Problem krzywej felgi może pojawić się w najmniej oczekiwanym momencie i wymaga natychmiastowej uwagi kierowcy. Czasami deformacje są widoczne gołym okiem, a innym razem dowiadujemy się o nich przypadkowo, przykładowo podczas wyważenia koła. Właściciel pojazdu w takiej sytuacji powinien działać i nie lekceważyć jej. Jazda z krzywą felgą nie powinna być w ogóle podejmowana, gdyż zagraża ona bezpieczeństwu. 

krzywa felgaKrzywa felga to poważny problem.

Krzywa felga – najczęstsze przyczyny

Co prowadzi do powstania krzywej felgi? Najczęściej dochodzi do niej przez:

  • uderzenie w krawężnik,
  • uderzenie w większy kamień,
  • jazdę po dziurawych drogach.

Trzeba dodać, że spokojny styl jazdy i jednorazowy kontakt obręczy z czymś twardym, nie powinien od razu spowodować jej wykrzywienia – oczywiście wiele zależy od siły uderzenia. Co innego, notoryczne niezdejmowanie nogi z gazu na dużych nierównościach czy niezwracanie uwagi na krawężniki i obijanie się o nie z impetem. W takich przypadkach istnieje duże prawdopodobieństwo, że pojawi się problem krzywej felgi. Skutki takiej jazdy mogą być bardzo poważne.

Krzywa felga – objawy podczas jazdy, których nie należy lekceważyć

Oprócz wizualnych oznak, że felga uległa skrzywieniu, można również zauważyć inne symptomy, tym razem pochodzące z naszego auta. Zacznie ono zachowywać się nietypowo, co dla doświadczonych osób może być jasną wskazówką, w czym tkwi problem. Niezaznajomieni z działaniem samochodu kierowcy, mogą mieć trudności z domyśleniem się, że chodzi o krzywą felgę. Objawy, wymienione poniżej nieco ułatwią to zadanie:

  • wibracje na kierownicy podczas jazdy – zwykle przy wyższych prędkościach może pojawić się charakterystyczne „bicie”, gdyż opona nie ma równomiernego kontaktu z nawierzchnią. Krzywa felga z przodu objawia się właśnie w ten sposób. Jeżeli wibracje są wyczuwalne w całym aucie, a w szczególności z tyłu, to znak, że mamy do czynienia z krzywą felgą z tyłu. Objawy są zazwyczaj bardziej intensywne przy prędkościach powyżej 80 km/h;
  • mniejsza kontrola nad autem – może się zdarzyć, że samochód traci stabilność i ściąga na jedną stronę, co utrudnia utrzymanie prostoliniowego ruchu, również podczas hamowania i przyspieszania. To wynik zaburzonej geometrii zawieszenia;
  • szybsze zużycie ogumienia – zwłaszcza nierównomierne zużycie opon w postaci miejscowych czy jednostronnych uszkodzeń powinny budzić obawy. Niejednolite obciążenia spowodowane krzywą felgą mogą prowadzić do szybszego zużycia ogumienia, co z kolei wiąże się z koniecznością wcześniejszej wymiany;
  • hałas – może on występować z powodu niewłaściwego osadzenia opony. Do uszu kierowcy wówczas dochodzi stukanie albo piszczenie, które jest bardziej zauważalne podczas jazdy;
  • ubytki ciśnienia w oponach – jedno z kół może regularnie tracić ciśnienie, mimo że nie ma widocznych uszkodzeń opony, a problemem jest krzywa felga.   

Czy można jeździć z krzywą felgą?

Nietrudno wywnioskować z podanych wyżej objawów, że nie należy prowadzić auta z uszkodzonymi felgami, gdyż jest to bardzo niebezpieczne – stwarza zagrożenie na drodze, a ponadto wpływa na komfort jazdy.

W najgorszym scenariuszu istnieje ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, co przy wyższych prędkościach, może doprowadzić do wypadku. Przy krzywych obręczach amortyzatory, zawieszenie i układ kierowniczy są mocno obciążone, a to prosta droga do wyeksploatowania tych podzespołów i powstania większej, kosztownej awarii. Także opony zużywają się szybciej, a przez to konieczna będzie ich wcześniejsza wymiana. Ogumienie może nawet pęknąć.

Nawet w przypadkach lekko krzywej felgi zaleca się natychmiastowe odwiedzenie warsztatu. Specjalista oceni, czy można naprawić felgę, czy konieczna jest wymiana – ignorowanie problemu to ryzyko dla bezpieczeństwa i wyższe koszty w dłuższej perspektywie.

Krzywa felga a wyważanie

Kierowców może nurtować również kwestia, czy można wyważyć koło z krzywą felgą. Zdecydowanie wszelkie deformacje, nawet te najmniejsze, mają wpływ na ten proces, a ponadto znacznie go utrudniają.

Przy niewielkich odkształceniach mechanik może dodać więcej ciężarków, aby skompensować nierównowagę, z uwagi na przesunięty środek ciężkości. Praktykuje się także wcześniejsze prostowanie felgi, które nie zawsze jest jednak wskazane. Jeżeli deformacje są duże, wyważenie może nie być możliwe. Pozostaje wówczas zakupić nowe obręcze.