Trudno przejść na ulicy obojętnie wobec dobrze odrestaurowanego, zabytkowego auta, które jest piękne, charakterystyczne i stanowi dumę dla właściciela. Niestety, wiekowe pojazdy mogą okazać się również niemałym kłopotem, zwłaszcza wtedy, gdy trzeba w nich coś wymienić – np. opony. Do klasyków nie założymy pierwszych lepszych modeli. Na co warto się zdecydować?

zbliżenie na koła zabytkowych samochodówOpony do klasyków zdecydowanie rzucają się w oczy.

Rynek nie znosi próżni. Rosnące zainteresowanie retro samochodami spowodowało powstanie prawdziwego wysypu firm zajmujących się produkcją opon zabytkowych. Tematem zaciekawiły się również największe oponiarskie koncerny – wiele z nich rozszerzyło swoją ofertę o linie classic, na które składają się modele będące współczesnym odtworzeniem klasycznych opon marki. Wytwarzaniem takiego ogumienia zajmują się Pirelli, Camac, Vredestein, Hercules, Premium Sport, ale też Michelin, Dunlop, Pirelli i Avon.

Opony do klasyków – co to za modele?

Z powodu postępującego starzenia się gumy, korzystanie z oryginalnych opon z przeszłości jest niemożliwe, dlatego w autach z ubiegłego stulecia znajduje się ogumienie zbliżone wyglądem do tego, montowanego w dawnych czasach. Chodzi przede wszystkim o zachowanie oryginalnego wyglądu, ale też osiągów klasycznych pojazdów.

Opony do aut zabytkowych mają nieco inne właściwości i parametry niż współczesne modele. Są od nich także mniej zaawansowane technologicznie. Widać w nich zastosowany tradycyjny wzór bieżnika, adekwatny do okresu pochodzenia samochodu. Nie dostrzeżemy dobrze znanych nam rowków do odprowadzania wody czy lameli śnieżnych, które obecnie są standardem. W przeszłości popularne były zygzakowaty wzór i zaokrąglone kształty, powielane na wielu modelach ogumienia. Różnice widać także w profilu – dawniej był on wyższy, a średnice o wiele mniejsze niż we współczesnych autach – zwykle 13, 14 i 15 cali. Kolorowe paski na oponie, a zwłaszcza charakterystyczny biały widoczny na boku, to detal znany jako „whitewall”, pasujący do aut w stylu retro. Dodawał stylu i charakteru.

Opony metryczne – rozmiary 

W przypadku opon klasycznych i vintage można napotkać zarówno metryczny, jak i calowy sposób zapisu rozmiaru. W autach z dawnych lat często stosowano modele takie jak 185/70 R13 czy 195/65 R14, które uwzględniały średnicę felgi podaną w calach. Istnieje także alternatywny zapis, przykładowo 6.40-15, gdzie pierwszy parametr odnosi się do szerokości opony, a drugi do średnicy felgi wyrażonej w calach. Z takim typem oznaczeń można spotkać się przy zakupie opon Vredestein Grip Classic, co może generować pewne trudności. Choć producent przewiduje taki rozmiar, może się zdarzyć, że ogumienie będzie ocierać o nadkole podczas skręcania. Przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, iż różnice w obwodzie opon o tych samych wymiarach katalogowych mogą wynosić nawet 10-15 cm, w zależności od producenta. Dlatego samo znajomość rozmiaru i szerokości felg nie wystarczy – konieczne jest sprawdzenie dokładnego obwodu (lub przynajmniej wysokości opony). W przypadku niepewności warto zwrócić się o pomoc do osób zaznajomionych z zagadnieniami związanymi z wymiarami opon do klasyków.

Polecane opony do samochodów zabytkowych

Przy wyborze opon do aut zabytkowych, warto zwrócić uwagę nie tylko na ich wygląd, ale również na parametry techniczne pojazdu. To kluczowy aspekt, który wpływa na bezpieczeństwo, komfort jazdy oraz estetykę takiego samochodu. Jakie modele znajdziemy w ofertach producentów?

Uwagę przykuwa typowy zwrot „classic” w nazwach opon, co oznacza, że zostały one specjalnie zaprojektowane dla aut zabytkowych. Niektóre marki oferują ogumienie w rozmiarach oryginalnych lub rekonstrukcyjnych, co umożliwia zachowanie autentyczności samochodu.



Retro Classic 001
Zbieramy opinie
Od 374szt.


Retro Classic 001, jak wskazuje nazwa, to kolorowa opona do klasyków nawiązująca stylistyką do wyglądu modeli z  lat 60. i 70. XX wieku. Ma szeroki charakterystyczny biały pasek, bieżnik z rozpoznawalnym wzorem, co czyni ją popularnym wyborem wśród entuzjastów motoryzacji oraz właścicieli zabytkowych pojazdów. Idealnie prezentuje się na różnych autach z przeszłości – od sportowych po limuzyny.






Yokohama G.T. Special Classic Y350
Zbieramy opinie
Od 519szt.


Yokohama G.T. Special Classic Y350 to model opon stworzony z myślą o zeszłowiecznych samochodach osobowych oraz pojazdach w stylu retro. Świadczy o tym ich charakterystyczny design i konstrukcja. Są odpowiednim wyborem do klasyków z minionej epoki, doskonale podkreślając styl i estetykę. Ci, którzy pragną zachować autentyczność swoich pojazdów, będą usatysfakcjonowani tym wyborem.





Vredestein Sprint Classic
4,0
15 opinii
Od 509szt.


Vredestein Sprint Classic to model również przeznaczony do pojazdów vintage. Ma elegancki, retro wygląd, co sprawia, że doskonale komponuje się z klasycznymi samochodami. Jest zatem doskonałym rozwiązaniem dla osób, które pragną połączyć estetykę z funkcjonalnością, ceniąc sobie zarówno styl, jak i osiągi swoich pojazdów.