Heidenau to miasto we wschodnich Niemczech, niedaleko Drezna, tuż przy granicy z Czechami. To również marka opon, której historia sięga lat czterdziestych. Sama nazwa mówi wszystko o tym, gdzie ta historia się rozpoczęła.
Debiut w powojennym krajobrazie
Łatwo wyobrazić sobie stan przemysłu w Niemczech po zakończeniu drugiej wojny światowej. Zniszczenia, maszyny wywiezione na wschód, zdziesiątkowane kadry… W takich okolicznościach w 1946 roku miejscowości Heidenau w kraju związkowym Saksonia otwarta została fabryka produkująca w pierwszych latach najróżniejsze artykuły gumowe. Z czasem zakład zaczęto sukcesywnie przystosowywać do produkcji opon. Zmiana ta stała się faktem w roku 1952. Na wschodnioniemieckim rynku zadebiutowały wtedy pierwsze modele ogumienia marki Heidenau adresowane do samochodów osobowych, uruchomiono też produkcję opon przemysłowych.
Tak firma z Saksonii działała przez kolejnych sześć lat. W 1959 roku, ludzie odpowiedzialni za centralne planowanie w gospodarce Niemieckiej Republiki Demokratycznej podjęli decyzję o podporządkowaniu fabryki Heidenau sztandarowej marce oponiarskiej NRD, czyli Pneumant. W ten sposób, na ponad trzy dekady, marka Heidenau straciła swoją niezależność. Od początku lat sześćdziesiątych poświęciła się wytwarzaniu opon rowerowych, motorowerowych i motocyklowych, które na rynek krajowy i zagraniczne trafiały pod zunifikowaną nazwą Pneumant.
Fabryka opon Heidenau.
Mariaż i rozwód z Pneumant
W ramach nowej strategii, zakład z Heidenau stał się jednym z czterech, którymi dysponowała największa firma oponiarska ze wschodnich Niemiec. Oprócz macierzystej fabryki w Riesie, kolejne działały w Dreźnie i Neubrandenburgu. Opony Pneumant wyprodukowane w Heidenau trafiały na eksport, nie tylko do krajów bloku socjalistycznego, ale też do Europy Zachodniej. Wizytówką zakładu było ogumienie, w które wyposażano motocykle Simson oraz MZ.
Koniec lat osiemdziesiątych zwiastował poważne zmiany zarówno dla przedsiębiorstwa Pneumant, jak i jego saksońskiego oddziału. Zjednoczenie Niemiec i otwarcie rynku dla zachodniej konkurencji oznaczało powolną utratę wpływów enerdowskiego giganta, co w konsekwencji doprowadziło do jego restrukturyzacji i podziału. W 1993 roku na bazie firmy powstało kilka mniejszych spółek, m.in. Pneumant tires & rubber works GmbH oraz Reifenwerk Heidenau GmbH & Co.
Heidenau to uznana marka na całym świecie.
Kluczem była specjalizacja
Nowe realia biznesowe nie dla wszystkich spadkobierców dawnej potęgi oponiarskiej z NRD oznaczały świetlaną przyszłość. Jednak dzięki jasno sprecyzowanym planom i zakresowi działania, marka Heidenau nie podzieliła losu np. swojej spółki matki, która, mimo przejęcia przez Dunlopa, nie zdołała zbudować swojej pozycji na globalnym rynku i zniknęła z niego w 2012 roku. Szefowie Heidenau postawili na węższe specjalizacje – w latach dziewięćdziesiątych firma skupiła się wyłącznie na produkcji opon motocyklowych, motorowerowych, rowerowych oraz wysoce specjalistycznym ogumieniu dla sportu kartingowego oraz pojazdów użytkowych. Oprócz tego, oferowała też dętki do motocykli i rowerów.
W 1993 roku marka rozpoczynała nowe życie, dysponując skromną gamą 35 rozmiarów opon. W ciągu dwóch kolejnych dekad udało się systematycznie poszerzać tę ofertę, która obecnie obejmuje ponad 550 pozycji. Oprócz ogumienia do jednośladów, wprowadziła na rynek swoje modele rolnicze i przemysłowe. Strzałem w dziesiątkę było uruchomienie produkcji opon do samochodów zabytkowych czy, jak kto woli, kultowych: zarówno tych klasycznych aut przedwojennej niemieckiej motoryzacji, jak Horch, Adler czy Mercedes, jak i znacznie późniejszych, enerdowskich aut – słynnych Trabantów, Wartburgów czy Barkasów.
Heidenau dysponuje szeroką gamą opon motocyklowych.
Odpowiedź na zimowy obowiązek
Heidenau był też jednym z niewielu producentów zimowych opon motocyklowych. Marka była jedną z pierwszych w Niemczech, które sprzedawały ogumienie tego typu, dlatego gdy w 2010 roku za naszą zachodnią granicą wprowadzono obowiązek posiadania opon zimowych również w jednośladach, okazało się, że konkurencja w tym segmencie jest bardzo mizerna.
Obecnie ogumienie Heidenau eksportowane jest do 40 krajów całego świata. Oprócz rynków europejskich, firma zdobyła sporą renomę w Azji (jej prężny oddział działa w Singapurze), Ameryce Północnej (kilka oddziałów w Stanach Zjednoczonych) oraz w Afryce (oddział w RPA). Zyskała też silnego partnera – udziałowcem Reifenwerk Heidenau jest niemiecki potentat w branży gumowej i chemicznej – Hansen GmbH & Co.