Sprężyny samochodowe to niewątpliwie jeden z najważniejszych elementów układu zawieszenia. Jazda bez nich byłaby właściwie niemożliwa. Dlatego bardzo ważna jest troska o ich odpowiedni stan. Ich pęknięcie może być bardzo niebezpieczne, dlatego w tym artykule dowiesz się, jakie objawy daje takie uszkodzenie, jak mu zapobiegać oraz ile będzie kosztowała wymiana tego komponentu.
Pęknięta sprężyna amortyzatora to problem, którego zazwyczaj można uniknąć.
Jaką funkcję pełni sprężyna amortyzatora?
Sprężyna w samochodzie odgrywa niezwykle istotną rolę, wpływając bezpośrednio nie tylko na komfort, ale również na bezpieczeństwo jazdy. To jeden z najważniejszych elementów kolumny McPhersona, czyli najpopularniejszego systemu zawieszenia stosowanego w przedniej części aut. Jej zasługi często przypisywane są amortyzatorom, tymczasem to właśnie ona odpowiada m.in. za stabilność prowadzenia auta.
Jej zadaniem jest tłumienie wstrząsów oraz drgań. Wpływa także na odpowiednie rozłożenie ciężaru na kołach, co przekłada się na właściwą przyczepność. Minimalizuje też wychylenie nadwozia przy pokonywaniu zakrętów. Dzięki temu kierowca może zachować kontrolę nad autem nawet na wyboistych drogach, a układ kierowniczy prawidłowo reaguje na wykonywane manewry.
Warto zaznaczyć, że podczas gdy wiele komponentów w pojeździe pracuje w zasadzie wyłącznie podczas jazdy, sprężyny są poddawane obciążeniom także w trakcie postoju. Jak to możliwe? Otóż jednym z ich podstawowych zadań jest unoszenie masy samochodu i utrzymywanie prawidłowego prześwitu, tak, aby nadwozie nie osiadło na kołach. Zabezpieczają więc między innymi opony przed ocieraniem o nadkola, co mogłoby prowadzić do szybkiego uszkodzenia ogumienia.
Z uwagi na przeciążenia wynikające z ciągłego i intensywnego charakteru pracy, sprężyny zawieszenia produkowane są z wysokiej jakości materiałów. Najczęściej jest to mocna, solidna stal zwijana na gorąco, która charakteryzuje się dużą odpornością na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Zwoje wykonane są w taki sposób, aby obciążenia dobrze się rozkładały. Czasem jednak zdarza się, że komponent ulega uszkodzeniu. W takiej sytuacji koniecznie trzeba jak najszybciej wymienić go na nowy, dlatego warto wiedzieć, jak rozpoznać, że w aucie jest pęknięta sprężyna. Objawy nie zawsze są jednoznaczne.
Pęknięta sprężyna amortyzatora – objawy
Wielu kierowców zastanawia się, skąd właściwie mają wiedzieć, że w aucie jest pęknięta sprężyna. Objawy rzeczywiście nie zawsze są dostrzegalne. Często są też niemal identyczne, jak w przypadku awarii innych elementów układów zawieszenia, kierowniczego bądź hamowania, co może prowadzić do błędnej diagnozy. Do tych najbardziej widocznych, które wyłapać można praktycznie od razu, jest charakterystyczny odgłos trzasku przy którymś z kół oraz widoczne opadnięcie auta na stronę uszkodzonego komponentu. Dzieje się tak przy znacznym uszkodzeniu. W takich przypadkach zniszczona część może powodować duże zagrożenie. Istnieje ryzyko, że odłamana, zaostrzona krawędź przebije oponę podczas jazdy, co stwarza ryzyko tragicznego w skutkach wypadku.
W większości przypadków pęknięciu ulegają jednak tylko końcowe fragmenty dolnych lub górnych zwojów. Taka awaria często nie daje żadnych objawów przez długi czas. Jest również trudna do zauważenia, ponieważ odłamany kawałek leży w kielichu amortyzatora, dlatego bywa pomijana nawet podczas przeglądów technicznych. Uwagę zdecydowanie powinno się zwrócić na ewentualne odgłosy, takie jak metaliczne stukanie przy skręcaniu (które może też być objawem uszkodzenia przegubu) lub puknięcia na wybojach.
Specyficznym objawem, który może wywołać zniszczona sprężyna, jest nierównomierne ścieranie się opon. Ogumienie na kole z uszkodzonym elementem będzie szybciej ulegało zużyciu. Wynika to z różnic w rozłożeniu obciążenia na tej samej osi pojazdu.

Jazda z pękniętą sprężyną – przód
Jazda z pękniętą przednią sprężyną do samochodu może być niebezpieczna nawet jeśli ta nie będzie dotykała opon lub felg. Osłabiony, stalowy drut nie utrzyma odpowiednio masy samochodu. To niejednokrotnie prowadzi do ściągania auta na jedną stronę oraz pogarszania reakcji na manewry kierownicą. Dlatego po zauważeniu takiego objawu warto jak najszybciej zdecydować się na regulację zawieszenia. Konieczne może okazać się po prostu ustawienie geometrii bądź zbieżności, jednak warto poprosić mechanika, aby przyjrzał się również sprężynom.
Jazda z pękniętą sprężyną – tył
W przypadku pęknięcia tylnej sprężyny w samochodzie również możliwe jest ściąganie auta na stronę uszkodzonego komponentu, jednak ma to miejsce rzadziej, zwłaszcza jeśli auto nie osiadło w widoczny sposób. W tym przypadku należy przede wszystkim zwracać uwagę na dźwięki. Brzęczenie i stukanie z tyłu może oznaczać, że sprężyna pękła, a jej odłamek leżący w gnieździe generuje uciążliwe dźwięki.
Pęknięta sprężyna w aucie – jakie są przyczyny?
Przyczyn powodujących, że sprężyna amortyzatora pęka, może być wiele, jednak najczęściej jest to po prostu jej wiek. Należy ona do elementów, które podlegają zużyciu w wyniku eksploatacji samochodu. W związku z tym im starszy pojazd, tym większe ryzyko, że komponent pęknie. Zagrożenie awarią wzrasta też wraz z przebiegiem.
Są jednak czynniki, które mogą wpłynąć na przyspieszenie zużycia, a w konsekwencji również zniszczenia sprężyny zawieszenia. Należą do nich różnego rodzaju zanieczyszczenia i długo utrzymujące się, niekorzystne warunki, a także sól drogowa. Mogą one powodować powstawanie korozji, a to znacznie przyspiesza degradację stali i powstawanie defektów, takich jak choćby pęknięcia.
Powodem uszkodzenia sprężyny może być również zbyt duże obciążenie. Przeładowane auto będzie wywierało zbyt duży nacisk, co sprawi, że zwoje ulegną degradacji. Dlatego należy uważać, aby nie przekraczać masy zalecanej przez producenta. Nawet jazda z maksymalnym obciążeniem może być niebezpieczna, jeżeli trwa przez długi czas lub droga jest pełna wybojów.
Czy wiesz, że…
Nieoczywistą, ale możliwą przyczyną pęknięcia sprężyny w aucie są też źle dobrane opony. Nie spowodują one oczywiście natychmiastowego zniszczenia, ale mogą znacznie przyspieszyć eksploatację komponentu, poprzez zwiększenie działających na niego przeciążeń. Dlatego zawsze należy wybierać ogumienie w rozmiarach zalecanych przed producenta. Jeżeli nie wiesz, jakie będzie odpowiednie do Twojego auta, skorzystaj z naszego konfiguratora opon.
Jak zapobiec pękaniu sprężyn zawieszenia?
Aby uniknąć niedogodności, a zwłaszcza zagrożeń, które może powodować pęknięta sprężyna w samochodzie, warto zawczasu zapobiegać temu zjawisku. Przede wszystkim dotyczy to prawidłowej eksploatacji auta. Nie wolno go przeciążać ani poruszać się z dużą prędkością po wyboistych drogach. Należy też dbać o regularne ustawianie geometrii i zbieżności kół oraz kontrolę zawieszenia, a także stosować opony w rozmiarach odpowiednich do konkretnego modelu auta.
Warto również co jakiś czas profilaktycznie wymieniać sprężyny. Na szczęście są to elementy, które cechują się bardzo długą żywotnością, dobrą praktyką jest jednak założenie nowych wraz z montażem świeżych amortyzatorów. Zmiana konieczna jest również w przypadku stwierdzenia mocnej korozji. Dzięki temu ryzyko uszkodzenia komponentu będzie naprawdę znikome, co pozwoli Ci uniknąć większych kosztów, które mogłyby wynikać z awarii wywołanych niewłaściwą pracą układu zawieszenia.
Wymiana sprężyn – koszt robocizny i części
To, ile kosztuje wymiana sprężyn w aucie, zależne jest tak naprawdę od kilku czynników. Pierwszym z nich jest sam warsztat. W poszczególnych serwisach koszty mogą być różne, dlatego czasem warto wybrać się do kilku, aby spytać o wycenę. Trzeba jednak pamiętać, że lepiej zapłacić trochę więcej i mieć pewność, że naprawa została wykonana z odpowiednią starannością, dlatego dobrze jest kierować się opiniami innych kierowców, którzy skorzystali już z usług danej placówki.
Kolejny czynnik, jaki wpływa na cenę wymiany sprężyny amortyzatora to model samochodu. Im bardziej skomplikowana konstrukcja, tym trudniejsza i bardziej czasochłonna będzie praca mechanika. W związku z tym często serwis przeprowadzany w starszych autach jest tańszy niż usługa przeprowadzana w nowoczesnych, zaawansowanych technologicznie pojazdach. Wysokie ceny dotyczą zwłaszcza modeli sportowych od marek premium oraz samochodów z tzw. sprężynami progresywnymi o zmiennym rozstawie zwojów.

Koszt zwykłej sprężyny wynosi ok. 100-400 zł, natomiast robocizna kosztuje drugie tyle. W przypadku bardziej skomplikowanych części, ich cena może osiągać nawet 1000 zł, z kolei wykonanie usługi będzie wiązało się z wydatkiem wynoszącym do ok. 700 zł.
Warto wspomnieć, że najlepiej wymieniać jednocześnie obie sprężyny na danej osi. W przeciwnym razie nierówny stopień zużycia może powodować niewłaściwą pracę układu zawieszenia.
Jak długo trwa wymiana sprężyn amortyzatora?
Czas niezbędny do wymiany sprężyny w aucie, podobnie jak cena, zależy od tego, jak mocno zaawansowany jest układ zawieszenia w danym samochodzie. W przypadku prostych konstrukcji np. popularnych kolumn McPhersona zajmuje to do 3 godzin, natomiast w przypadku bardziej skomplikowanych mechanizmów mechanik może potrzebować więcej czasu. Zazwyczaj jednak trzeba poczekać przynajmniej jeden dzień na zwrot auta.