Niełatwo jest kupić dobry samochód, ale jeszcze trudniej jest sprzedać auto po korzystnej cenie, w krótkim czasie i dodatkowo nie stracić przy tym nerwów. Aby tego dokonać, trzeba działać według skutecznego planu. Przygotowaliśmy prosty poradnik sprzedaży auta, który może ułatwić to zadanie.
Pierwszy krok – przygotowanie auta do sprzedaży
Jak przygotować samochód do sprzedaży? Ludzie kupują produkty przede wszystkim oczami. Dlatego najlepiej zacząć od uzupełnienia drobnych ubytków w lakierze oraz przeprowadzenia podstawowego detailingu pojazdu. Pod tym tajemniczym, angielskim określeniem kryje się po prostu proces renowacji oraz dokładnego wyczyszczenia samochodu.
Nie ma w tym nic skomplikowanego, całość jest jednak bardzo czasochłonna. Aby poprawić wygląd pojazdu, należy przede wszystkim dokładnie umyć karoserię oraz wszystkie szyby. Czysty lakier można poddać zabiegowi nabłyszczania specjalnymi kosmetykami do aut lub wypolerować. Osoby, które nie wiedzą jak polerować samochód, mogą po prostu zlecić ten zabieg specjalistom od lakieru. Wszystko po to, aby samochód wyglądał prawie jak nowy.
Powłoka lakiernicza to oczywiście nie wszystko. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego licząc na sprzedaż z dużym zyskiem, powinno się umyć i w miarę możliwości odnowić również felgi, progi, nadkola oraz wszelkie inne zakamarki nadwozia. Można także przy okazji odświeżyć wygląd opon. Natomiast wygląd części wykonanych z tworzywa można odświeżyć specjalnym sprayem do plastikowych elementów karoserii.
Co jeszcze można uczynić, aby dopiąć przygotowanie samochodu do sprzedaży na ostatni guzik? Kolejnym etapem powinno być wyczyszczenie wnętrza auta. Im bardziej się do tego przyłożymy, tym lepsze pierwsze wrażenie zrobimy później na potencjalnym kupcu. Brud może sugerować, że ogólny stan pojazdu jest gorszy niż w rzeczywistości, dlatego zadbane wnętrze jest jednym z kluczy do skutecznej sprzedaży. Zabrudzenia na tapicerce można wyprać, natomiast do kokpitu oraz innych elementów plastikowych można zastosować tzw. spray do kokpitu. Nie można zapomnieć o dywanikach ani o opróżnieniu i odkurzeniu bagażnika.
Jak zrobić zdjęcia samochodu na sprzedaż?
Żaden aparat nie zamieni zdezelowanego samochodu w nowy egzemplarz, jednak estetycznie wykonane zdjęcie może przyciągnąć wielu zainteresowanych. Kiedy doprowadzimy już auto do lśnienia, przychodzi czas na zrobienie mu zdjęć. Posłużą one na portalu ogłoszeniowym jako wizytówka naszej oferty i pozwolą zainteresowanym na wstępne ocenienie naszej propozycji.
Przy fotografowaniu auta powinniśmy się kierować kilkoma żelaznymi zasadami. Zdjęcia powinny prezentować się estetycznie oraz fachowo. Najlepiej wybrać do nich przyjemne dla oka, ale neutralne tło. Dobrze, żeby nie był to podjazd warsztatu ani brudna, pobazgrana ściana. Może to być np. mało uczęszczana ulica albo pusty parking.
Kolejne ważne aspekty to ostrość zdjęcia, kadrowanie, perspektywa oraz właściwe oświetlenie. Auto powinno być głównym bohaterem fotografii, dlatego musi być dobrze widoczne i znajdować się w centrum. Dobrze, jeśli zdjęcie jest zrobione z wysokości maski, a aparat jest na tyle oddalony od samochodu, że nadwozie zachowuje na obrazie naturalne proporcje. W kwestii oświetlenia, najkorzystniej jeśli pojazd fotografowano przy świetle dziennym.
Zdjęć powinno być przynajmniej kilka, a może ich być nawet kilkanaście. Muszą przedstawiać samochód ze wszystkich stron, zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Nie należy pomijać wnętrza bagażnika ani zawartości pod maską. Ujęcia powinny eksponować mocne strony pojazdu, nie wolno jednak celowo maskować wad. Nikt nie kupuje samochodu po samych zdjęciach, a wszelkie słabe strony i tak „wyjdą” podczas oględzin na żywo. Spotkania z osobami, które i tak zrezygnują z transakcji po zobaczeniu realnego stanu auta to droga donikąd. Szkoda czasu obu stron.
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży samochodu?
Każdy chce, aby jego ogłoszenie sprzedaży samochodu się wyróżniało i wzbudzało jak największe zainteresowanie. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy w jego treści zakłamywać rzeczywistość lub silić się na przesadną oryginalność.
Im prościej, tym lepiej. Tytuł oferty powinien jasno wskazywać na model pojazdu, a wszystkie rubryki w serwisie aukcyjnym wypełnione, tak aby zobaczyli je kupcy obserwujący konkretne kategorie. Opis samochodu na sprzedaż ma być przejrzysty i konkretny. Powinien także zawierać wszystkie istotne informacje o aucie. W przypadku sprzedaży egzemplarzu o bogatym wyposażeniu warto podkreślić ten atut i dokładnie je opisać. Jeśli nie mamy na jakiś temat pewności, to należy poinformować o tym w treści. Sprzedawca bierze odpowiedzialność za ogłoszenie, dlatego wszystkie przeinaczenia mogą zostać w przyszłości wykorzystane przeciwko nam. Jeśli nie mamy pewności co do historii auta, to lepiej nie piszmy, że jest bezwypadkowe. Pod żadnym pozorem nie próbujmy manipulować podanym w ofercie przebiegiem, ponieważ jest to karalne.
Zdecydowanie odradzamy używania sformułowań charakterystycznych niegdyś dla profesjonalnych handlarzy. „Stan igła” czy „używany przez niemieckiego emeryta” to sztuczki, które nikogo nie przekonają, co więcej – mogą nawet zniechęcić kierowców unikających kombinatorów.
Gdzie sprzedać samochód?
Rynek ogłoszeniowy przeniósł się do sieci, dlatego można darować zamieszczanie notatki w lokalnej gazecie. Zatem gdzie najlepiej wystawić auto? Najlepiej wybrać 2-3 największe serwisy aukcyjno-ogłoszeniowe i umieścić w nich ofertę sprzedaży. Co prawda może się to wiązać z dodatkową opłatą albo prowizją, jednak trudno tego uniknąć, jeśli chce się sprzedać auto w krótkim czasie.
Link do swojego ogłoszenia warto dla większego zasięgu udostępnić na portalach społecznościowych oraz zamieścić na facebookowych grupach tematycznych, dotyczących handlu oraz motoryzacji.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wywiesić na samochodzie kartkę z napisem sprzedam samochód, zawierającą podstawowe informacje dotyczące pojazdu, dane do kontaktu oraz cenę.
Samochód sprzedany… I co dalej?
Wszystkie szczegóły zostały dogadane, transakcja się udała i kupujący odjechał nowym nabytkiem w stronę zachodzącego słońca. Niestety to jeszcze nie koniec formalności, których musimy dopełnić. Co należy zrobić po sprzedaży auta?
W ciągu 30 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy zbycia mamy czas na zgłoszenie sprzedaży samochodu w urzędzie, w którym auto było wcześniej zarejestrowane. Może to być starostwo powiatowe, urząd miasta lub urząd dzielnicy. Nie można tego obowiązku lekceważyć, ponieważ leży on na dotychczasowym właścicielu pojazdu i jego niedopełnienie może poskutkować np. wezwaniem do zapłacenia mandatu, który dotyczy nabywcy.
Usługa jest całkowicie bezpłatna i zazwyczaj dokonywana w urzędzie „od ręki”. Aby wyrejestrować auto, musimy przygotować dowód tożsamości i kopię umowy kupna-sprzedaży pojazdu, a także uzupełnić dostępny na miejscu formularz dotyczący zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Nie trzeba załatwiać tego osobiście, można zrobić to również osoba dysponująca wydanym przez nas pełnomocnictwem.
Jak wyrejestrować auto bez wychodzenia z domu? Można zrobić to poprzez pocztę. Formularz o zawiadomieniu można znaleźć na stronie urzędu, a następnie go wydrukować i wypełnić. Do koperty należy wówczas załączyć kopie dokumentu tożsamości. Osoby dysponujące profilem zaufanym (eGo) mogą wykonać zgłoszenie zbycia pojazdu przez internet. Wystarczy do tego złożyć wniosek przez system ePUAP.
Wyrejestrowanie w urzędzie to nie koniec formalności przy sprzedaży samochodu. Od momentu podpisania umowy sprzedający ma także 14 dni na tzw. zawiadomienie o zbyciu pojazdu do ubezpieczyciela. Wystarczy to zgłosić swojego ubezpieczycielowi OC i przekazać mu dane nabywcy.
„Kupiłem auto, co dalej”, czyli obowiązki kupującego samochód
Jakich formalności po zakupie auta powinien dopełnić szczęśliwy nabywca? Przede wszystkim musi on w ciągu 30 dni zarejestrować pojazd na siebie w Wydziale Komunikacji. Potrzeba do tego dowodu rejestracyjnego z ważnym przeglądem, umowy kupna-sprzedaży, ważnej polisy OC, tablic rejestracyjnych, karty pojazdu oraz dowodu osobistego.
Do obowiązków nabywcy należy także zapłata podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-3. Przysługuje na to 14 dni od kupna, a sam podatek wynosi 2% wartości rynkowej pojazdu.