Niewiele dyscyplin motoryzacyjnych jest tak widowiskowa, jak zawody w drifcie. Co więcej, to nie tylko rywalizacja, a prawdziwa sztuka jazdy, która łączy precyzję, kontrolę oraz niesamowitą adrenalinę. Kultowe imprezy pokroju D1 Grand Prix czy Formula Drift przyciągają najlepszych kierowców z całego świata. Sport ten stał się również wyznacznikiem stylu życia oraz istotnym elementem popkultury, będącym inspiracją dla gier komputerowych czy filmów.
Czym jest drift?
Ten widowiskowy sport narodził się w Japonii w latach 70. XX wieku. Zyskał ogromną popularność dzięki ulicznym pokazom kierowców oraz legendarnym zawodom na górskich serpentynach. Dziś jest globalnym fenomenem, z zawodami odbywającymi się na specjalnych torach przed ogromną rzeszą fanów na całym świecie.
Sztukę driftu można najprościej opisać jako kontrolowany poślizg samochodu. Kierowca poprzez odpowiednie manewry doprowadza do utraty przyczepności tylnych kół, jednocześnie utrzymując pełną kontrolę nad kierunkiem jazdy oraz kątem wychylenia auta względem toru jazdy. W tej efektownej dziedzinie motosportu liczy się nie tylko technika jazdy – w profesjonalnych zawodach ocenia się wiele elementów. Na notę ogólną składa się linia jazdy, kąt poślizgu, prędkość oraz styl, w jakim manewry zostały wykonane.
Jak wyglądają zawody w drifcie?
Regulamin zmagań w poszczególnych ligach driftu może się od siebie nieznacznie różnić, jednak główne zasady rywalizacji pozostają zazwyczaj takie same. Każde zawody zaczynają się od kwalifikacji, w których kierowcy wykonują dwa przejazdy oceniane przez sędziów. Ich celem jest jak najdokładniejsze pokonanie wyznaczonej linii toru oraz osiągnięcie możliwie najwyższej noty punktowej.
Po kwalifikacjach najlepsi zawodnicy przechodzą do finałowych zmagań, które mają formę pojedynków między dwoma współzawodnikami. Starcia te składają się z dwóch przejazdów: lead run oraz chase run. W lead run zawodnik znajdujący się na prowadzeniu stara się przejechać tor w sposób maksymalnie precyzyjny i zgodny z wytyczonymi liniami. W chase run role się odwracają, a dotychczasowy lider musi „uciekać” swojemu przeciwnikowi. Pierwszy przejazd wykonuje zawodnik, który osiągnął lepszy wynik w kwalifikacjach.
Niezwykle ważnym elementem pojedynku w parach jest tzw. zasada kopiowania stylu przeciwnika. Polega ona na tym, że kierowca „goniący” musi jak najwierniej odwzorować linię, prędkość oraz kąt jazdy kierowcy „uciekającego”. Im mniejszy dystans między samochodami, tym lepszy wynik. Co więcej, dopuszcza się kontakt między autami – o ile nie utrudnia to jazdy zawodnikowi znajdującemu się z przodu. Liczy się również jak najmniejsza liczba błędów podczas obu przejazdów. Ostateczne wyniki ustalane są na podstawie punktacji przyznawanej przez sędziów, a do kolejnej rundy awansuje lepszy z pary kierowców.
Kluczowe elementy toru
Podczas zawodów driftowych na torze umieszczone są oznaczenia wskazujące kierowcom optymalną linię przejazdu, a sędziom pomagają one w ocenie widowiska. Najważniejsze z nich to tzw. clipy oraz zona. Co się kryje pod tymi pojęciami?
Clipy (Clipping Points)
Clipy to punkty na torze, w które kierowca ma za zadanie precyzyjnie „trafiać” samochodem podczas driftu. Zawodnik powinien zbliżyć się do wyznaczonego punktu, zachowując przy tym płynność oraz odpowiedni kąt nachylenia auta. Dokładność trafiania w clipy jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy ocenie przejazdu.
Zony
Zony to większe strefy na torze, które zawodnik powinien „wypełnić” samochodem podczas driftu. Zazwyczaj znajdują się na zewnętrznej części zakrętów i wymagają dłuższego utrzymania kontrolowanego poślizgu w wyznaczonym obszarze.
Ocenie podlegają takie aspekty jak:
- dokładność wypełnienia strefy – czy cała tylna część auta znalazła się w zonie,
- utrzymanie kąta nachylenia – odpowiedni, stały kąt driftu przez całą strefę,
- płynność i prędkość przejazdu – samochód powinien zachować dynamikę bez wyraźnych błędów.
W przeciwieństwie do clipów, które są punktami wymagającymi precyzyjnego manewru w danym momencie, zony obejmują całe obszary, przez co wymagają bardziej złożonej kontroli nad pojazdem.
Ocena przejazdu
Przejazdy zawodników oceniane są przez panel sędziowski, który bierze pod uwagę kilka kryteriów:
- trajektoria – czy samochód poruszał się po optymalnej linii przejazdu wyznaczonej przez organizatorów zawodów,
- prędkość – zachowanie odpowiedniej dynamiki w całym przejeździe,
- kąt nachylenia – jak duży i stabilny był kąt driftu podczas pokonywania zakrętów,
- styl – widowiskowość oraz agresywność przejazdu, co często jest cenione przez publiczność i sędziów.
Najpopularniejsze techniki driftu
Widowiskowe poślizgi można uzyskać na kilka sposobów. Kierowcy wykorzystują różne techniki, by osiągać jak najbardziej spektakularne efekty. Do najpopularniejszych zaliczamy:
- Clutch Kick: polega na szybkim naciśnięciu pedału sprzęgła i jego gwałtownym zwolnieniu, co powoduje utratę przyczepności tylnej osi.
- Handbrake Drift: zaciąganie hamulca ręcznego podczas zakrętu, co pozwala na szybkie wprowadzenie auta w poślizg.
- Power Over: Używanie dużej mocy silnika i przyspieszenia na zakręcie, aby wywołać poślizg.
- Feint Drift: Technika polegająca na nagłym skręcie w przeciwnym kierunku przed zakrętem, by przenieść ciężar samochodu i wywołać poślizg.
- Drift z użyciem hamulców: Mocne hamowanie przed zakrętem prowadzi do utraty przyczepności tylnych kół.
Jazdy szkoleniowe
Kierowców, którzy chcieliby podszlifować swoje umiejętności, także pod kątem startu w wyścigach czy drifcie amatorskim, z pewnością zainteresuje możliwość wzięcia udziału w specjalnych imprezach doskonalących techniki jazdy. To idealna okazja, by podnieść swoje kwalifikacje pod okiem doświadczonych instruktorów oraz zawodowych kierowców.
Takie wydarzenia służą nie tylko doskonaleniu umiejętności jazdy po torze, ale przede wszystkim mają na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników w sytuacjach awaryjnych na drodze. Umiejętne wyjście z poślizgu poprzez treningi na specjalnej płycie, skuteczne i bezpieczne omijanie przeszkód na drodze czy stosowanie różnych technik hamowania to tylko kilka aspektów, które pozwolą im stać się bardziej świadomym kierowcą.
Wiele automobilklubów oraz stowarzyszeń regularnie organizuje tego typu treningi na torach wyścigowych, gdzie w kontrolowanych warunkach można rozwijać swoje umiejętności. Podczas takich wydarzeń nie tylko mamy możliwość poczuć przyjemny dreszczyk emocji, jaki towarzyszy profesjonalnym rajdom, ale także zyskać praktyczną wiedzę, która przyda się w codziennym życiu za kierownicą.
Co oferują jazdy szkoleniowe?
- Lepszą kontrolę nad pojazdem – kierowca uczy się, jak skutecznie wyprowadzić samochód z poślizgu na specjalnych płytach poślizgowych,
- bezpieczne manewrowanie – instruktorzy przekazują skuteczne techniki unikania przeszkód i awaryjnego hamowania,
- technikę rajdową – uczestnik dowiaduje się, jak poprawnie pokonywać zakręty, wykorzystując techniki stosowane przez zawodowych kierowców.
Zasadniczym celem tych szkoleń jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Dzięki zdobytym umiejętnościom kierowca zyskuje niezbędną wiedzę o tym, jak reagować w trudnych sytuacjach, co może uratować życie jego oraz innych uczestników ruchu.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia
DATA | MIEJSCE | NAZWA | RODZAJ IMPREZY |
---|---|---|---|
LUTY | |||
15.02 | Radom (mazowieckie) | Track Day Auto | Jazdy szkoleniowe |
23.02 | Toruń (kujawsko-pomorskie) | DTS Runda IV | Przejazdy driftingowe |
23.02 | Radom (mazowieckie) | Szkolenie Samochodowe - Stopień I | Jazdy szkoleniowe |
MARZEC | |||
15.03 | Radom (mazowieckie) | Track Day Auto | Jazdy szkoleniowe |
16.03 | Radom (mazowieckie) | Akademia Przyszłego Kierowcy Rajdowego | Jazdy szkoleniowe |
22.23-03 | Koszalin (zachodniopomorskie) | DTS Winter | Przejazdy driftingowe |
22.03 | Radom (mazowieckie) | Szkolenie Samochodowe - Stopień I | Jazdy szkoleniowe |
KWIECIEŃ | |||
05-06.04 | Lublin (lubelskie) | Moto Session | Przejazdy driftingowe |
MAJ | |||
10-11.05 | Toruń (kujawsko-pomorskie) | Drift Open Driver Search | Przejazdy driftingowe |
CZERWIEC | |||
30.05-1.06 | Kietrz (opolskie) | 78 Runda Mistrzostw Drift Open | Przejazdy driftingowe |
15.06 | Mrągowo (warmińsko-mazurskie) | Drift & Show | Przejazdy driftingowe |
20-22.06 | Słomczyn (mazowieckie) | Driftingowe Mistrzostwa Polski | Przejazdy driftingowe |
LIPIEC | |||
05-06.07 | Toruń (kujawsko-pomorskie) | 79 Runda Mistrzostw Polski IDF Drift Open | Przejazdy driftingowe |
19-20.07 | Katowice (śląskie) | Driftingowe Mistrzostwa Polski | Przejazdy driftingowe |
SIERPIEŃ | |||
15-17.08 | Bednary (wielkopolskie) | Cabrio Race Weekend | Przejazdy driftingowe |
16-17.08 | Koszalin (zachodniopomorskie) | 80 Runda Mistrzostw Jesiontrans IDF Drift Open | Przejazdy driftingowe |
WRZESIEŃ | |||
12-13.09 | Warszawa (mazowieckie) | Drift Master | Przejazdy driftingowe |
20-21.09 | Słomczyn (mazowieckie) | 81 Runda Mistrzostw Jesiontrans IDF Drift Open | Przejazdy driftingowe |
26-28.09 | Poznań (wielkopolskie) | Driftingowe Mistrzostwa Polski | Przejazdy driftingowe |
29-31.09 | Kielce (świętokrzyskie) | Driftingowe Mistrzostwa Polski | Przejazdy driftingowe |