Sprawny i zadbany układ hamulcowy to podstawa bezpieczeństwa na drodze. Czasem możemy jednak spotkać się z sytuacją, kiedy wciskając pedał hamulca auto nie będzie skutecznie wytrącać prędkości. Najprawdopodobniej mamy w tym momencie do czynienia z fadingiem hamulców. Co to znaczy, czym spowodowane jest to zjawisko oraz jak sobie z nim radzić? 


Auto z rozgrzanymi tarczami hamulcowymiNadmiernie rozgrzane hamulce tracą swoją skuteczność, znacznie zmniejszając bezpieczeństwo kierowcy


Co to jest fading w samochodzie?

Wciśnięcie pedału hamulca w samochodzie powoduje wzrost ciśnienia płynu w układzie hamulcowym. Powstała w ten sposób siła sprawia, że klocki są dociskane do tarczy, która w wyniku tarcia zmniejsza prędkość obrotową. Skutkiem czego następuje zatrzymanie pojazdu. Przy poprawnym działaniu układu droga hamowania samochodu jest odpowiednio krótka, dając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem.

Natomiast fading to wyjątkowo niebezpieczne zjawisko, prowadzące do nagłej utraty siły hamowania. Czym jest ono powodowane? Podczas intensywnego używania hamulca elementy jego układu znacznie się nagrzewają. Siła tarcia potrafi doprowadzić do tego, że elementy cierne hamulca nagrzewają się nawet do kilkuset stopni, co przekłada się na temperaturę płynu hamulcowego, który w skrajnym przypadku się zagotuje. W takiej sytuacji wytwarza się bariera w postaci gazu, uniemożliwiająca odpowiednio mocny docisk klocków do tarczy, a w konsekwencji problem z zatrzymaniem pojazdu.

Czym powodowany jest brake fading?

Brake fading, w tłumaczeniu oznaczające zanikanie hamulca, to zjawisko skrajnie niebezpieczne. Dlatego warto wiedzieć, jakie zachowania są jego przyczyną, by zminimalizować ryzyko jego wystąpienia.

Do najważniejszych przyczyn wystąpienia zaniku hamulca zaliczamy:

  • Agresywny styl jazdy. Gwałtowne hamowanie czy przyspieszanie – takie zachowanie nie tylko wpływa na podwyższone spalanie, ale również bardzo obciąża elementy układu hamulcowego. Jest to najczęstsza przyczyna fadingu w samochodzie.

  • Przeciążenie pojazdu. Jazda ze zbyt dużym obciążeniem stanowi spore wyzwanie dla układu hamulcowego. Choć obecne części montowane w pojazdach są bardziej wytrzymałe, to nie warto przekraczać tonażu wskazanego przez producenta. Nawet jeśli w aucie mamy zamontowane opony o odpowiednim indeksie nośności, może to bardzo szybko doprowadzić do awarii hamulca.

  • Zjeżdżanie z górki. Długotrwały zjazd po pochyłym terenie wymagający częstego operowania pedałem hamulca wyjątkowo niekorzystnie wpływa na jego kondycję. Jest to sytuacja, w której bardzo łatwo doprowadzić do przegrzania tarcz i klocków, a w konsekwencji problemów z zatrzymaniem auta.

Jak uniknąć zjawiska fadingu?

Żaden kierowca nie chciałby doświadczyć zjawiska, jakim jest fading. Jazda z niesprawnymi hamulcami to bowiem prawdziwe zagrożenie zarówno dla nas, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Szczególnie przy dużych prędkościach. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą nas przed tym uchronić.

Zadbajmy o układ hamulcowy

Regularna kontrola stanu technicznego samochodu powinna być dobrym nawykiem każdego kierowcy. Systematyczne sprawdzanie elementów eksploatacyjnych pozwoli nam uniknąć większych awarii pojazdu, a także da gwarancję bezpieczeństwa na drodze.

Do najważniejszych punktów, które uchronią nas przed problemami z zatrzymaniem auta, zaliczamy:

Kontrola wspomnianych elementów, szczególnie przed dłuższą podróżą lub wyjazdem w góry, może nas uchronić przed wyjątkowo niebezpieczną sytuacją na drodze. Możemy tego dokonać np. przy okresowym przeglądzie samochodu lub w zaufanym warsztacie.

Alternatywne metody hamowania

Hamowanie silnikiem to nie tylko dobry sposób, by jazda samochodem była bardziej ekonomiczna. Umiejętne spowalnianie samochodu biegami pomoże nie tylko uniknąć poślizgu podczas próby zatrzymania auta na oblodzonej powierzchni, ale również zapobiega nadmiernemu przeciążaniu układu hamulcowego.

Zmiana stylu jazdy  

Jak już wiemy, agresywny styl jazdy może być powodem wystąpienia fadingu. Zmiana nawyków dotyczących prowadzenia samochodu pozwoli nam oszczędzać układ hamulcowy. Jeżeli jednak należymy do typu kierowców o „ciężkiej nodze”, warto pomyśleć o zamontowaniu w aucie podzespołów o wyższej jakości, bardziej odpornych na temperaturę.