Kolorowe paski na oponach znajdują się na nowym ogumieniu. Widzimy je często po odebraniu zamówienia i otworzeniu przesyłki, zadając sobie pytanie, w jakim celu ktoś je umieścił. W trakcie eksploatacji ich widoczność jest praktycznie zerowa, a z czasem zanikają całkowicie i nie pozostaje po nich ślad.
Oznaczeń na oponach jest całkiem sporo. Na boku znajdziemy wiele ciągów liter i cyfr oraz nazw, a na bieżniku nieco inne, specyficzne elementy. W oczy rzucają się kolorowe linie, poprowadzone po obwodzie, ułożone w mniejszych lub większych odstępach od siebie. Te kolorowe paski na oponach mogą mieć barwę zieloną, czerwoną, niebieską czy żółtą i nie występować na wszystkich modelach.
O czym informują kolorowe paski na oponach?
Ten specyficzny sposób znakowania ogumienia jest istotny tylko z punktu widzenia zakładu produkcyjnego. Dla przeciętnego użytkownika nie ma on jednak większego znaczenia, ale w ramach ciekawostki można dowiedzieć się, co oznacza. Ułatwia on jedynie pracę zatrudnionym specjalistom oraz szeregowym pracownikom na produkcji.
W fabrykach wytwarzających ogumienie, każdego dnia pojawiają się tysiące płatów bieżników, stąd konieczność wypracowania odpowiedniego systemu znakowania ogumienia, aby uniknąć kosztownych pomyłek. Tłumaczy to pojawiające się, na ich wierzchniej części, paski na oponach. Mogą znajdować się na niej również kody alfanumeryczne, które dokładnie określają typ, rozmiar oraz inne właściwości danego modelu. Nawet największe koncerny oponiarskie z ugruntowaną pozycją na rynku, aby pozostać na czele stawki, muszą zapewnić swoim klientom produkty zaawansowane technologicznie, unikatowe czy po prostu lepsze od konkurencyjnych. Dlatego też tak ważny jest profesjonalizm podczas całego procesu produkcji i dystrybucji opon.
Może się zdarzyć, że ten sam model w jednakowym rozmiarze będzie oznaczony innym układem kolorowych linii. Nie należy się więc martwić, jeśli po otrzymaniu zamówienia zorientujemy się, że jedna z opon ma inną barwę oznaczeń niż pozostałe.
Czy wiesz, że...
kolorowe paski znajdują się również na oponach, znajdujących się w ofercie Oponeo. W ten sposób niektóre swoje wyroby oznaczają producenci: Uniroyal, Neolin, Dębica, Fulda czy Barum.
Modele z kolorowymi paskami na oponach
Co oznaczają kropki na oponach? Kliknij i dowiedz się więcej.
Opony z białym paskiem – retro
Opony z białym paskiem na boku współcześnie kojarzą się z klasycznymi modelami samochodów i motocykli, ponieważ nowe pojazdy nie są w nie wyposażane. Widząc takowe na ulicy, od razu przykuwają one uwagę, gdyż są rzadkim widokiem. Stanowią raczej urozmaicenie i wyróżnienie zabytkowych oldtimerów i youngtimetów niż popularny trend. Biały pasek może być dodatkowym elementem, który nawiązuje do historycznych wzorów i stylów.
Kliknij, by dowiedzieć się więcej na temat opon motocyklowych z białym paskiem.
Opony z białym paskiem.
W latach 20. i 30. ubiegłego wieku było jednak zupełnie inaczej. Ówczesne opony produkowano głównie na bazie tlenku cynku, który sprawiał, że miały one biały (czasem lekko kremowy) kolor. W celu utrwalenia ogumienia dodawano niewielkie ilości sadzy, które zabarwiały gumę na czarno. Dzięki wymieszaniu obu składników powstały „whitewalls”, czyli kolorowe opony wyposażone w charakterystyczną, białą ściankę.