Kiedy tylko wiosna daje o sobie znać, motocykliści wyciągają z garaży swoje maszyny. Niektórzy przy pierwszej okazji wyruszają w trasę, a inni poświęcają nieco czasu na przygotowanie pojazdu do rozpoczynającego się sezonu. Wtedy często okazuje się, że koniecznością jest zakup nowych opon – tylko jakich? Chcąc pomóc w odnalezieniu odpowiedzi na to pytanie, zebraliśmy modele, które w zeszłym roku były najwyżej oceniane przez klientów Oponeo. W ten sposób powstał ranking opon motocyklowych 2023.

motocyklista na motorze szosowo-sportowymOpony mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty.

Wzięliśmy pod uwagę oceny, które w ciągu ostatnich miesięcy wystawili sami motocykliści. Najpierw kupili ogumienie, a później podzielili się tym, jak dany model im się sprawdził. Ich doświadczenia, często dalekie od tych, o których czytamy w testach przeprowadzanych w kontrolowanych warunkach, mogą być świetną wskazówką dla osób niemogących zdecydować się, jakie opony do motocykli wybrać. Opinie te są poparte tysiącami przebytych kilometrów.

W zestawieniu uwzględniliśmy różne rodzaje opon motocyklowych. Wskazane noty dla każdego modelu są średnią ocen wystawionych w wyznaczonym okresie (cały rok 2022), dlatego mogą się one różnić od not ogólnych, widocznych na stronie Oponeo. Maksymalny możliwy wynik to 6,0.

W tegorocznym rankingu opon motocyklowych wyróżnione zostały modele:

Nie wiesz, jakie ogumienie wybrać?
Koniecznie sprawdź opinie o oponach motocyklowych, które zostały wystawione przez naszych Klientów.

Ranking opon motocyklowych turystycznych

Popularność motocykli turystycznych nie powinna nikogo dziwić. Pozwalają one na komfortowe przemierzanie wielu kilometrów, głównie po asfaltowych nawierzchniach, ale też dają możliwość eksploracji lekkiego terenu. Ze względu na to, że są towarzyszami często dalekich podróży, powinny charakteryzować się niską awaryjnością, co tyczy się też montowanego ogumienia. Naprawa opon motocyklowych na trasie nie jest wymarzonym scenariuszem, dlatego producenci stoją przed nie lada wyzwaniem.

Na jakie opony do motocykla turystycznego często decydują się zmotoryzowani? Są to komplety w rozmiarach, takich jak np. 90/80-17 i 110/80-17 dla Hondy CBR 125, a także 120/70 ZR17 i 190/55 ZR17 do BMW K 1600 GT.

W grupie opon do motocykli turystycznych w ubiegłym roku najwyższą średnią ocen, wynoszącą 5,35, uzyskał model przeznaczony do mniejszych maszyn – Pirelli ANGEL CITY. Zastosowano w nim nowoczesne rozwiązania, dzięki którym jazda jest nie tylko bezpieczna, ale i daje dużo satysfakcji. Mieszanka gumowa z dodatkiem sadzy oraz krzemionki, przemyślany bieżnik oraz zoptymalizowana konstrukcja z pewnością mają wpływ na pozytywne opinie o tych oponach motocyklowych. Producent zadbał zarówno o bezpieczeństwo i komfort jazdy w zmiennych warunkach atmosferycznych. Model zużywa się powoli, a zarazem równomiernie, oferując pełnię osiągów przez cały okres eksploatacji.

Dobrze kleją do asfaltu. Pierwsze kilkaset metrów były śliskie, aż nie starła się warstwa zabezpieczająca, potem już tylko lepiej. Przejechałem na nich pół sezonu i rewelacja. Nie chcę innych opon. Co prawda założone do lekkiego motoru 125 ccm, ale trafione w dziesiątkę. Dobre opony to podstawa, dlatego zdecydowałem się na nie i nie żałuję. Polecam z czystym sumieniem. Dobrze kleją na zakrętach na suchym, a i na mokrym mile mnie zaskoczyły. Awaryjne hamowanie na mokrym w temperaturze około 8 stopni i nic – pełna kontrola, żadnego uślizgu. Dobrze wyważone - zero bicia po założeniu i przód i tył. Kupiłem kpl. Bajka! – Sebastian

Ranking opon motocyklowych szosowo-sportowych

W tej kategorii do czynienia mamy z maszynami, które przy dość dużej mocy wciąż oferują wysoki komfort podróżowania. Sprawdzają się na dalszych trasach, gdzie chciałoby się trochę poszaleć, dbając nie tylko o zadowolenie motocyklisty, ale przede wszystkim o jego bezpieczeństwo. Nie da się ukryć, ogromną rolę odgrywa tu ogumienie, które często równie dobrze sprawuje się na ulicach i torach. W przeciwieństwie do opon do motocykli wyścigowych te muszą radzić sobie w naprawdę zróżnicowanych warunkach.

Jeżeli czeka nas wymiana opon motocyklowych, zwróćmy uwagę na ich rozmiar. Do szosowo-sportowych maszyn dopasujemy przykładowo następujące komplety: 120/70 ZR17 i 180/55 ZR17 dla Yamahy MT07 lub Hondy CBR 600, jak również 90/80-17 i 110/80-17 dla Hondy CBR 125 o mniejszej pojemności.

Jakie opony do motocykla sportowego, sprawdzającego się także poza torem, polecają klienci Oponeo? W ubiegłym roku najwyżej oceniany (nota 5,30) był model Michelin Road 5 – stworzony do jazdy nawet wtedy, gdy pogoda nie dopisuje. Progresywne lamele Water Evergrip odpowiadają za przyczepność oraz sprawne hamowanie na mokrej nawierzchni. Bieżnik zaprojektowano w taki sposób, aby motocykl zachowywał się stabilnie, nawet podczas jazdy w pochyleniu i przy dużych prędkościach. Natomiast zastosowana mieszanka gumowa odpowiada za szybkie nagrzewanie się opon, dzięki czemu ich najlepsze właściwości są od razu dostępne. Długa żywotność to kolejna zaleta modelu.

Zdecydowanie polecam. W Cb1000r przy dynamicznym stylu jazdy na mokrej/suchej nawierzchni spisują się świetnie. Guma pięknie klei. – Motocyklistka

motocykl jadący po asfaltowej drodzeOpony przeznaczone do jazdy po asfalcie muszą być do tego dostosowane.

Ranking opon motocyklowych do choppera

Customowe maszyny rodem z „Easy Ridera” wymagają, aby montowane w nich opony były wytrzymałe i charakteryzowały się żywotnością pozwalającą na przejechanie tysięcy kilometrów. W końcu chodzi nie tylko o to, żeby motocykl prezentował się imponująco, ale przede wszystkim dobrze służył, kiedy wyruszymy w kolejną podróż.

Co charakterystyczne, opony do choppera są szerokie, a różnica między przodem a tyłem często jest dość duża, co wynika z niesymetrycznych osi. Stąd przykładowe komplety wyglądają następująco: 140/75 R17 i 200/55 R17 (Harley Davidson FLSTFBS FAT BOY S) czy 120/70 ZR18 i 200/50 ZR17 (Yamaha XV 1700 Warrior).

I w tej kategorii decydujące były opinie. Opony motocyklowe do choppera, szczególnie polecane przez naszych klientów, to Bridgestone Exedra Max, które uzyskały ocenę 4,85. Ten jeden z flagowych modeli od japońskiego producenta, doceniany jest za łączenie znakomitej przyczepności z komfortem jazdy. Za sprawą charakterystycznych nacięć, widocznych po bokach, maszyna jest stabilna oraz zachowuje się przewidywalnie. Wyraźne ukierunkowanie lameli wpływa nie tylko na przyczepność, ale też na obniżone opory toczenia. Do tego należy dodać trwałość, niski poziom generowanego hałasu, ekonomiczną eksploatację oraz szeroką gamę rozmiaru i mamy przepis na sukces!

Bardzo dobra opona, nie zawiodła mnie ani razu. – Jakub

 Ranking opon motocyklowych do motocykla klasycznego

Motocykle w stylu retro zachwycają wyjątkowym wyglądem oraz charakternym dźwiękiem silnika, uderzającym we wrażliwe struny fanów motoryzacji. Nie rzadko pochodzą one jeszcze z lat 60. czy 70., stanowiąc ślad minionej epoki oraz powoli zapominanych rozwiązań. Świadczy o tym choćby ogumienie, które kiedyś było produkowane inaczej, niż robi się to dzisiaj. Nie oznacza to jednak, że DOT opony motocyklowej musi sięgać czasów produkcji samego motocykla.

Mimo że oferta tego typu ogumienia jest dość ograniczona, co tyczy się całego rynku, to klienci Oponeo zdołali wybrać ich zdaniem najlepszy – drugi rok z rzędu padło na ten sam model! Dlatego, jeśli czeka nas wymiana opon motocyklowych, a w naszym garażu zimuje poczciwy klasyk, weźmy pod uwagę Metzeler Perfect ME 77, który uzyskał notę 5,50. Idealnie łączy on nowoczesne technologie, wykorzystane podczas projektowania i produkcji, ze stylowym wyglądem. W końcu ogumienie do klasyków musi nie tylko spełniać określone warunki techniczne – liczy się też aspekt wizualny!  

Fajne oponki za dobrą kaskę, polecam! – Artur

motocyklista na chopperzeChopper umożliwia jazdę po bezdrożach.

Ranking opon motocyklowych enduro i cross

Miłośnicy offroadu wybierają sportowe motocykle crossowe lub nieco bardziej wszechstronne, przeznaczone do jazdy po ulicach enduro. W obu przypadkach maszyny muszą radzić sobie na nieutwardzonych nawierzchniach, szutrach czy w błocie, pozwalając na przemierzanie bezdroży. Bez wątpienia duży udział mają w tym odpowiadające za trakcję opony. Te swoją charakterystyką zawsze powinny odpowiadać indywidualnym potrzebom. Co do rozmiaru, to jednym z popularniejszych zestawów jest 90/90-21 i 140/80-18, montowany m.in.: w motocyklach KTM ENDURO 690 oraz Husqvarna TE 300.

Ponownie klienci postawili na ten sam model, co w rankingu opon motocyklowych 2022. Według nich w tej kategorii pierwsze miejsce zajmuje Pirelli Scorpion Trail II z oceną 5,20. Na tak dobry rezultat składa się wiele elementów. Są to m.in. profil oraz struktura, które inspirowane są sportowo-turystycznym ogumieniem, umożliwiające stabilną i dynamiczną jazdę przy dużym obciążeniu. Dzięki wyraźnym rowkom na bieżniku woda jest efektywnie odprowadzania spod kół, a motocykl może dawać popis pełni osiągów nawet na mokrej nawierzchni. Warto dodać, że w rankingu opon motocyklowych 2020 (turystycznych enduro) magazynu Motocykl, model zajął drugą pozycję.

Jak dla mnie – czyli osoby, która zamontowała te opony do DL650 z 2013 r. i jeździ od czasu do czasu przez las/szuter/ piasek, jak również na wycieczki krótkie i długie, w góry lub nad jeziora, opona Scorpion spełnia powierzone jej zadanie. Dobrze trzyma na asfalcie, jak również pozwala czuć się pewnie podczas szalonych pomysłów poza drogą. Polecam osobom, które wiedzą, do czego chcą wykorzystywać swój motocykl. – Mateusz K.

Ranking opon motocyklowych do skutera

Małe, zwinne skutery są idealne do miasta. Stanowią alternatywą dla samochodów, autobusów czy tramwajów i pozwalają na szybkie przemierzanie wąskich uliczek. Przy tym są łatwo dostępne oraz stosunkowo tanie, dlatego ich popularność wydaje się naturalną koleją rzeczy. Ze względu na to, że na co dzień użytkuje się je na asfaltowych, nie zawsze równych miejskich drogach, opony do skutera muszą być wręcz gotowe na wszystko, w tym także na nagłe zmiany pogody.

Ze względu na szeroki wybór dostępnych na rynku skuterów, widoczny jest dość duży rozstrzał między popularnymi rozmiarami opon. Przykładowo w skuterach z silnikiem o pojemności 50 cm3 sprawdzają się takie zestawy jak: 100/80-17 i 130/70-17 (Aprillia SX 50), 120/70-12 i 130/70-12 (Peugeot Jet Force 50) czy 110/70-11 i 120/70-10 (Vespa S50 Sport). W przypadku pojemności 125 cm3 może to wyglądać następująco: 120/70-15 i 140/70-14 (Yamaha X-Max), a także 90/90-14 i 100/90-14 (Honda PCX 125).

Najlepiej ocenianym ogumieniem do skutera z notą 5,55 okazał się model Michelin City Grip 2. Klienci Oponeo docenili wysoką jakość godną produktu klasy premium. To wszechstronne opony od francuskiego producenta, które kleją się zarówno do suchej, jak i mokrej drogi. Zoptymalizowana mieszanka gumowa z krzemionką, bieżnik z wyraźnymi rowkami oraz Progressive Sipe Technology odpowiadają za doskonałą przyczepność na prostych odcinkach i podczas pokonywania zakrętów.

Wiem już, że do swojego skutera (Kawasaki J300) nie będę używał innych opon niż Michelin Citi Grip 2, chyba że pojawią się Citi Grip 3, 4... ;) – Kuba