Homologacja opon to temat, który nadal budzi konsternację wśród niektórych kierowców. Tymczasem z tym terminem często można spotkać się choćby podczas zakupu auta z segmentu premium. Takie opony da się również rozpoznać po specjalnych oznaczeniach. W naszym artykule dowiesz się wszystkiego na temat homologowanego ogumienia.

samochód nad brzegiemModele homologowane to tzw. opon szyte na miarę.

Homologacja opon – co to oznacza?

Homologacja ogumienia, to potwierdzenie dostosowania konkretnej opony do określonej wersji samochodu. Pod uwagę brane są różne cechy pojazdu, jak choćby twardość zawieszenia, masa, a nawet moc silnika. Takie rozwiązanie pozwala na maksymalne wykorzystanie jego osiągów. Z tego względu ogumienie z homologacją jest również montowane w pojeździe fabrycznie.

Opony homologowane powstają dzięki współpracy producentów samochodów z firmami oponiarskimi. Proces ich projektowania, testowania oraz produkcji zajmuje zazwyczaj od kilkunastu miesięcy do nawet kilku lat. Efekt zdecydowanie jest jednak warty poświęcenia tak dużej ilości czasu i znacznych nakładów pracy. Długie godziny prób oraz poprawek sprawiają, że auto i ogumienie są do siebie idealnie dopasowanie nie tylko pod względem rozmiaru, ale również parametrów oraz osiągów. 

Jakie są rodzaje homologacji?

Warto wiedzieć, że opony homologowane, założone w aucie jako fabryczne wyposażenie, nie zawsze muszą być wymieniane na takie same. Występują trzy rodzaje homologacji:

  • obowiązkowa – opony tego typu można montować wyłącznie w samochodach homologowanej marki,
  • techniczna – w tym przypadku możliwy jest ich montaż do innych pojazdów, ale wyłącznie pod pewnymi warunkami określonymi przez danego producenta,
  • dowolna – brak przeciwwskazań do ich montażu w autach innych niż homologowane.

Ogumienie z oryginalnego, pierwszego wyposażenia (OE) może mieć homologację pod dane auto, ale nie musi. Jeżeli opona jest homologowana, to na jej boku widnieje stosowne oznaczenie.

samochód z bokuSymbole homologacji wymagają odszyfrowania.

Czym różni się opona z homologacją od zwykłej?

Opony z homologacją różni od zwykłych przede wszystkim proces produkcji oraz ich indywidualne dopasowanie do konkretnego pojazdu. Oznacza to, że ten sam model w standardzie uniwersalnym może mieć zupełnie inną rzeźbę bieżnika, a nawet mieszankę gumową lub wewnętrzną konstrukcję od wersji homologowanej. Często jest to więc całkowicie inne ogumienie, mimo tej samej nazwy produktu. Dlatego tak ważne jest zwracanie uwagi na oznaczenia opon.

To producent auta określa obszary, w których opona dedykowana określonemu modelowi auta ma zapewnić jak najlepsze wrażenia z jazdy. Dzięki temu gwarantuje ona optymalną przyczepność, sprawną pracę zawieszenia, krótką drogę hamowania, a nawet obniżony hałas. Te osiągi nie będą jednak takie same po zamontowaniu takiego ogumienia do auta, dla którego nie było przeznaczone.

Oznaczenia homologacji

Homologacja widoczna jest przede wszystkim na oznaczeniach opon. Dla każdej marki auta, do której tworzone jest tego typu ogumienie, obowiązują określone symbole. Mogą być to litery, cyfry lub połączenie obu znaków. W przypadku marki BWM należy szukać opony z gwiazdką. Dzięki temu łatwiej rozpoznać, do jakiego samochodu dopasowany jest konkretny model. Dla osób niewtajemniczonych rozszyfrowanie poszczególnych kodów może być jednak problematyczne, dlatego omówimy, jakie oznaczenia przypisane są konkretnym markom aut.

Opony z homologacją BMW

Opony homologowane BMW można rozpoznać po symbolu „*”. Dostępne są w różnych rozmiarach i wersjach, zarówno letnich, jak i zimowych. Stosowane powinny być m.in. w modelach takich jak BMW serii 5 oraz 3.

Homologacja BMW – opony w przykładowych rozmiarach
Bridgestone Blizzak LM001 245/50 R19 105V XL, *
Pirelli SottoZero Serie 3 225/55R17 97H MO, *
Continental ContiSportContact 5 255/50 R19 107W XL, SUV, *
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 245/40 R19 98 Y ROF XL, FP, *, MOE
Pirelli P Zero 275/35 R20 102Y (PZ4), XL, *, L.S.

Opony z homologacją Audi

W przypadku tej niemieckiej marki sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana niż u bawarskiego producenta. Homologacja Audi oznaczana jest na cztery różne sposoby. Są one zależne od rodzaju opony i przedstawiają się następująco:

  • AO – homologacja AO oznacza standardową dla marki Audi. Nowe wersje takiego ogumienia mogą być oznaczane jako AO1 lub AO2.
  • AOE – opony AOE to modele w technologii Run Flat.
  • R01, R02, R03 – to opony z homologacją Audi przeznaczone do modeli z napędem 4x4 (quattro).


Przykładowe opony AO, czyli homologowane do Audi w różnych rozmiarach:
Pirelli SottoZero Serie 3 225/55 R18 102V XL, AO
Continental ContiSportContact 5 245/40 R18 93 Y AO, FR
Bridgestone Turanza T005 205/55 R16 91 W AO
Continental WinterContact TS 860 S 235/45 R18 94 V FR, AO
Bridgestone Potenza S001 255/40 R19 100 Y XL, FR, AO

Homologacja MO, czyli opony do Mercedesa

W ogumieniu homologowanym do aut marki Mercedes występują dwa kody. Pierwszym jest oznaczenie opon MO dotyczące wariantów standardowych, a drugie to homologacja MOE, wykorzystywanych na modelach z technologią Run Flat. W pojazdach Mercedes z serii AMG stosowany jest natomiast symbol MO1.

Homologacja opon Mercedes (MO) w różnych rozmiarach:
Goodyear Efficientgrip Performance 225/50 R17 94W MO
Continental ContiSportContact 5 275/40 R19 101 Y FR, MO
Pirelli P Zero Winter 275/35 R21 103 W XL, MO1
Michelin Pilot Alpin 5 245/40 R18 97 V XL, MO
Hankook Winter i*cept evo2 W320 205/60 R16 92H MO

Oznaczenia pozostałych marek

Również inne marki mają swoje oznaczenia opon homologowanych, które warto znać. Dlatego poniżej przedstawiamy listę dla pozostałych, popularnych producentów samochodowych:

  • Alfa Romeo – AR, ARR
  • Aston Martin – AM4, AM8, AM9, AMP, AMS, AMV, AM
  • Aston Martin, Maserati – AMS
  • Bentley – B1, BC, BL
  • DA – Dacia
  • DC – Daimler Chrysler
  • Ferrari – F, F01, F02
  • Fiat – FI
  • Ford – FO, FO2
  • GM – Hummer
  • Honda – HO
  • Hyundai – HY
  • Jaguar – J, J1, JRS
  • Lamborghini – L
  • Lancia – LA
  • Land Rover – LR
  • Lotus – LS
  • Maserati – MGT
  • McLaren – MC, MC1
  • Mini – * [gwiazdka]
  • Opel – OP
  • Pagani – HP
  • Peugeot – PE
  • Porsche – N0, N1, N2, N3, N4, NX
  • Range Rover/Land Rover – LR
  • Renault – RE
  • Skoda – SK
  • Tesla – TE
  • Toyota – TO
  • Volkswagen – VW, V0

Samochody wymagające opon homologowanych

Niektóre samochody, głównie o zastosowaniu sportowym oraz modele należące do marek premium, jak choćby Porsche, Aston Martin czy Ferrari, muszą być wyposażane w opony z odpowiednią homologacją. Jest to zawiązane z wysokimi osiągami i specyficzną charakterystyką takich pojazdów. Ogumienie w nich wykorzystywane projektowane jest specjalnie z uwzględnieniem indywidualnych cech auta, dzięki czemu może sprostać obciążeniom generowanym podczas jazdy.

Różnice mogą dotyczyć nie tylko charakterystyki jazdy, ale także ich konstrukcji i wytrzymałości (np. Run on Flat dla BMW). Czym grozi jazda na ogumieniu podobnej klasy, lecz niehomologowanymi? Różnymi niedogodnościami w eksploatacji auta – od problemów z przyczepnością, przez niestabilność toru jazdy, aż po zaburzenie działania systemu ESC. Co więcej, użytkowanie ogumienia bez homologacji może być pretekstem do odmowy udzielenia gwarancji w wypadku awarii samochodu.  

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, właściciele samochodów, których producent wymaga lub zaleca stosowanie homologowanego ogumienia, powinni się na to decydować. Dlatego przy zakupie nowych opon zawsze należy sprawdzać nie tylko sam rozmiar, ale również oznaczenie homologacji. Właściwy wybór ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

Homologacja opon a ubezpieczenie

Zastanawiając się nad tym, czy wybrać opony z homologacją, czy bez należy mieć na względzie wymogi producenta danego auta oraz warunki ubezpieczenia OC. Jeżeli kierowca spowoduje wypadek, jadąc samochodem, w którym mimo wymogu stosowania homologowanych dla konkretnego modelu opon założone były zwykłe, ubezpieczyciel może spróbować odmówić wypłaty odszkodowania. Istnieją sprzeczne opinie na temat tego, czy ma do tego prawo, jednak nie ma sensu narażać się na nerwy i w autach wymagających stosowania homologowanych opon, takie właśnie ogumienie powinno się stosować.