Panująca ostatnimi czasy w Polsce pogoda sprawia, że kierowcy przez zdecydowaną większość roku jeżdżą na oponach letnich. Dzieje się tak, ponieważ coraz później zmieniamy je na zimowe i coraz szybciej wracamy do nich wiosną. Skoro pokonuje się na nich większość rocznych przebiegów, to przy ich zakupie warto upewnić się, że są bezpieczne. Testy ogumienia przeprowadzane przez ADAC stanowią świetny przewodnik po godnych zaufania modelach.
Jednym z najważniejszych projektów niemieckiego automobilklubu jest przeprowadzanie okresowych testów ogumienia. Badania realizowane bez udziału producentów doskonale wpisują się w działania organizacji, której statut przewiduje prowadzenie działań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Opinie ekspertów z ADAC cenią sobie przede wszystkim kierowcy, którzy chętnie sięgają po modele wyróżnione w testach.
Opony letnie 18-calowe w rozmiarze 225/40 występują najczęściej w tzw. autach średniej wielkości:
- Audi A3
- Ford Focus, C-Max
- Hyundai i30
- Kia Ceed
- BMW serii 1, 2 i 3
- Opel Astram, Zafira
- Skoda Octavia, Superb
- Volkswagen Golf, Jetta, Touran
- Toyota Corolla
W tym roku do testów wybrano modele określane przez producentów jako Ultra High Performance. Charakteryzują się one wysokim indeksem prędkości Y (300 km/h) oraz niskim profilem. Możne je określić mianem wyścigowych opon drogowych, które najlepiej sprawdzą się w samochodach z mocnymi silnikami.
Informacje o rozmiarach opon pasujących do danego auta znajdują się w instrukcji pojazdu. Innym miejscem, gdzie można je znaleźć jest baza rozmiarów pomocna przy doborze opon do danego pojazdu.
Oryginalny rozmiar można także zastąpić pasującym zamiennikiem. Pomaga w tym specjalny kalkulator zamienników opon.
Test ADAC lato 2020 – 225/40 R18
Test ADAC obejmuje kilka najistotniejszych dla opon parametrów:
- zachowanie na suchej nawierzchni (20% noty ogólnej)
- zachowanie na mokrej nawierzchni (40% noty ogólnej) – skuteczność hamowania, przeciwdziałanie aquaplaningowi, kierowalność;
- generowany hałas (10% noty ogólnej) – oceniany jest zarówno hałas zewnętrzny, jak i wewnątrz samochodu;
- zużycie paliwa (10% noty ogólnej);
- żywotność opon (20% noty ogólnej).
W każdej z kategorii testowane ogumienie otrzymuje ocenę w skali od 1 do 5, gdzie 1 to nota najwyższa, a 5 najniższa. Ostateczna ocena, na której podstawie przyznaje się rekomendację ADAC, jest wyliczana na podstawie średniej ważonej. Aby dostać pozytywną notę w teście, opona musi otrzymać dobre wyniki w każdej ze wspomnianych kategorii. Dzieje się tak, ponieważ wyłącznie dobre i zrównoważone parametry ogumienia mogą zapewnić maksimum bezpieczeństwa na drodze.
Najlepsze opony letnie w rozmiarze 225/40 R18 według ADAC
Model | Punktacja | Nota |
Continental PremiumContact 6 | 2,1 | dobra |
Michelin Pilot Sport 4 | 2,1 | dobra |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 | 2,2 | dobra |
Maxxis Victra Sport 5 | 2,2 | dobra |
Nexen N'Fera Sport | 2,6 | zadowalająca |
Sava Intensa UHP 2 | 2,7 | zadowalająca |
Vredestein Ultrac Vorti | 2,7 | zadowalająca |
Falken Azenis FK510 | 2,9 | zadowalająca |
Bridgestone Potenza S001 | 3,0 | zadowalająca |
Kumho Ecsta PS71 | 3,0 | zadowalająca |
Nokian Powerproof | 3,0 | zadowalająca |
Pirelli P Zero | 3,0 | zadowalająca |
Toyo Proxes Sport | 3,0 | zadowalająca |
Hankook Ventus S1 evo3 | 3,1 | zadowalająca |
Cooper Zeon CS-Sport | 3,3 | zadowalająca |
Rotalla Setulla S-Pace RU01 | 3,6 | dostateczna |
autor: ADAC, źródło: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/225-40-r18/
W 2020 roku organizacja ADAC przetestowała także letnie opony w rozmiarze 235/55 R17 – sprawdź wyniki.
Continental PremiumContact 6 (nota ogólna – 2,1)
Continental PremiumContact 6 to przeznaczona na sezon letni opona klasy premium, opracowana przez jednego z najbardziej utytułowanych producentów na świecie. Lata doświadczeń w tworzeniu ogumienia zaprocentowało w przypadku tego modelu znakomitymi osiągami we wszystkich aspektach istotnych dla segmentu Ultra High Performance.
Opona wyróżnia się na tle konkurencji pod względem bezpieczeństwa i wytrzymałości, zachowując przy tym wyraźnie sportowych charakter. Specjalna mieszanka gumowa oraz innowacyjny wzór bieżnika, sprawiają że PremiumContact 6 zapewnia wyjątkowo krótką drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Potwierdzają to m.in. tegoroczne testy, w których Continental otrzymał w tej kategorii najwyższą notę ze wszystkich testowanych modeli.
Prawdziwy reprezentant klasy premium powinien także oferować długie przebiegi i niskie opory toczenia tak, aby podróżowanie samochodem pozostawało możliwie przyjazne środowisku. Tak jest właśnie z Continentalem PremiumContact 6, który wolno się ściera i ogranicza spalanie paliwa w samochodzie.
Michelin Pilot Sport 4 (nota ogólna – 2,1)
Michelin Pilot Sport 4 to letnie ogumienie typu Ultra High Performance, które nie tylko zbiera dobre oceny w testach, ale także cieszy się dużym zaufaniem wśród kierowców. Wybierają je chętnie zwłaszcza Ci, którym zależy na idealnym balansie między przyczepnością w czasie deszczu a osiągami na suchej nawierzchni. W obu tych kategoriach Michelin Pilot Sport 4 znalazł się ścisłej czołówce testu ADAC.
Precyzyjne manewrowanie w każdych warunkach udało się osiągnąć za pomocą specjalnego aramidowo-nylonowego opasania, czyli technologii Dynamic Response. Natomiast zastosowany w tym modelu asymetryczny bieżnik wyróżnia się szybkim dostosowywaniem się do pokonywanej nawierzchni, przez co „reaguje” na sytuacje na drodze.
Pilot Sport 4 to propozycja przygotowana dla najbardziej wymagających kierowców przez francuski koncern Michelin.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 (nota ogólna – 2,2)
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 to przeznaczona do sportowych samochodów opona, która tylko o 0,1 punktu ustąpiła w teście ADAC tegorocznym zwycięzcom. Ten letni model wyróżnia się bezpieczeństwem jazdy i skutecznością hamownia na mokrych drogach. Świetnie radzi sobie też na suchych nawierzchniach, co potwierdzają nie tylko dobre osiągi, ale także sportowe wrażenia, o których wspomina wielu kierowców.
Pełną precyzję prowadzenia udało się w tym modelu osiągnąć za sprawą zoptymalizowania przenoszenia sił poprzecznych w czasie jazdy. Energia generowana w czasie podróży równomiernie rozkłada się po całej powierzchni bieżnika, dzięki czemu auto świetnie „klei się do drogi” i natychmiastowo reaguje na manewry kierowcy.
Nowością w modelu Eagle F1 Asymmetric 5 jest specjalna mieszanka gumowa, która zapewnia świetną efektywność hamowania w mokrych warunkach, przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości i sztywności konstrukcji opony. Wszechstronne ogumienie z segmentu UHP sprawdzi się u kierowców oczekujących maksymalnych sportowych wrażeń z jazdy.
Różne punkty widzenia
Doroczne testy ADAC są świetnym źródłem informacji o oponach, nie oznacza to jednak, że są jedynym źródłem rzetelnej wiedzy. Przed zakupem nowego kompletu ogumienia warto zajrzeć w różne miejsca:
- Poprzednie edycje testu ADAC – wyniki badań z poprzednich lat stanowią dobre odniesienie do tegorocznych zestawień.
- Inne testy – ADAC nie jest jedyną organizacją, która bada osiągi opon. Każdego roku pojawia się kilka godnych uwagi testów organizowanych przez niezależne czasopisma i stowarzyszenia. Autobild, AutoZeitung, ACE czy AMS to tylko niektóre z nich.
- Opinie kierowców o oponach letnich – Oponeo jest również platformą, na której użytkownicy mogą oceniać zakupione przez siebie opony. Sprawdź, co o danym modelu myślą osoby, które przejechały na nim tysiące kilometrów.