Opony do przyczepy – lawety muszą być w stanie radzić sobie z dużymi obciążeniami. Transport ładunków tak ciężkich, jak inne pojazdy, np. samochody, motocykle bądź quady wymaga odpowiedniego przygotowania. Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup ogumienia, aby zagwarantować sobie nie tylko właściwy komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo, także dla innych uczestników ruchu drogowego.

auto na lawecieOpony do lawety muszą być bardzo wytrzymałe.


Opony do lawety – dlaczego wybór odpowiednich jest tak ważny?

Ogumienie do lawet, podobnie zresztą, jak opony ciężarowe, musi być w stanie radzić sobie z dużymi obciążeniami. Tego typu przyczepy, tak samo jak tzw. autolawety (czyli auta ze zintegrowaną platformą ładunkową) służą do przewożenia pojazdów, czyli bardzo ciężkich ładunków. Wiąże się to z koniecznością stosowania odpowiedniego ogumienia.

Musi być ono wykonane z odpornych na ścieranie mieszanek, a także doskonale trzymać przyczepność. Dlatego pod żadnym pozorem nie powinno się wybierać modeli nieznanego pochodzenia. Ogumienie od znanych marek może być z powodzeniem wykorzystywane do transportu pojazdów nawet na dalekich dystansach. Ma znacznie dłuższe przebiegi, a stosowane w nim technologie, takie jak specjalne rzeźby bieżnika, pozwalają na bezpieczną, wygodną jazdę z dużym ładunkiem.

Rola indeksu nośności w oponach do lawety

Opony do lawety – 10 cali np. Security TR 603, a także modele w innych rozmiarach, koniecznie muszą mieć właściwy indeks nośności. Tylko wtedy będą w stanie utrzymać ciężar ładunków, które mają być przewożone na platformie. Dlatego zupełnie inna wartość będzie optymalna dla osób, które planują transportować np. wyłącznie motocykle, a inna dla kierowców chcących załadować na przyczepę samochód. 

Należy przy tym pamiętać, że łącząc dwie sztuki ogumienia, z których każda dostosowana jest do udźwignięcia np. 900 kg, łącznie są one w stanie unieść 1800 kg. Z tego względu do przewożenia cięższych samochodów, stosowane są lawety dwuosiowe, na których zamontowane są cztery koła.

Opony do lawet powinny być wzmocnione

Ogumienie stosowane w lawetach, musi cechować się mocną konstrukcją, gwarantującą bezpieczeństwo. Informują o niej oznaczenia opon „C”, określające również przydatność do użytku w autach dostawczych. Takie produkty mają wyższe indeksy nośności, a jednocześnie obniżone indeksy prędkości. Pozwalają więc na transport ciężkich ładunków, ale jednocześnie wymagają od kierowcy wolniejszej jazdy. 

W przypadku lawet nie jest to jednak żadna niedogodność, ponieważ osoba prowadząca auto z taką przyczepą i tak musi przestrzegać limitów dla naczep określonych w przepisach.

Zakup używanych opon do lawety to duże ryzyko

Nie warto inwestować w używane modele opon. Choć na pozór ich stan może wydawać się bardzo dobry, to czasem okazuje się, że część wewnętrzna jest w jakiś sposób uszkodzona. Stwarza to spore zagrożenie, zwłaszcza w przypadku lawety, na której przewożone są ciężkie pojazdy. Nietrudno sobie wyobrazić, co mogłoby się stać w przypadku wystrzału ogumienia podczas poruszania się po autostradzie.

Opony w lawecie powinny być dopasowane do warunków  na drodze

Wielu kierowców korzystających z lawet stawia głównie na ogumienie wielosezonowe. To kwestia oszczędności czasu oraz pieniędzy. Warto jednak pamiętać, że osoby, które często przewożą auta, np. sprowadzając je zza granicy albo muszą przetransportować jakiś pojazd na długim dystansie, powinny wybierać dedykowane modele letnie bądź zimowe. Zagwarantują one najlepsze parametry jezdne, co przełoży się na maksymalne bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas jazdy w trudnych warunkach.

Opony do lawety 14C czy 13 – jak wybrać rozmiar?

Wiele osób zastanawia się, jakie opony do lawety wybrać, aby pasowały do posiadanych przez nich felg. Zasada jest taka sama, jak w przypadku zwykłego ogumienia do samochodu. Należy ściśle kierować się wytycznymi podanymi przez producenta samej lawety. 

Trzeba więc stosować takie obręcze i opony, które podane zostały w instrukcji. Jeżeli przyczepka została kupiona z drugiej ręki i poprzedni właściciel nie przekazał wszystkich wytycznych, można poszukać ich na stronie internetowej danej firmy lub skontaktować się z biurem obsługi klienta.

W lawetach podobnie jak w przypadku innego rodzaju przyczep, stosowane są stosunkowo niewielkie rozmiary obręczy oraz ogumienia. Bardzo często montowane są tam opony do lawety 13”, jak np. Journey WR068, a także wersje 14”. Choć może się to wydawać niewiele, to jednak w zupełności wystarczające rozmiary. 

Przykładowe opony do lawety 13C oraz w innych rozmiarach

Aby odrobinę ułatwić wybór, przygotowaliśmy przykłady kilku modeli, które mogą być stosowane w przyczepach do przewożenia pojazdów. Są wśród nich opony do lawety 14”, a także 13”. Każda z nich przystosowana jest do przewożenia ciężkich ładunków, więc jeżeli tylko wybierzesz właściwy rozmiar oraz indeks nośności, to komplet z pewnością poradzi sobie przy transporcie auta, motocykla, czy quada.

GT Radial Kargomax ST-4000

GTRadial ST4000 to opona klasy ekonomicznej, która świetnie sprawdzi się w przyczepkach m.in. właśnie w lawetach. Symetryczny bieżnik z szerokimi rowkami sprawnie odprowadza wodę, co redukuje ryzyko aquaplaningu, a cała konstrukcja została odpowiednio wzmocniona, dzięki czemu jest trwała i odporna na duże obciążenia.




GT Radial Kargomax ST-6000

Ten model zaprojektowany został z myślą o autach dostawczych, jednak dobrze poradzi sobie też zamontowane na lawecie. Zoptymalizowane opasanie wzmacniające konstrukcję opony sprawia, że będzie ona odpowiednia do transportu innych pojazdów. Dobrze dobrana mieszanka w połączeniu z przemyślaną rzeźbą bieżnika zapewniają właściwą przyczepność.



West Lake TrailerMax


To kolejna wzmocniona opona, która posiada odpowiednie oznaczenie ”C”. Łączy w sobie dobrą jakość oraz atrakcyjną cenę. Z powodzeniem sprawdzi się zarówno w lawetach, jak i autach dostawczych.