Zima to czas, w którym kierowcy często muszą zmierzyć się z bardzo niekorzystnymi warunkami drogowymi, a ich umiejętności wystawiane są na próbę. Zwłaszcza, jeśli zdarza się im zjeżdżać z regularnie odśnieżanych dróg krajowych czy miejskich uliczek, na te przykryte białym puchem. W takich przypadkach bardzo pomocne może okazać się wyposażenie samochodu w łańcuchy śniegowe.

mężczyzna zakładający łańcuchy śniegowe na koła samochoduŁańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych rejonach Polski.

W sytuacjach, w których opony zimowe nie zawsze dają sobie radę z podjazdem, zamontowanie zabezpieczeń antypoślizgowych na koła pozwoli pokonać z pozoru nieprzejezdny odcinek. W niektórych miejscach naszego kraju, takie wyposażenie jest obowiązkowe, co również trzeba mieć na uwadze. W tym artykule podpowiadamy, jak dobrać łańcuchy śniegowe do samochodu.

Czym są łańcuchy śniegowe na koła?

Łańcuchy antypoślizgowe to oplot na koła w formie siatki, strefowych opasek lub pełnego pokrowca, który zakłada się w celu zwiększenia przyczepności ogumienia na sypkim bądź ubitym śniegu. Podstawowa odmiana takiego akcesorium składa się z drutu wykonanego ze stopu niklu, manganu oraz chromu. Często konstrukcję wzmacnia się dodatkiem z tytanu, zwłaszcza w przypadku cięższych samochodów.

Montaż łańcuchów śnieżnych nie jest skomplikowany i można go wykonać samodzielnie, choć wymaga nieco wprawy. Zazwyczaj takie wyposażenie zakłada się wyłącznie na oś napędową pojazdu. Wyjątkiem są samochody z napędem stałym 4x4, które wymagają zamocowania łańcuchów na wszystkich czterech kołach.


Znak C-18Znak C-18 wprowadza odcinkowy nakaz korzystania z łańcuchów.


Rodzaje łańcuchów na koła – jakie wybrać?

Decydując się na zakup łańcuchów śniegowych, czeka nas niełatwa decyzja – wszystko z uwagi na bogaty wybór produktów dostępnych na rynku. Jednak w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy nasze auto spełnia odpowiednie wymogi, by z nich korzystać. O tym, jakie łańcuchy śniegowe powinno się stosować, decyduje przede wszystkim rodzaj pojazdu. Każdy segment rynkowy posiada własną grupę – inne produkty przeznaczone są dla samochodów osobowych, terenowych, dostawczych i ciężarowych.

Różnice dostrzegalne są przede wszystkim w czterech parametrach:

  • wielkość ogniw,
  • grubość ogniw,
  • gęstość siatki,
  • zastosowany stop metalu.

Jak dobrać rozmiar łańcuchów śniegowych?

Najszybszym i najpewniejszym sposobem na określenie, jakie rozmiary łańcuchów śniegowych będą odpowiednie dla naszego modelu samochodu, będzie sprawdzenie instrukcji obsługi. Trzeba jednak pamiętać, że umieszczone tam dane odnoszą się do opon z pierwszego wyposażenia. Jeśli zmienialiśmy rozmiar ogumienia przy zakupie nowego kompletu, mogą być one nieaktualne. W takim przypadku należy skorzystać z tabeli rozmiarów łańcuchów udostępnianej przez ich producenta.

Grupa rozmiarowa kn – co to znaczy?

Wszyscy producenci łańcuchów przeciwpoślizgowych udostępniają informacje o tym, jakie modele z ich oferty są przeznaczone dla konkretnej wielkości opon. Dane te podane są w formie tabeli i dzielą najpopularniejsze rozmiary opon na grupy oznaczone liczbowo – zazwyczaj od kn30 do kn260. Podział ten to tak zwana grupa rozmiarowa kn. Jeśli więc mamy wątpliwości, jakie łańcuchy na koła będą odpowiednie do naszego samochodu, będzie ona bardzo pomocna.  

By odpowiednio dobrać model, należy odnaleźć w tabeli rozmiar ogumienia, który jest obecnie zamontowany na pojeździe, a następnie odszukać grupę rozmiarową, do której należy. Przykładowo, na opony 205/50 R15 będą pasowały łańcuchy śniegowe grupy rozmiarowej 70. Należy jednak pamiętać, że rozmiary łańcuchów kn mogą się różnić u poszczególnych producentów, na co trzeba zwrócić uwagę przed zakupem. W naszej ofercie możesz znaleźć łańcuchy renomowanych marek, takich jak Pewag, Jope czy Maggi.

Jakie łańcuchy śniegowe – 9 mm czy 12 mm?

W instrukcji pojazdu możemy znaleźć także informację, że samochód nie jest przeznaczony do pracy z łańcuchami śnieżnymi. Z czego to wynika? Przede wszystkim przeszkodę stanowi prześwit auta, czyli odległość między oponą a nadkolem, gdzie zmieścić muszą się łańcuchy śniegowe. 9 czy 12 mm prześwitu to standardowe wartości w większości współczesnych samochodów osobowych. Dlatego tworzą one dwie podstawowe grupy rozmiarowe łańcuchów w oparciu o grubość ogniw. Informacje o przeznaczeniu danego produktu zawsze znajdziemy na jego opakowaniu lub w dołączonej ulotce.

Od tych wartości są jednak wyjątki. Nisko zawieszone auta o bardziej sportowej charakterystyce mogą mieć mniejszy prześwit. Oznacza to w większości przypadków problem z zamontowaniem na nich standardowych łańcuchów na koła. Jakie wybrać rozwiązanie alternatywne?

Czym zastąpić łańcuchy na koła?

Jeśli mamy samochód, który nie może korzystać z klasycznej wersji łańcuchów, należy rozejrzeć się za alternatywą. Czym zastąpić łańcuchy na koła, aby zwiększyć bezpieczeństwo w trudnych zimowych warunkach? Na rynku dostępnych jest kilka takich rozwiązań.

Z pewnością najczęściej spotykaną alternatywą są tzw. łańcuchy tekstylne. Często nazywane są one „skarpetami śniegowymi”, choć w tym przypadku nazwa może być nieco myląca. Jest to specjalnie przygotowany materiał, zastępujący ogniwa metalowe, którym ciasno oplata się bieżnik. Zazwyczaj pokrywa on całą oponę, dlatego sprawia wrażenie bardziej pokrowca niż łańcucha. Jego zaletami są łatwość montażu, czyszczenia oraz przechowywania. Dodatkowo może być stosowany w samochodach z małym prześwitem, choć nie zapewnia on tak dobrej skuteczności jak tradycyjne, metalowe wersje.

Inną opcją są adaptery na felgi, czyli dość nietypowy rodzaj zabezpieczenia antypoślizgowego montowany bezpośrednio do obręczy. Najbardziej rozpoznawalną firmą produkującą tego typu rozwiązania jest Spikes-Spider. Łańcuchy z adapterami są droższe od wariantów klasycznych, ale do pewnego stopnia chronią obręcz przed uszkodzeniem przy najechaniu na niewidoczną przez śnieg przeszkodę lub dziurę. Tego typu rozwiązanie zazwyczaj wykorzystuje tzw. łańcuchy sekcyjne – czyli kilka mniejszych siatek umieszczanych regularnie na oponie zamiast pojedynczej dużej siatki. Taki wariant produktu jest lżejszy i łatwiejszy w montażu od standardowego, ale za to oferuje nieco niższy poziom ochrony przed poślizgiem.

zdjęcie koła samochodu z założonym adapterem śniegowymAdaptery na felgi są jednym ze sposobów na zwiększenie przyczepności auta na śniegu.

Ostatnią grupą produktów do zastosowania zamiast łańcuchów śniegowych, są wyroby jednorazowe lub do kilkurazowego użytku:

  • W większości sklepów i hurtowni motoryzacyjnych można zakupić opaski na koła zamiast łańcuchów śniegowych. To rodzaj antypoślizgowych zacisków zakładanych sekcyjnie na opony. Wykonane są z tworzyw sztucznych – zazwyczaj nylonu. Posiadają nacinane fronty, które odpowiadają za zwiększanie przyczepności na śniegu. Nie jest to z pewnością rozwiązanie idealne, ale broni się niską ceną i łatwością montażu. Należy jednak zważać na to, że nie w każdym kraju opaski na opony zimowe zamiast łańcuchów będą akceptowane.

  • Łańcuchy w sprayu dostępne są na rynku od stosunkowo niedawna. Ich sposób działania polega na pokryciu opony warstwą przezroczystego specyfiku, zwiększającego przyczepność ogumienia. Rozwiązanie ma jednak charakter wyłącznie doraźny.

Na rynku regularnie pojawiają się nowe rozwiązania poprawiające trakcję na ośnieżonej nawierzchni. Musimy jednak pamiętać, że nie wszystkie są równie skuteczne. Najlepsze rezultaty, jeśli chodzi o poprawę jakości prowadzenia auta na śniegu, dają tradycyjne łańcuchy antypoślizgowe. Alternatywne rozwiązania z pewnością zwiększają przyczepność auta, jednak wyniki nie będą tak zadowalające. Jeśli więc planujemy wyjazd zimą w górzysty teren, bądź często jeździmy w miejsca, gdzie drogi są bardzo rzadko odśnieżane, w pierwszej kolejności warto rozważyć zakup łańcuchów na koła.

Łańcuchy śniegowe – porady i wskazówki

Gdy mamy już podstawową wiedzę na temat antypoślizgowych zabezpieczeń na koła, można przystąpić do wyboru samego produktu. Jak wspominaliśmy, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie modelu i serii naszego pojazdu oraz zamontowanych na nim opon. Po tym, jak określimy te parametry, należy zawrócić uwagę na kilka innych cech danych łańcuchów:

  • Warto sprawdzić, czy wybrane przez nas łańcuchy posiadają homologacje uznanych organizacji motoryzacyjnych takich jak TÜV czy ÖNORM. Choć nie są one wymagane w Polsce, to niektóre państwa dopuszczają do ruchu wyłącznie modele posiadającego określony atest.

  • Następnie należy zdecydować, czy wybieramy łańcuchy z samonapinaczem, czy bez niego. To dodatkowe akcesorium służy łatwiejszemu montażowi na kole. Modele bez samonapinacza są tańsze, ale musimy ręcznie skontrolować ich napięcie po przejechaniu pierwszych kilkuset metrów.

  • Limit dozwolonej prędkości to kolejny element konieczny do sprawdzenia przed zakupem. Standardowe łańcuchy dostosowane są jazdy maksymalnie do 40 km/h, czyli prędkości określonej krajowymi przepisami. W produktach sprowadzanych zza granicy mogą jednak występować różnice, które należy skontrolować.

  • Łańcuchy śniegowe przeznaczone są wyłącznie do poruszania się po śniegu i należy je niezwłocznie zdemontować po wjechaniu na odśnieżoną nawierzchnię. Poruszanie się po suchej ulicy nie tylko powoduje szybsze niszczenie łańcuchów, ale także znacznie zmniejsza przyczepność samochodu. Kierowca może dodatkowo otrzymać mandat za uszkodzenie asfaltu.