Kontrolki w samochodzie pełnią różne funkcje. Niektóre informują kierowcę o włączeniu poszczególnych urządzeń lub na przykład oświetlenia, inne sygnalizują jakąś awarię. Czasami na tyle poważną, że jedyną opcją zostaje zatrzymać się i zadzwonić po pomoc. Kiedy trzeba reagować natychmiast po zapaleniu się lampek kontrolnych w aucie, a kiedy można spokojnie pojechać do warsztatu w innym terminie?
Lampki kontrolne w samochodzie potrafią zaskoczyć nawet doświadczonego kierowcę.
Kontrolki w samochodzie – rodzaje
Kontrolki na desce rozdzielczej możemy podzielić na trzy grupy:
- kontrolki sygnalizacyjne lub informacyjne mogą świecić się na niebiesko bądź zielono. Nie ma się co nimi martwić – informują jedynie o włączonych funkcjach w samochodzie.
- kontrolki ostrzegawcze w kolorze pomarańczowym lub żółtym. Ich zadaniem jest ostrzeżenie przed zbliżającą się awarią. Gdy któraś z nich się zaświeci, możemy dalej jechać, ale powinniśmy w najbliższym czasie odwiedzić warsztat samochodowy.
- kontrolki alarmowe, oznaczone są kolorem czerwonym. To już poważna sprawa. Najlepiej się zatrzymać w bezpiecznym miejscu i zadzwonić po lawetę, która zawiezie nas do najbliższego warsztatu.
Uwaga!
Warto pamiętać, że część producentów stosuje indywidualne oznaczenia w samochodzie, różnić może się także opis kontrolek na desce rozdzielczej. W artykule przedstawiamy jedynie najpopularniejsze symbole. W razie wątpliwości zajrzyj do instrukcji obsługi pojazdu.
Lampki sygnalizacyjne w samochodzie – oznaczenia deski rozdzielczej
Światła mijania. Ich włączenie sygnalizowane jest zieloną grafiką, na której znajduje się reflektor z czterema ukośnymi paskami.
Przednie światła przeciwmgielne. Sygnalizacja również jest w kolorze zielonym. Przedstawia reflektor z trzema paskami, które są przecięte falą.
Kierunkowskaz. Ta ikona na desce rozdzielczej ma zróżnicowaną formę w zależności od marki. Zwykle jest to symbol dwóch zielonych strzałek w górnej części deski rozdzielczej.
Przykładowe umiejscowienie kontrolki kierunkowskazu.
Tempomat. Symbol zielonego prędkościomierza z zewnętrzną strzałką pokazującą prędkość oznacza włączony tempomat.
Światła pozycyjne. Ich włączenie sygnalizują dwa reflektory.
Światła drogowe, symbol przedstawiający reflektor z trzema lub czterema poziomymi paskami. Informuje o włączonych światłach „długich”.
Tylne światła przeciwmgielne. Oznaczane symbolem reflektora z paskami, który świeci się na żółto lub pomarańczowo.
Kontrolki ostrzegawcze w samochodzie - komunikaty na desce rozdzielczej
Rezerwa paliwa. O potrzebie wizyty na stacji benzynowej ostrzega ikonka na desce rozdzielczej w postaci małego dystrybutora.
Ciśnienie w oponach. Czujniki ciśnienia powietrza w oponach są montowane we wszystkich nowych samochodach. Niektóre z nich są bardzo zaawansowane i pokazują temperaturę gumy. Na tablicy rozdzielczej niskie ciśnienie powietrza wskazywane jest za pomocą pomarańczowej kontrolki z wykrzyknikiem i 3/4 małego koła z bieżnikiem.
Awaria oświetlenia. Problem z oświetleniem sygnalizowany jest pomarańczową kontrolką z wykrzyknikiem i żarówką. Dość często zdarza się, że awaria w rzeczywistości nie ma miejsca, a jest to jedynie błąd nieprecyzyjnego systemu.
Kontrolka systemu wtrysku paliwa (ang. Check Engine). Problem ten ilustrowany jest za pomocą ikony na desce rozdzielczej, przedstawiającej blok silnika. Awaria systemu wtrysku może być początkiem poważniejszych problemów.
Pomarańczowa kontrolka Check Engine w przykładowym samochodzie.
Świece żarowe. Awarię ukazuje symbol na desce rozdzielczej, na której splecione są ze sobą dwie nitki, rozchodzące się na różne strony.
Skrzynia biegów. Kontrolka koła zębatego z wykrzyknikiem w środku nie oznacza nic dobrego. Generalny remont skrzyni automatycznej może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Nie warto lekceważyć tej kontrolki.
Poduszka po stronie pasażera. Wyłączenie poduszki po stronie pasażera sygnalizowane jest lampką ostrzegawczą w samochodzie, na której widnieje fotelik, ustawiony tyłem do kierunku jazdy. Jeśli kontrolka nie zniknie, mimo że poduszka powinna być włączona, należy pojechać do serwisu.
ESP. Awarię tego systemu może sygnalizować również ikonka w samochodzie przedstawiająca niezamknięte koło z trójkątem wpisanym w środek.
Opis kontrolek na desce rozdzielczej – co oznaczają te w kolorze czerwonym?
Akumulator. Jeśli prostokątna ikona w aucie z plusem i minusem zaświeci się na czerwono, mamy kłopot z układem ładowania. Najczęściej przyczyna tkwi w alternatorze lub akumulatorze.
Wysoka temperatura płynu chłodniczego. Usterka sygnalizowana symbolem termometru, ustawionego prostopadle do dwóch fal. Problemu nie można lekceważyć – w innym razie silnik może się przegrzać.
Wspomaganie kierownicy. Kierownica na czerwono i wykrzyknik na desce rozdzielczej to znak, że coś się dzieje z układem wspomagania.
Czerwony kolor kontrolki nie zawsze musi oznaczać awarię. Może to być np. symbol zaciągniętego hamulca ręcznego.
Niski lub minimalny poziom oleju silnikowego. Niski poziom sygnalizuje dzbanek z kropelką, a minimalny bagnet z kroplą w dolnej części.
Klocki hamulcowe. Jeśli pojawi się kontrolka w aucie, na której widnieje okrąg i przerywane po obu stronach linie, klocki trzeba najpewniej wymienić.
ABS. Ikonka w aucie z tym napisem pojawi się, gdy przykładowo mamy kłopot z czujnikiem. Awarii nie można bagatelizować, bo system ten jest bardzo pomocny podczas nagłego hamowania.
Sygnalizator ogólny. Kontrolka na tablicy rozdzielczej przedstawia trójkąt z wykrzyknikiem w środku. Jego pojawienie się sygnalizuje awarię jednego z ważnych systemów, ale – zazwyczaj – bez szczegółów.
Opis kontrolek w samochodzie ma służyć, nie straszyć
Lampki kontrolne pełnią różne funkcje. Część z nich jest po to, by ułatwiać nam życie, inne są jak znaki ostrzegawcze w samochodzie, uprzedzające przed problemami. Zdecydowanie jednak nie trzeba się ich obawiać. Producenci tworzą je z myślą o bezpieczeństwie i komforcie kierowcy.
Ikonki w aucie pomogą nam rozpoznać i zażegnać problem, zanim przerodzi się on w poważniejszą awarię. Ważne więc, aby orientować się, co oznaczają kontrolki w samochodzie i w razie komunikatów o problemach niezwłocznie udać się na kontrolę do serwisu.