Optymalne ciśnienie w oponach samochodu ciężarowego wpływa na zwiększenie komfortu kierowcy oraz obniżenie poziomu zużycia paliwa, ale nie tylko. Przede wszystkim przekłada się ono na bezpieczeństwo podczas pokonywania setek czy tysięcy kilometrów. Dlatego nie można bagatelizować faktu, że dalekie trasy oraz znaczne obciążenie pojazdu przyspieszają proces naturalnego uchodzenia powietrza z ogumienia.
Jakie ciśnienie w oponach ciężarowych jest prawidłowe?
Ciśnienie w oponach ciężarowych musi być dostosowane do masy ładunku, prędkości pojazdu oraz innych warunków użytkowania. Nie ma uniwersalnych wartości, które można by wskazać (chociaż zazwyczaj jest to przedział 5-9 barów), dlatego należy kierować się zaleceniami producentów pojazdu oraz ogumienia.
Informacje o prawidłowych wartościach, w zależności od osi czy obciążenia znajdziemy w instrukcji pojazdu, a także na naklejkach: na klapce wlewu paliwa oraz słupku przy drzwiach kierowcy. W razie potrzeby można też skorzystać z materiałów, przeliczników oraz tabeli ciśnień dostępnych w Internecie.
Jak często kontrolować ciśnienie w oponach ciężarowych?
Ciśnienie opon ciężarowych powinno być sprawdzane regularnie. W przypadku intensywnej eksploatacji warto robić to dość często – przynajmniej raz na dwa tygodnie, jak również przed każdym wyjazdem w dłuższą trasę. Jeżeli zauważymy znaczące różnice w poziomie ciśnienia pomiędzy oponami, warto zasięgnąć rady specjalisty. Jednocześnie pamiętajmy o tym, aby systematycznie kontrolować też koła zapasowe.
Żeby poprawnie odczytać poziom ciśnienia w oponie ciężarowej, należy odczekać kilkadziesiąt minut od zakończenia jazdy. Pomiar w przypadku zimnego ogumienia będzie dokładniejszy, ponieważ wraz z temperaturą rozgrzewającej się opony rośnie ciśnienie w jej wnętrzu – nawet o 1,5 bara. Oprócz tego warto wziąć pod uwagę temperaturę otoczenia – w chłodne dni wartość wskazywana przez kompresor może być niższa, a w ciepłe wyższa.
Kontrola ciśnienia w oponach ciężarowych jest świetną okazją do tego, aby przyjrzeć się kołom nieco bliżej i ocenić ich stan. Będzie miało to przełożenie na bezpieczeństwo na trasie. Nasze zainteresowanie powinny zwrócić wszelkie defekty ogumienia, w tym m.in. przecięcia, pęknięcia czy bąble, a także zbyt niski poziom bieżnika. Nawet tak często występujące zjawisko jak ząbkowanie opony nie może być przez nas ignorowane. Powodem do niepokoju są też uszkodzenia zaworów oraz felg. Jeżeli zdecydowaliśmy się na opony ciężarowe bieżnikowane albo z drugiej ręki, trzeba być szczególnie czujnym.
Pompowanie opon ciężarowych
Ogumienie powinno być zimne zarówno podczas kontroli poziomu ciśnienia, jak i w trakcie pompowania. Co istotne, wszelkie korekty ciśnienia w oponie ciężarowej najbezpieczniej jest wykonywać w specjalnej klatce. Jej zadanie to ochrona przed groźnymi skutkami ewentualnego wybuchu, spowodowanego wtłoczeniem zbyt dużej ilości powietrza do ogumienia.
Zbyt małe a zbyt duże ciśnienie w oponach samochodów ciężarowych
Za niskie ciśnienie powoduje nierównomierne zużywanie się opony ciężarowej – bark eksploatuje się wtedy szybciej niż część centralna. Może dochodzić również do tarcia ogumienia o obręcz, co z kolei prowadzi do uszkodzenia stopki, czyli miejsca styku z felgą. Nieodpowiednie ciśnienie w oponach ciężarowych wiąże się w tym przypadku z ryzykiem przegrzania i odsłonięciem konstrukcji.
Z drugiej strony zbyt wysokie ciśnienie wpływa na pogorszenie właściwości jezdnych ogumienia. Konsekwencją jest m.in. słabsze tłumienie nierówności, przez co podróżowanie nie jest komfortowe. Co więcej, może to powodować szybsze zużywanie się elementów zawieszenia pojazdu, na które przenoszone są wstrząsy i wibracje. Jednocześnie skróci się okres eksploatacji samego ogumienia – i to niezależnie od jego modelu. Bieżnik będzie się szybko ścierał i jednocześnie wzrośnie podatność opon na przecięcie czy przebicie. Pogorszeniu ulegną też opory toczenia, mające wpływ na poziom spalania paliwa przez samochód.
Trzeba mieć na uwadze, że wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do uszkodzenia ładunku, awarii samochodu lub nawet wypadku.
Podsumowując, utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach ciężarowych przekłada się na:
- bezpieczeństwo,
- komfort kierowcy i pasażerów,
- żywotność opon,
- ekonomię jazdy.
Czujniki ciśnienia w oponach ciężarowych
Przez wiele lat czujniki ciśnienia w oponach ciężarowych nie były powszechnie stosowane, jednak za sprawą rozporządzenia Komisji Europejskiej ma to ulec zmianie. Wszystkie ciężarówki, naczepy oraz przyczepy wprowadzane na rynek po 6 lipca 2022 roku muszą być wyposażone w system kontrolujący ciśnienie i temperaturę. W 2024 roku obowiązek ten zostanie rozszerzony na wszystkie nowe egzemplarze.
Co to właściwie oznacza? Dzięki systemowi TPMS (Tire Pressure Monitoring System) kierowcy mogą na bieżąco kontrolować ciśnienie w oponach samochodu ciężarowego, a w razie jakichkolwiek nieprawidłowości otrzymują oni informację o tym w czasie rzeczywistym. Jak się okazuje, to rozwiązanie, które nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również świetnie sprawdza się w przypadku flot, pozwalając na zwiększenie ekonomii jazdy. Zawczasu wiedząc o odchyleniach można zapobiec zarówno związanym z nimi drogim naprawom czy przestojom w pracy, jak i sytuacjom stwarzającym zagrożenie dla życia i zdrowia.