Kołpak a felga – czym różnią się te dwa elementy, skoro oba przeznaczone są do użytku w kołach? Odpowiedź nie jest skomplikowana, jednak wielu początkujących kierowców zadaje sobie takie pytanie. W tym artykule dowiesz się wszystkiego o tych produktach, zarówno o budowie, jak i o ich funkcjach.
Co to jest felga?
Nie da się ukryć, że w każdym samochodzie muszą być zamontowane felgi. Co to właściwie jest i dlaczego bez nich jazda byłaby niemożliwa? To podstawowy element każdego koła, a dokładniej metalowa obręcz, na którą nakłada się oponę. Następnie przy użyciu określonej liczby śrub felgę montuje się do piasty w samochodzie. Dzięki właściwościom obręczy koła mogą się toczyć, a samo auto jest w stanie jechać. Aby prawidłowo spełniała swoje zadanie, konieczny jest również odpowiedni dobór felgi do opony.
Obręcze wykonuje się ze stali lub z aluminium. Te pierwsze są cięższe i zdecydowanie mniej atrakcyjne wizualnie, jednak w razie ewentualnego uszkodzenia znacznie łatwiej jest je naprawić. W dodatku są tańsze, co sprawia, że wielu kierowców wybiera je na okres zimowy, kiedy warunki na drodze są bardzo niekorzystne.
Alufelga natomiast wykonana jest z aluminium, co czyni ją lekką oraz wytrzymałą. Takie modele występują w wielu różnych wzorach, które mają nie tylko oczywistą wartość funkcjonalną, ale pełnią również funkcję estetyczną. Zależnie od wzoru mogą mieć też sporo otwartych przestrzeni, dzięki czemu wewnętrzne elementy koła są dobrze chłodzone. Budowa felgi aluminiowej jest znacznie bardziej skomplikowana od wersji stalowych, podobnie zresztą jak metody produkcji. Przekłada się to jednak na niższą masę. Alufelgi są lepszym wyborem niż produkty ze stali. Wbrew powszechnie krążącym opiniom, wiele modeli można wykorzystywać także w okresie zimowym, więc świetnie sprawdzą się w połączeniu z oponami wielosezonowymi.
Jeżeli potrzebujesz nowych obręczy do swojego auta, ale nie wiesz, jakie modele będą odpowiednie, skorzystaj z naszego konfiguratora felg. To proste w użyciu narzędzie, które pomoże Ci dobrać właściwe produkty.
Co to jest kołpak?
Wiesz już, co to felga, warto więc przyjrzeć się teraz kołpakowi. To specjalny, plastikowy element służący do zakrywania felgi. W jego wewnętrznej części znajduje się okrągły drut, którego zadaniem jest dostosowanie się do kształtu obręczy i umożliwienie montażu.
Kołpak stosowany jest głównie w przypadku obręczy stalowych, które ze względu na prosty design zdecydowanie nie mogą być uznane za ozdobę. Dlatego kierowcy często postanawiają zasłonić je czymś bardziej atrakcyjnym, a właśnie w tej roli świetnie sprawdzą się kołpaki. Co to zmienia w kwestii prowadzenia auta? Absolutnie nic. Ma jednak naprawdę spory wpływ na jego wygląd. Współczesne produkty dostępne są w wielu różnych wzorach oraz kolorach, co sprawia, że każdy może tanio i wygodnie upiększyć swój samochód. Warto przy tym zaznaczyć, że kołpaki na felgi aluminiowe nie są stosowane.
Czy wiesz, że…
Kupując felgi stalowe na Oponeo.pl możesz od razu dokupić pasujące do nich kołpaki? Są one dostępne z poziomu koszyka przy składaniu zamówienia. Dzięki temu od razu zadbasz o to, aby Twoje auto dobrze się prezentowało.
Felga a kołpak – co różni te dwa elementy?
Podstawową różnicą dzielącą kołpaki a felgi jest ich budowa. Obręcze są mocne i masywne, dzięki zastosowaniu do ich produkcji stali lub aluminium są w stanie udźwignąć ciężar auta, pasażerów i bagażu. Kołpaki natomiast to produkty bardzo lekkie, które po wzięciu do ręki od razu sprawiają wrażenie elementów stosunkowo delikatnych.
Konstrukcja w oczywisty sposób wpływa na kolejną różnicę, jaką jest zastosowanie. Kołpaki zakładane są na obręcze w celu ukrycia ewentualnych niedoskonałości lub po prostu poprawy ogólnej prezencji samochodu. W żaden sposób nie mogłyby zostać przymocowane do piasty samodzielnie. Pełnią więc funkcję czysto wizualną, ewentualnie chroniąc dodatkowo obręcz przed lekkim zarysowaniem np. o krawężnik. Felgi natomiast są absolutnie podstawowym elementem koła, umożliwiają jazdę oraz mają istotny wpływ na osiągi pojazdu. W przypadku modeli aluminiowych odgrywają też rolę w sferze wizualnej, co eliminuje konieczność mocowania kołpaka.
Wyliczając różnice między felgami a kołpakami, należy wspomnieć również o cenie. Koszt zakupu nowego kompletu obręczy znacznie przewyższa cenę zestawu kołpaków. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, biorąc pod uwagę fakt, że felga to jedna z najistotniejszych części auta, a kołpaki to zaledwie dodatki, których można, ale nie trzeba używać.
Felgi a kołpaki – jak właściwie je połączyć?
Różnice konstrukcyjne dzielące oba elementy często powodują dylemat, jak właściwie założyć jeden na drugi. Kołpaki na alufelgi nie weszły do użytku, na co wpływa m.in. bardzo zróżnicowany kształt obręczy wykonanych z aluminium, ale również ich wygląd, który zazwyczaj nie wymaga dodatkowego upiększania. W przypadku wersji stalowych montaż kołpaka nie powinien natomiast nikomu przysporzyć żadnego problemu. Tak naprawdę wystarczy przyłożyć komponent do obręczy i mocniej docisnąć, aż usłyszy się charakterystyczne kliknięcie oznaczające, że drut ustawił się na odpowiednim miejscu. Dla pewności warto jednak przewlec dwie opaski zaciskowe przez otwory w felgach, aby dodatkowo przymocować nimi kołpak. Sam drut może nie zapewnić wystarczająco dobrego trzymania, zwłaszcza podczas jazdy po wybojach.