Popękana opona z boku to poważny problem, z którym często muszą mierzyć się kierowcy. Przyczyn powstawania uszkodzeń na tej części ogumienia może być wiele i nie zawsze da się ich uniknąć. Czy można jednak sobie z nimi jakoś poradzić? Wszystkiego na ten temat dowiesz się w tym artykule.
Opona po wystrzale jest całkowicie niezdatna do użytku ani do naprawy.
Uszkodzenie boczne opony i jego rodzaje
Bok opony to bardzo wrażliwa, nieosłonięta bieżnikiem strefa. Z tego względu jest mocno narażona na różnego rodzaju uszkodzenia. Niektórych z nich możemy uniknąć choćby poprzez prawidłowy styl jazdy, inne natomiast mogą wystąpić samoistnie, spowodowane np. wiekiem lub wadą fabryczną. Dlatego każdy kierowca powinien co jakiś czas sprawdzać stan swojego ogumienia, aby w porę zauważyć ewentualne defekty. Na co zwrócić uwagę? Omówmy najczęstsze rodzaje uszkodzeń oraz czynniki odpowiedzialne za ich powstawanie.
Nacięta opona z boku
Rozcięcie opony z boku powstaje zazwyczaj przy kontakcie z ostrym przedmiotem, np. kawałkiem szkła, ostrym kamieniem lub krawężnikiem. Często zdarza się w warunkach terenowych. Jeżeli jest delikatne i powierzchowne, nie daje żadnych odczuwalnych objawów i zauważa się je zwykle przy badaniu stanu ogumienia.
Płytkie nacięcie zazwyczaj nie stanowi przeciwwskazań do dalszej jazdy, jednak należy mieć na względzie, że może się ono pogłębiać. Dl3atego dobrym wyjściem może okazać się naprawa boku opony na gorąco.
Najlepiej zrobić to w profesjonalnym zakładzie wulkanizatorskim, którego pracownicy ocenią, czy defekt faktycznie jest na tyle niewielki, że można się go pozbyć. Mocne rozcięcie, zwłaszcza jeżeli sięga wewnętrznych warstw opony, np. osnowy, dyskwalifikuje oponę z dalszej jazdy i jakichkolwiek prób naprawy.
Nacięcie bocznej części opony jest wskazaniem do jej wymiany na nowy model.
Pęknięta opona z boku
Kolejny rodzaj uszkodzenia to pęknięcie opony z boku. Przyczyny mogą być różne, często powstaje przy zbyt dynamicznym, niewłaściwym najeżdżaniu na krawężnik. To uszkodzenie, które podobnie do rozcięcia przejawia się podłużnym ubytkiem.
Warto jednak również wspomnieć o drobnych pęknięciach, które nie wynikają ani ze stylu jazdy, ani z winy czynników zewnętrznych. Powstają w procesie starzenia. W miarę upływu lat każda guma parcieje, a wtedy na jej powierzchni pojawiają się takie defekty. To znak, że należy już zakupić nowy komplet ogumienia.
Dziura z boku opony
Duży ubytek gumy z boku opony to powód do natychmiastowej wymiany ogumienia. Dziury powstają po przebiciu gwoździami, szkłem, kamieniami i innymi ostrymi przedmiotami, które nie powinny znaleźć się na drodze.
Głębokie otwory zazwyczaj sięgają też wewnętrznych warstw, co objawia się szybką utratą powietrza. Takich uszkodzeń się nie naprawia, ponieważ mogłoby to skutkować niebezpiecznym wystrzałem opony podczas jazdy.
Uszkodzony bok opony – wybrzuszenia
Ostatnie z często spotykanych uszkodzeń boku opony to wybrzuszenia. Spowodowane są one zniszczeniem wewnętrznej warstwy – kordu, który odpowiada za stabilność całej konstrukcji i utrzymywanie ciśnienia.
W konsekwencji powietrze napiera na zewnętrzną warstwę gumy, co tworzy guzek. Taki defekt powinien być sygnałem do natychmiastowego przerwania jazdy i zmiany koła na zapasowe oraz zakupu nowej opony. Uszkodzenie tego typu stwarza bardzo duże zagrożenie wystrzału ogumienia, który może być tragiczny w skutkach.
Przyczyną uszkodzenia bocznej części ogumienia może być jego niewłaściwe dopasowanie do auta. Jeżeli szukasz nowego kompletu, ale nie wiesz, jaki rozmiar będzie odpowiedni, skorzystaj z naszego konfiguratora opon. To wygodne i łatwe w użyciu narzędzie, które znacznie ułatwi Ci zakup.
Naprawa opony uszkodzonej z boku
Kierowcy chcący uniknąć dużych wydatków związanych z zakupem nowego ogumienia często zastanawiają się, czy naprawa opony z boku wystarczy do przedłużenia jej żywotności. W większości przypadków nie jest to jednak możliwe. Każdy bąbel, szeroka dziura czy rozcięcia są wskazaniem do wymiany. To defekty, które niosą za sobą bardzo duże ryzyko wystrzału oraz rozerwania gumy podczas jazdy.
Takie zjawisko bardzo często powoduje całkowitą utratę kontroli nad autem, co prowadzi do wypadków, niejednokrotnie tragicznych w skutkach. Dlatego nie warto decydować się na klejenie opony z boku ani inne rodzaje napraw, ponieważ skutki takich działań mogą być opłakane.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że profesjonalne warsztaty z reguły w ogóle nie podejmą się tego typu napraw, o ile defekt nie jest minimalny. Doświadczeni wulkanizatorzy doskonale znają ryzyko takich działań i odmawiają wykonania usługi. Kiedy nastąpi uszkodzenie boczne opony, naprawa często może tylko wizualnie poprawić stan ogumienia, jednak jego konstrukcja nadal będzie stwarzała zagrożenie, szczególnie jeżeli zniszczeniu uległy wewnętrzne warstwy. Dlatego wszystkie defekty w bocznej części opony warto skonsultować z profesjonalistami w zakładzie wulkanizatorskim.
Pamiętaj!
Wystrzał opony podczas jazdy czasem bywa spowodowany właśnie chęcią zaoszczędzenia i naprawy produktu, którego boczna część uległa uszkodzeniu. Jeżeli do niego dojdzie, należy przede wszystkim zachować spokój. Postępując w określony sposób, można znacznie zmniejszyć ryzyko wypadku.
Jak unikać uszkodzenia bocznej części opon?
Skoro naderwanie gumy opony w bocznej części oraz inne uszkodzenia w tej strefie eliminują możliwość jakichkolwiek napraw, warto wiedzieć, jak się przed nimi ustrzec. Nie zawsze uda się uniknąć najechania na szkło lub gwóźdź, ale w wielu przypadkach kierowca może zapobiec zniszczeniu ogumienia.
Przede wszystkim należy unikać mocno kamienistych, polnych lub leśnych dróg, na których występuje wiele wybojów. W przestrzeni miejskiej trzeba natomiast zachować szczególną ostrożność przy wjeżdżaniu na krawężnik. Zbyt dynamiczne najechanie na tę przeszkodę, zwłaszcza pod niewłaściwym kątem, lub ocieranie o nią bocznej części opony bardzo często powodują uszkodzenia.
Niezwykle istotne jest również dbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach. Zbyt mała lub za duża ilość powietrza to jedne z najczęstszych przyczyn powstawania różnego rodzaju defektów. Dlatego najlepiej przynajmniej raz w tygodniu, np. przy okazji wizyty na stacji benzynowej, skorzystać z kompresora i sprawdzić, czy ogumienie jest napompowane zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu. Właściwe wartości można sprawdzić na klapce wlewu paliwa, na słupku przy drzwiach kierowcy lub w instrukcji auta.
Warto również pamiętać o zasadach przechowywania opon. Kiedy nie są one używane, należy uważać, aby nie miały kontaktu z żadnymi środkami chemicznymi i nie były narażone na promieniowanie słoneczne. W przeciwnym wypadku guma może ulec uszkodzeniu.