Demontaż opony z felgi jest konieczny zarówno przy wymianie ogumienia na nowe, jak i w przypadku uszkodzenia koła. Taka usługa znajduje się w ofercie każdego zakładu wulkanizacyjnego. Nie brak jednak osób, które próbują samodzielnie usunąć oponę z obręczy domowymi sposobami. Niestety ryzykują one pojawienie się uszkodzeń, które mogą generować znacznie większe wydatki – związane z zakupem nowej felgi czy ogumienia – aniżeli koszt skorzystania z pomocy profesjonalisty. W poniższym artykule podpowiadamy, jak ściągnąć oponę z felgi oraz czy warto podejmować się tego własnoręcznie?
Czy demontaż opony z felgi jest skomplikowany?
Zdejmowanie ogumienia z obręczy to wbrew pozorom nie jest łatwa czynność. Elementy koła są bowiem zaprojektowane w taki sposób, aby ściśle przylegać do siebie pod znacznymi obciążeniami. Proces ten wymaga zastosowania specjalnych montażownic, które minimalizują ryzyko zniszczenia konstrukcji oraz znacząco ułatwiają i przyspieszają całą procedurę.
W poszukiwaniu oszczędności, część osób rozważa także samodzielny demontaż opony z felgi. Choć nie jest on niemożliwy, wymaga poświęcenia znacznie większej ilości czasu oraz zachowania maksymalnej ostrożności.
Samodzielny demontaż opony - zagrożenia
Niestety brak doświadczenia oraz odpowiednich narzędzi to prosta droga do uszkodzenia stopki, a w konsekwencji – pojawienia się nieszczelności i uchodzenia powietrza. Zbyt niskie ciśnienie będzie natomiast negatywnie wpływać na parametry jezdne oraz wywoływać nierównomierne ścieranie się bieżnika, generujące potrzebę częstszej wymiany posiadanego kompletu na nowy. Zatem jak zdjąć oponę z felgi, aby nie doprowadzić do odkształcenia gumy lub obręczy?
Jak ściągnąć oponę z felgi samochodowej?
Zdejmowanie ogumienia to czynność niezbędna w kilku przypadkach. Właściciele modeli sezonowych muszą przeprowadzać ją dwukrotnie w ciągu roku, podczas wiosennej i jesiennej przekładki.
Będzie ona także konieczna w sytuacji, gdy opona wybuchnie, ulegnie przecięciu czy wybrzuszeniu na skutek najechania na przeszkodę. Jeżeli czeka Cię to zadanie, najlepiej będzie powierzyć je specjalistom w serwisie wulkanizacyjnym. Posiadają oni niezbędne narzędzia oraz doświadczenie, które pozwolą im na zdejmowanie opony z felgi bez uszkodzenia jej konstrukcji. Jak przebiega taka czynność w profesjonalnym warsztacie?
Zdejmowanie opony z felgi aluminiowej
Aby ściągnąć ogumienie z aluminiowej obręczy, pracownicy serwisu zazwyczaj korzystają z montażownicy automatycznej. Podczas jej użycia wystarczy założyć koło na podajnik, ustawić zbijak rolkowy i nacisnąć pedał, aby urządzenie w krótkim czasie zdjęło oponę z felgi. Należy pamiętać tutaj o osłonach na szczęki, zapobiegających porysowaniu rantów z aluminium. Szczególnej uwagi wymagają również opony z czujnikami ciśnienia TPMS, które mogą łatwo ulec uszkodzeniu podczas takiej usługi.
Jak zdjąć oponę z felgi stalowej?
Usuwanie ogumienia ze stalowej obręczy jest niemal równie proste. Omówimy je na przykładzie korzystania z montażownicy półautomatycznej. Jak zdjąć oponę z felgi ze stali? Należy upuścić nieco powietrza oraz włożyć łyżkę zbijaka pod kołnierz obręczy. Następnie trzeba umieścić koło na stole montażownicy – szczękami od zewnątrz – a jej ramię nałożyć na fragment opony podważonej wcześniej łyżką. Po uruchomieniu urządzenia koło zacznie obracać się, uwalniając bok opony od obręczy. Po zakończeniu pełnego obrotu, konieczne będzie oddzielenie drugiej stopki za pomocą łyżki.
Jak zdjąć opony z felgi domowym sposobem?
Część osób zastanawia się, w jaki sposób zdemontować ogumienie z obręczy bez użycia specjalistycznych urządzeń. Aby przeprowadzić taką czynność, będziesz potrzebować klucza do rdzenia wentyla, samochodowych łyżek do opon (bądź kilku dużych, płaskich wkrętaków), gumowego młotka, ostrego łomu oraz pasty montażowej (którą możesz zastąpić preparatem WD-40 lub wodą z płynem do mycia naczyń). Jak ściągnąć oponę z felgi domowym sposobem krok po kroku?
- Wykręć rdzeń kluczem i spuść powietrze z koła,
- połóż koło na płasko, zewnętrzną częścią do góry,
- za pomocą gumowego młotka opukaj ogumienie wzdłuż krawędzi – dzięki temu łatwiej zeskoczy z rantu,
- posmaruj styk gumy i metalu wybranym środkiem, który zmniejszy tarcie,
- przydeptuj oponę, odginając ją od felgi, a następnie umieść w tym miejscu łom,
- podważ gumę, unosząc ją ponad rant oraz wsadzając łyżkę lub wkrętak w szczelinę,
- przesuwaj narzędzie wzdłuż metalowej krawędzi, stopniowo wydłużając otwór,
- jeśli napotkasz opór, pozostaw łyżkę w tym miejscu i odegnij oponę w innym punkcie, wkładając w szczelinę kolejne narzędzie,
- po zatoczeniu pełnego okręgu, ogumienie zostanie uwolnione od rantu z jednej strony,
- następnie musisz powtórzyć całą procedurę od wewnątrz opony. Tym razem wypychaj gumę pod krawędź felgi. Gdy skończysz, zdejmij ją z obręczy.
Wiesz już, jak zdjąć oponę z felgi domowym sposobem. Z uwagi na bezpieczeństwo Twoje – i samego ogumienia – nie polecamy jednak robić tego samodzielnie. Znacznie lepszym wyborem będzie umówienie wizyty u wulkanizatora, który przeprowadzi cały proces szybciej, w razie potrzeby pomagając także w założeniu nowego egzemplarza na obręcz.
Jak założyć oponę na felgę bez maszyny?
Część osób podejmuje samodzielne próby nałożenia opony na obręcz. Wymagają jednak one użycia dużej siły oraz narzędzi, co niesie za sobą spore ryzyko uszkodzenia gumy i samej felgi.
Co więcej, w domowych warunkach niemożliwe jest także wyważenie koła, które ma kluczowy wpływ na właściwości jezdne. Z tego względu rozsądniejszym rozwiązaniem będzie założenie ogumienia na obręcz u wulkanizatora. Chcesz posiadać w swoim aucie całkowicie nowe opony? Zdecyduj się na dostawę z montażem – odbierając wybrany komplet bezpośrednio w warsztacie, w którym zostanie on założony na Twoje felgi.
Ile kosztuje zdjęcie opony z felgi?
Po zapoznaniu się z powyższymi wskazówkami doszedłeś do wniosku, że demontaż ogumienia z obręczy domowym sposobem nie jest dobrym rozwiązaniem? W takiej sytuacji bez trudu znajdziesz profesjonalny serwis wulkanizacyjny, który przeprowadzi za Ciebie zdjęcie opon z felg. Cena takiej usługi wynosi od 15 złotych za sztukę, zależnie od położenia warsztatu czy samego rozmiaru ogumienia.
W przypadku obręczy z aluminium, stawka może być o kilka złotych większa. Taka kwota będzie przystępna dla niemal każdego kierowcy, skłaniając go do skorzystania z fachowej pomocy – zamiast samodzielnego działania w zaciszu własnego garażu.