ET felgi to obok szerokości czy średnicy jeden z najistotniejszych parametrów obręczy, który decyduje o jej prawidłowym spasowaniu z autem, czy właściwej pracy kół. Choć mówi się o nim stosunkowo mało i raczej w środowisku mechaników oraz innych specjalistów motoryzacyjnych, to warto, aby każdy posiadający auto wiedział, co to ET felgi. Ta wiedza może zaprocentować w przyszłości.

Co to jest ET felgi?
ET felg jest to odległość powierzchni montażu felgi, czyli miejsca, w którym styka się ona z osią pojazdu, od jej geometrycznego środka, zwanego osi symetrii. Definicja ta może nie dla wszystkich być zrozumiała, dlatego prościej ujmując, będzie to głębokość umieszczenia felgi w nadkolu już po przykręceniu do piasty. Wartość tę wyraża się w milimetrach, stąd przykładowo różnica między ET45 a ET50 wynosi 5 mm i o tyle zostanie oddalona płaszczyzna montażowa koła względem osi felgi przy zmianie parametru z 45 na 50.
Polska nazwa tego parametru to „odsadzenie” lub „odsadzenie ET”, a angielska „offset”. Sam skrót ET pochodzi zaś od niemieckiego „Einpress Tiefe”, czyli „głębokość wcisku”.
Sprawdź naszą ofertę felg aluminiowych w podziale na parametr ET:
ET 20 | ET 25 | ET 30 | ET 35 |
ET 40 | ET 42 | ET 45 | ET 50 |
Na co wpływa odsadzenie ET i dlaczego jest ważne?
Ten istotny wskaźnik nie tylko określa, jak felga jest umiejscowiona w aucie, co wpływa na jego estetykę, ale także ma znaczenie dla jego osiągów i sposobu prowadzenia.
Jak odsadzenie ET wpływa na felgę?
W zależności od wartości ET można wyróżnić trzy typy offsetów felg: dodatni, ujemny i zerowy.
ET felgi dodatnie (np. ET44) mówi o tym, że felga jest bardziej schowana w nadkolu ze względu bliższe umiejscowienie płaszczyzny montażowej obręczy względem zewnętrznej krawędzi koła. ET felgi im większe, tym bardziej jest ona cofnięta wewnątrz nadkola, co może mieć kilka wpływów na zachowanie pojazdu.
ET ujemnie (np. ET-30) to odwrotność pierwszej definicji. Płaszczyzna montażowa felgi znajduje się dalej od zewnętrznej krawędzi koła, a to z kolei oznacza mocniejsze wysunięcie felgi.
Współczynnik ET może mieć także formę zerową (ET0). Mówimy o nim wtedy, gdy płaszczyzna montażowa felgi znajduje się dokładnie na linii osi symetrii koła, dlatego to jest umieszczone równo względem zewnętrznej krawędzi obręczy i osi pojazdu.
ET w felgach, a jazda samochodem
Właściwie dobrane ET pozwala na optymalne działanie układu zawieszenia, a to przekłada się na lepszą kontrolę nad pojazdem i jego osiągi, szczególnie w sytuacjach wymagających precyzyjnego manewrowania również na zakrętach. Koła umieszczone są w odpowiednim miejscu i mieszczą się w nadkolu, a ogumienie zużywa się równomiernie.
Z kolei nieodpowiednie odsadzenie może skutkować problemami z prowadzeniem, a kierowca odczuje dyskomfort związany z dynamiką jazdy. Niewykluczone, że dojdzie do szybszego zużycia lub nawet uszkodzenia opon czy elementów układu zawieszenia. Koło może ocierać o inne komponenty auta, np. o błotniki czy hamulce i powodować szybsze wyeksploatowanie ich lub nawet wystawać poza jego obrys.
Jak sprawdzić ET felgi?
To często pojawiająca się wątpliwości. Zazwyczaj nie ma potrzeby, aby dokonywać jakichkolwiek pomiarów. ET można sprawdzić na kilka sposobów, a najprościej odszukać zapisu na temat offsetu w instrukcji pojazdu.
Na obręczach wybity jest szereg symboli, z których można odczytać ich dokładny rozmiar, jak również odsadzenie felgi ET – to druga opcja sprawdzenia tego parametru. W alufelgach należy przyjrzeć się jednemu z ramion obręczy od wewnętrznej strony, na którym znajdzie się interesująca nas wartość. W tym samym miejscu znajdują się też inne oznaczenia felg aluminiowych. Z kolei posiadacze obręczy stalowych, ich ET powinni szukać na froncie.
Ostatecznie można również samodzielnie wyznaczyć ET felgi. Jak sprawdzić je przy pomocy miarki lub suwmiarki? Wystarczy zmierzyć odległość między dowolnym punktem na płaszczyźnie, która styka się z piastą koła, a osią symetrii obręczy, czyli centralnym punktem jej szerokości. Im dokładniejsze narzędzie, tym lepiej, ponieważ precyzyjne pomiary pozwalają uzyskać dokładniejszy wynik offsetu.
Jakie obręcze będą najlepiej pasowały do posiadanych opon? Sprawdź konfigurator doboru opon do felg dostępny na stronie Oponeo.pl. Pamiętaj, że możesz także skorzystać z konfiguratora felg, żeby wybrać najlepsze modele do posiadanego auta.
Jak dobrać ET felgi do pojazdu?
Felga, znajdująca się w nadkolu, musi być odpowiednio dopasowana do specyfiki pojazdu, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz optymalne osiągi. Kluczowym parametrem jest właśnie wartość ET, a jego odpowiedni dobór o tyle istotny, iż wpływa na położenie kół względem nadkola, jak również innych elementów zawieszenia.
Planując zatem zakup nowych obręczy, najlepiej zweryfikować zalecenia producenta dotyczące wartości ET w feldze dla danego modelu samochodu oraz przemyśleć, jakie zmiany w rozmiarze felg mogą być rozważane. Dopuszczane są pewne modyfikacje, jak w przypadku zamienników opon, ale nie większe niż zakres 1-2% w stosunku do fabrycznego rozstawu kół. Przekroczenie ich może spowodować problemy w kwestii właściwości jezdnych, bezpieczeństwa, czy nawet złamanie przepisów. Zgodnie z polskimi normami koła nie mogą wystawać poza szerokość samochodu, a jeżeli będą kierowca może podczas kontroli zostać ukarany mandatem. O tym trzeba również pamiętać, decydując się na zastosowanie dystansów do felg.
Jeżeli planujesz zakup nowych felg aluminiowych lub stalowych i wiesz już, co to jest ET, ale zastanawiasz się, jak mocno nowe obręcze będą różniły się od tych, których używasz obecnie, możesz skorzystać z naszego kalkulatora ET.
ET w felgach – jak je obliczyć?
Obliczenie prawidłowego osadzenia (czyli ET, jakie powinna mieć nowa felga, aby rozstaw kół pozostał niezmieniony) wielu osobom spędza sen z powiek. Tymczasem istnieje prosty sposób na to, jak sprawdzić ET felgi. Wystarczy posłużyć się wzorem przedstawionym poniżej. Podstawmy do niego dane felgi fabrycznej, a także szerokość nowej, wtedy otrzymamy odpowiedź, jakie ET trzeba wybrać, aby otrzymać odpowiednik pierwotnie założonego zestawu.
Jak obliczyć ET felgi:
Koniecznie należy jednak pamiętać, że odsadzenie felgi ET to niejedyny element, który jest odpowiedzialny za umiejscowienie kół w stosunku do nadkoli. Mimo takiego samego odsadzenia – na przykład ET 30 – felga, której szerokość wynosi 9 cali, będzie bardziej wystawać poza nadkola niż jej sześciocalowa odpowiedniczka. Zależność tę można zaobserwować na rysunku poniżej: