Od kilku lat system TPMS jest w Unii Europejskiej obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów. Jego zadaniem jest informowanie kierowcy o nieprawidłowym poziomie ciśnienia w oponach. Rozwiązanie to ma wiele zalet, jak poprawa bezpieczeństwa na drodze, a także pozwala zapobiegać przedwczesnemu zużyciu opon. Co warto wiedzieć przed wymianą opon z czujnikami?

widok na auto z perspektywy przedniej opony Czujniki ciśnienia znacznie zwiększają bezpieczeństwo kierowcy

Wprowadzenie obowiązku korzystania z TPMS sprawiło, że w cennikach wielu zakładów pojawiły się nowe pozycje, które rzeczywiście niosą za sobą dodatkowe koszty. Jak są one duże zależy od wielu czynników, w tym od zakresu działań, konkretnego serwisu czy nawet miasta.

Ile kosztuje wymiana opon z czujnikami TPMS?

Nie ma odgórnych przepisów narzucających ceny wymiany opon w kołach z czujnikiem ciśnienia. Serwisy więc samodzielnie określają, ile jest warta dodatkowa praca związana z systemem TPMS, jego diagnozą, ewentualną wymianą oraz programowaniem.

W przypadku wymiany opon z czujnikami ciśnienia, cena za usługę w większości warsztatów jest podobna do tej, którą trzeba zapłacić za wymianę ogumienia standardowego. Dotyczy to jednak tylko wersji z zamontowanym systemem pośrednim, gdyż nie wymaga on użycia specjalistycznego oprzyrządowania czy dodatkowej kalibracji.

Wymiana opon z czujnikami z systemem aktywnym jest bardziej skomplikowana i czasochłonna, przez co koszt wizyty w serwisie oponiarskim zazwyczaj jest większy o od 5 do nawet 40 złotych za jedno koło. Do tego dochodzi koszt programowania czujników, wynoszący do 100 do 250 złotych, a w niektórych przypadkach także zamontowanie nowych, co wiąże się z jeszcze większymi wydatkami.

Dlaczego wymiana opon z czujnikami ciśnienia jest droższa?

Większy koszt usługi dotyczy przede wszystkim opon z czujnikami ciśnienia z systemem aktywnym. Na cenę usługi wpływa kilka czynników. Najważniejszy aspekt to ilość czasu i pracy, jaką wulkanizator musi poświęcić na wymianę ogumienia z systemem TPMS. Demontaż opon wymaga zdecydowanie więcej uwagi, gdyż czujniki bardzo łatwo uszkodzić. W takim przypadku to właśnie mechanik ponosi koszty wymiany części, co bezpośrednio wpływa na cenę usługi.

mechanik sprawdzający poziom ciśnienia w oponachWymiana opon z czujnikami ciśnienia wymaga więcej pracy.

Dodatkowo, każdorazowo przy wymianie kół czy samych opon czujniki trzeba najpierw zdiagnozować, aby wykryć ewentualne usterki lub nieprawidłowości w ich działaniu. Taka czynność wymaga nie tylko posiadania odpowiedniego oprogramowania lub przyrządu do kalibracji czujników TPMS.

Jak działa system TPMS? Dowiedz się więcej!

Wymiana opon z TPMS z systemem pośrednim

Nieco inaczej wygląda kwestia wymiany opon z czujnikami z TPMS z systemem pośrednim, który funkcjonuje w ramach systemów kontroli ABS i ESP. Jego działanie opiera się na wykrywaniu różnic w obrotach poszczególnych kół, bazując na prostej zależności, że opony z mniejszą ilością powietrza muszą wykonać więcej obrotów, by pokonać tę samą odległość.

W przypadku tego typu rozwiązania osoba zajmująca się montażem nie musi programować czujników TPMS, a jedynie przy pomocy przycisku (aktywatora czujnika TPMS) uruchomić je, gdy ogumienie osiągnie optymalny poziom ciśnienia. Opony z czujnikami ciśnienia z systemem pośrednim są dużo prostsze do założenia, dlatego ich montaż nie zawsze będzie wiązał się z dodatkową opłatą. Rozwiązanie to jest dużo tańsze od systemu aktywnego, jednak należy mieć na uwadze, że pomiary te nie będą tak dokładne.

Czujnik ciśnienia a wymiana opon

Optymalnym rozwiązaniem dla kierowcy jest posiadanie dwóch kompletów kół z zamontowanymi czujnikami, które można rotować sezonowo. Jednak, jeśli wymieniamy jedynie ogumienie, a obręcze pozostają bez zmian, to bezzwłocznie musimy poinformować specjalistę, że posiadamy felgi z czujnikiem ciśnienia. Należy je odpowiednio demontować, gdyż sensory są bardzo delikatne i łatwo nieświadomie je uszkodzić w trakcie standardowego procesu wymiany.

 

Wymiana opon z czujnikami ciśnienia – na co zwrócić uwagę w serwisie?

Z wymianą opon jest jak z każdą inną usługą. Cena zależy w dużej mierze od danego miejsca. Stawki w zakładach, które wyposażone są w profesjonalną aparaturę do obsługi systemu TPMS są niestety zazwyczaj wyższe, ale mimo to warto korzystać właśnie z wyspecjalizowanych serwisów. Nie każdy warsztat posiada sprzęt, dzięki któremu wymiana kół z czujnikami ciśnienia na pewno będzie dobrze przeprowadzona.

Dlatego przed umówieniem się na wizytę u wulkanizatora każdy właściciel auta wyposażonego w czujniki ciśnienia w kołach, powinien upewnić się, czy wybrany punkt ma odpowiednią aparaturę diagnozującą. Nieumiejętny demontaż ogumienia może doprowadzić do uszkodzenia czujników, co będzie skutkowało błędnymi odczytami w czasie jazdy.

W przypadku wymiany jedynie opon z czujnikami ciśnienia (bez obręczy), serwis oprócz zachowania ostrożności, powinien wykonać pomiary ciśnienia w ogumieniu, temperatury, siły sygnału oraz stanu baterii przy użyciu odpowiedniego sprzętu. Jeżeli w grę wchodzi wymiana całych kół, w feldze z czujnikiem ciśnienia, nowymi muszą zostać zastąpione obecne specjalne zawory TPMS oraz komplet uszczelek. Zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować koniecznością wymiany całego urządzenia, a co za tym idzie, wyższymi kosztami.

Wielu kierowców zastanawia się, czy można przełożyć czujniki ciśnienia, np. do nowo zakupionego kompletu felg. Oczywiście istnieje taka możliwość, jednak przy próbie demontażu bardzo łatwo uszkodzić delikatny sensor. Jednak doświadczony wulkanizator z pewnością poradzi sobie z takim zabiegiem.


Wady czujników ciśnienia w oponach

Posiadanie zamontowanych na samochodzie czujników TPMS niewątpliwie ma sporo zalet. Pozwala na ciągłe monitorowanie poprawnego poziomu ciśnienia w oponach, co w znacznym stopniu przekłada się na optymalne zużycie paliwa oraz polepszenie komfortu jazdy. Zapobiega także nierównomiernemu zużywaniu się bieżnika. Posiadanie systemu TPMS poprawia również bezpieczeństwo na drodze, gdyż pozwala uniknąć sytuacji, w której nieprawidłowe ciśnienie wewnątrz opony może doprowadzić do jej uszkodzenia.

Pomimo wielu zalet, jakie niesie ze sobą posiadanie czujników ciśnienia w oponach, koszty z nimi związane mogą okazać się dość wysokie. Nie tylko wizyta u wulkanizatora może wiązać się z dodatkowymi kosztami. Sama wymiana zużytych czujników ciśnienia może mocno nadszarpnąć budżet kierowcy. Zazwyczaj żywotność czujników wynosi od 5 do 7 lat, a cena nowego czujnika waha się od 100 do nawet 300 zł.

Nie zawsze pomiary wykazywane przez czujniki mogą być miarodajne. Część aut wyposażonych w system TPMS nie wyświetla informacji, w którym kole nastąpił spadek ciśnienia. Należy również pamiętać, że nawet lekkie uszkodzenie felgi z czujnikami ciśnienia może sprawiać, że będą one podawać błędne odczyty. Również, kiedy na zewnątrz panują skrajne temperatury, prawdopodobne jest, że na desce rozdzielczej zobaczymy kontrolkę nieprawidłowego poziomu ciśnienia.