy z dużą prędkością. To jednak skrajny przykład. Jeżeli przyłożymy odpowiednią uwagę do wyboru oraz montażu śrub, będziemy mogli podróżować długo i szczęśliwie.
Jak dobrać śruby do felg?
To pytanie najczęściej zadajemy sobie po zakupie nowych obręczy, którymi jak najszybciej chcielibyśmy cieszyć oczy. Może się ono pojawić również wtedy, gdy przyjdzie czas, aby zardzewiałe lub uszkodzone śruby wymienić na nowe.
Właściwy dobór śrub istotny jest ze względu na kilka spraw. Po pierwsze, źle dobrane nie spełniają swojej podstawowej funkcji, co oznacza nieprawidłowy montaż felgi do pojazdu. Po drugie, co pewnie szczególnie zainteresuje fanów alusów, chodzi o uniknięcie zarysowań czy uszkodzeń cennych kółek, o które nietrudno podczas mocowania.
Aby uniknąć problemów, zanim weźmiemy się do pracy, musimy zwrócić uwagę na kilka parametrów:
Rodzaj osadzenia. W zależności od tego, jaki kształt ma gniazdo montażowe w feldze, należy dopasować odpowiednią śrubę. Płaszczyzna mocująca może być stożkowa, kulista – inaczej sferyczna, albo płaska. Kluczowe jest, aby do stożkowego gniazda wybrać stożkową śrubę, co analogicznie stosujemy w pozostałych przypadkach.
Średnica i skok gwintu. To parametry, które mogą różnić się w zależności od modelu auta, ponieważ mają związek z piastą. Podawane są w formie: np. M12 x 1,5. Pierwsze oznaczenie odnosi się do średnicy, a drugie do skoku.
Długość robocza. Wartość szczególnie ważna, ponieważ od niej zależy to, czy felga zostanie pewnie i stabilnie osadzona w piaście. Za krótka lub za długa śruba może sprawiać problemy podczas użytkowania, jak również negatywnie wpływać na poziom naszego bezpieczeństwa.
Rozmiar główki – klucza. Parametr dość oczywisty, ale warty zwrócenia uwagi, ponieważ pracując w ciasnym otworze montażowym bardzo ławo uszkodzić powierzchnię felg.
Czy wiesz, że…
Jeżeli zakupione na Oponeo felgi aluminiowe wymagają zastosowania śrub innych, niż oryginalne dla Twojego auta, nowy komplet otrzymasz wraz z zamówieniem.
Podczas robienia zakupów w naszym sklepie, możesz wyposażyć się także w zestaw zabezpieczający McGard oraz dodatkowe nakładki na śruby i nakrętki do felg. Opcje te wyświetlają się po przejściu do koszyka.
Śruby pływające do felg
Oryginalne śruby do felg mogą służyć Ci latami, o ile podczas eksploatacji nie doszło do ich zgubienia, uszkodzenia czy korozji. Dokupienie jednej brakującej nie będzie problemem, w końcu posiadamy co najmniej kilka wzorcowych sztuk.
Nieco inaczej sprawa się ma, kiedy w grę wchodzi nowy komplet obręczy. Bo o ile kwestie średnicy i skoku gwintu, uzależnione od piasty i modelu auta, pozostaną niezmienne, o tyle reszta parametrów może się różnić. Znaczenie będzie miało chociażby zastosowanie dystansów. Dlatego zarówno śruby do felg stalowych, jak i śruby do felg aluminiowych należy dobierać z rozwagą. Przykładowo w lekkich obręczach często stosuje się mniejsze główki, dzięki czemu łatwiej jest dokręcić śrubę bez uszczerbku dla powłoki lakierniczej.
Wybierając, a następnie zakładając obręcze musimy pamiętać, że każdy milimetr ma znaczenie i nie można iść na ustępstwa. Jednak aby nieco ułatwić sprawę, na rynku dostępne są śruby pływające do felg. Poniekąd rozwiązują one problem różnicy rozstawu otworów montażowych nowej felgi, w porównaniu do wymiarów właściwych dla danego auta. Jeżeli rozstaw otworów w piaście wynosi 5x112, a chcemy zamontować felgę 5x114, to jesteśmy w stanie tę różnicę w rozstawie zniwelować. Nie może ona jednak przekraczać 2 milimetrów.
Zwróć uwagę, że standardowych śrub nie wolno montować, jeżeli mamy do czynienia z różnicą rozstawu otworów, ale odwrotna sytuacja jest jak najbardziej dopuszczalna. Jeżeli felga perfekcyjnie pasuje do piasty, nic nie stoi na przeszkodzie, by użyć śrub pływających.
Szpilki i nakrętki do felg
Śruby to nie wszystko, z czego możemy skorzystać podczas montażu obręczy. Drugą opcją są szpilki do kół. Za ustabilizowanie konstrukcji tym wypadku odpowiadają nakrętki zabezpieczające do felg aluminiowych lub stalowych. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, choć przeciętny kierowca nie ma zbyt wielu okazji, by się o tym przekonać.
Fani sportów motorowych, którzy sami lubią pojeździć, lub robią to zawodowo – to oni najczęściej wykorzystują szpilki do felg. Łatwość i szybkość wymiany kół jest dla nich kluczowa. Poza tym otwory montażowe są mniej eksploatowane. Przekładając koła 2 razy w roku, ze względu na zmianę sezonu, nie odczujemy tego tak bardzo. Jeżeli jednak rozważamy zastosowanie tego rozwiązania, powinniśmy skonsultować się z fachowcami, którzy nam właściwie doradzą.
Śruby antykradzieżowe – warto?
Felgi aluminiowe można bardzo łatwo odróżnić od modeli stalowych, przez co przyciągają wzrok nie tylko innych kierowców, ale i niestety złodziei. Zwłaszcza, że nie należą one do najtańszych i są poszukiwanym produktem na rynku wtórnym. Odkręcenie koła dla bardziej sprawnego rabusia nie będzie trudne, a przecież nikt nie chce znaleźć swojego samochodu ustawionego na cegłach. Zatem jakie śruby do felg aluminiowych wybrać, żeby uchronić się przed kradzieżą?
Zdecydowanie trudniejszym do zdobycia łupem będą koła wyposażone w śruby antykradzieżowe do felg aluminiowych albo nakrętki antykradzieżowe do felg. Aby je odkręcić, trzeba posiadać specjalny klucz lub nakładkę, dopasowane do zestawu. W innym razie nie uda się nałożyć narzędzi na łeb śruby. Choć nie jest to rozwiązanie idealne, warto wykorzystać wszystkie możliwości, które mogą zniechęcić złodzieja.
Zaślepki na śruby do kół, czyli szybki tuning
Śruby czy nakrętki do kół samochodowych same w sobie nie należą do najbardziej zdobnych – choć oczywiście dokładnie przeszukując Internet, można natrafić na bardziej designerskie wyjątki. Dlatego stosuje się specjalne nakładki na śruby i nakrętki do felg, dzięki którym przykładowo unikniemy efektu jasnych punktów na czarnej czy kolorowej obręczy.
Nakładki na śruby do kół dają nam wiele możliwości. Możemy zmieniać kolory czy wzory, w zależności od naszych upodobań. Jest to szczególnie ważne, gdy posiadany drogie felgi aluminiowe. Śruby w ich wypadku muszą pasować do całości, aby nie popsuć docelowego efektu wizualnego. W przypadku felg stalowych jest to również szybki sposób, aby zadbać o ich wygląd.