Chcesz poznać najlepsze opony motocyklowe 2021 roku? Testy przeprowadzane przez branżowe organizacje i czasopisma przychodzą z pomocą wielu właścicielom tych pojazdów. To nieocenione źródła informacji, uchodzące za swoistą skarbnicę wiedzy na temat osiągów ogumienia, co zdecydowanie pomaga w podjęciu decyzji zakupowej. Jedne z takich niezależnych testów opon motocyklowych w 2021 roku przeprowadzili specjaliści pracujący dla wiodącego magazynu Motorrad.

Obiektem zainteresowań tegorocznych testerów stały się dwa rodzaje ogumienia motocyklowego. Zakres badań obejmował modele sportowe w rozmiarze 120/70 ZR 17 na przednie koło i 190/55 ZR 17 na tylne. W drugim przypadku postanowiono wziąć pod lupę wersje przeznaczone do motocykli sportowo-turystycznych także w dwóch wariantach – 120/70 ZR 17 na przód i 180/55 ZR 17 na tył. Jakie opony moto znalazły się w rankingu i które z nich uplasowały się na samym szczycie?

motocykleKtóre modele znalazły się w teście opon motocyklowych?

Test opon motocyklowych sportowych 2021 w rozmiarze 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17

Porównanie opon motocyklowych z segmentu sportowego, a dokładniej ich parametrów w kontrolowanych warunkach, to nie lada wyzwanie, którego podjęli się niezależni specjaliści Motorrad we francuskim zakładzie Goodyear-Dunlop. Zdecydowali się oni skoncentrować na sześciu zestawach produktów, należących do znanych w branży motoryzacyjnej marek. 

Każdy z nich miał okazję wykazać się w praktyce – na autostradzie, torze wyścigowym oraz na mokrej nawierzchni, za co otrzymywał stosowne noty (najwięcej 100 punktów za daną kategorię). Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosiła więc 300. Badacze koncentrowali się między innymi na takich parametrach, jak sposób prowadzenia, osiągi na suchym i mokrym torze, precyzję prowadzenia, stabilność na zakrętach, utrzymywanie toru jazdy czy prawidłowy moment hamowania w pozycji pochylonej.

Wyniki testu opon motocyklowych sportowych 2021 
w rozmiarze 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17 

MiejsceModelPunktacjaNota
1.Bridgestone Battlax Hypersport S22278(Sehr gut) Bardzo dobra
2.Metzeler Sportec M9 RR275(Sehr gut) Bardzo dobra
2.Michelin Power 5275(Sehr gut) Bardzo dobra
4.Pirelli Diablo Rosso Corsa II272(Sehr gut) Bardzo dobra
5.Continental Sport Attack 4251(Gut) Dobra
6.Dunlop Sportsmart TT242(Gut) Dobra

źródło: https://www.reifen.com/de/Service/Testsieger-Motorrad-Sportreifentest-2021

Miejsce 1. Bridgestone Battlax Hypersport S22

Punktacja:

  •  jazda po autostradzie – 94/100
  •  jazda po torze wyścigowym – 95/100
  •  jazda po mokrej nawierzchni – 89/100




Opona Bridgestone Battlax S 22 okazała się bezkonkurencyjna. Najlepiej punktowała w kategorii „jazda po torze wyścigowym” i porównywalnie w „jazda po autostradzie”, co jest doskonałym dowodem na to, że ten wysokowydajny model spełni oczekiwania wymagających motocyklistów preferujących sportową jazdę i dynamiczne poruszanie się po szosach. Bardzo dobre parametry są zasługą specjalnego wzoru bieżnika i zastosowanej nowoczesnej mieszanki gumowej bogatej w krzemionkę. Ogumienie perfekcyjnie przylega do drogi suchej, ale również na mokrej wykazuje bardzo dobre właściwości. Oferuje znakomite prowadzenie po drogach krętych, co szczególnie zostanie docenione podczas wyczynowej jazdy na torze. Opona Bridgestone Battlax S 22 zapewnia także krótką drogę hamowania na suchej drodze, doskonałą zwrotność i długie przebiegi.  

Miejsce 2. Metzeler Sportec M9 RR i Michelin Power 5

Punktacja:

  • jazda po autostradzie – 91/100
  • jazda po torze wyścigowym – 91/100
  • jazda po mokrej nawierzchni – 93/100




Metzeler Sportec M9 RR to opona przeznaczona do motocykla sportowo-szosowego, którą śmiało można nazwać uniwersalną. Jej doskonałe parametry zostały tak zoptymalizowane, że ogumienie zarówno na torze, jak i poza nim pozwala użytkownikowi w pełni wykorzystać drzemiące w niej możliwości. Te cechy zauważyli również badacze, co odzwierciedlają identyczne punkty przyznane w dwóch pierwszych kategoriach. W dużej mierze wiążą się one z zastosowaną konstrukcją, wpływającej na wszechstronności tego modelu. Producent skupił dużą uwagę na bieżniku, który został podzielony na kilka części odpowiadających za konkretne właściwości jezdne. Istotne okazały się nie tylko przyczepność do podłoża podczas jazdy na wprost, wysoka stabilność na zakrętach, ale również duża trwałość ogumienia i skuteczne odprowadzanie wody na zewnątrz. 

Punktacja:

  • jazda po autostradzie – 94/100
  • jazda po torze wyścigowym – 88/100
  • jazda po mokrej nawierzchni – 93/100




Ex aequo na drugim miejscu podium wraz z Metzeler Sportec M9 RR znalazła się opona Power 5 należąca do francuskiej marki Michelin. Została stworzona z myślą o dynamicznej jeździe, jaka jest możliwa, dzięki sportowemu motocyklowi. Zapewnia bardzo dobre wrażenia z użytkowania, a to za sprawą precyzyjnie zaprojektowanej konstrukcji oraz mieszanki krzemionkowej. Takie parametry, jak przyczepność na suchej i mokrej drodze, krótsza droga hamowania są na wysokim poziomie, co również dostrzegli niemieccy specjaliści. Producent zadbał o większą zwinność i stabilny tor jazdy także w pozycji pochylonej. Z tym ogumieniem można na nowo odkryć sportowy charakter maszyny oraz wydobyć z niej cały drzemiący potencjał.

Test opon motocyklowych sportowo-turystycznych 2021 w rozmiarze 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Specjaliści z magazynu Motorrad zajęli się również porównaniem opon motocyklowych, a dokładniej osiągów ogumienia z segmentu sportowo-turystycznego. W tym celu wybrali się oni do południowej Francji, by na tamtejszych drogach krajowych, a także w zakładzie Goodyear, sprawdzić w praktyce możliwości sześciu modeli. Interesowały ich wyniki w trzech kategoriach –  jazda po asfalcie, po mokrej nawierzchni oraz poziom zużycia testowanych kompletów opon motocyklowych. Za każdą z nich można było uzyskać określoną liczbę punktów, adekwatnie – 150, 100, 100. W sumie było ich do zdobycia aż 350. 

Wyniki testu opon motocyklowych sportowo-turystycznych 2021 
w rozmiarze 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 

MiejsceModelPunktacjaNota
1.Metzeler Roadtec 01 SE320(Sehr gut) Bardzo dobra
1.Michelin Road 5 GT320(Sehr gut) Bardzo dobra
3.Pirelli Angel GT II318(Sehr gut) Bardzo dobra
4.Continental Road Attack 3313(Sehr gut) Bardzo dobra
5.Dunlop Roadsmart III310(Gut) Dobra
6.Battlax Sport Touring T32298(Gut) Dobra

źródło: https://www.reifen.com/de/Service/Testsieger-Motorrad-Tourenreifentest-2021

Miejsce 1. Metzeler Roadtec 01 SE i Michelin Road 5 GT 

Punktacja:

  •  jazda po asfalcie – 139/150
  • jazda po mokrej nawierzchni – 93/100
  • poziom zużycia – 88/100
      



Na pierwszym miejscu w zestawieniu Motorrad dla rozmiarów 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 znalazła się opona Roadtec 01 SE od marki Metzeler. Powstała z myślą o szybkiej jeździe po asfalcie w czasie słonecznej i deszczowej aury. Jej potencjał właśnie w takich warunkach dostrzegli niemieccy badacze, co przełożyło się na stosowne noty. Model doskonale „klei się” do podłoża zarówno podczas jazdy na wprost jak w pochyleniu przekraczającym 25 stopni. Jego dynamiczny charakter warunkuje sportowy design z wyraźnie zaznaczonymi lamelami i rowkami poprzecznymi. To właśnie one zapewniają bezpieczne prowadzenie, wchodzenie w zakręty, a także sprawne odprowadzanie wilgoci na zewnątrz. Producent zadbał również o krótką drogę hamowania i większą kontrolę nad maszyną przy wykonywaniu tego manewru.  Ogumienie charakteryzuje się długotrwałą żywotnością i posłuży na wiele motocyklowych sezonów.  

Punktacja:

  • jazda po asfalcie – 139/150
  • jazda po mokrej nawierzchni – 94/100
  • poziom zużycia – 87/100




Pierwsze miejsce w rankingu ex aequo wraz z Metzeler Roadtec 01 SE zajęła opona Michelin Road 5 GT. To model z segmentu premium, oferujący nienaganną przyczepność do podłoża na nawierzchni asfaltowej bez względu na pokonywany dystans. Zapewnia pełne bezpieczeństwo, zarówno wtedy kiedy jest ona sucha jak również pokryta warstwą wody. Motocyklista może czuć się pewnie i nie obawiać o uślizgi jadąc po prostej, czy wchodząc w łuk – to zasługa zastosowania dwuskładnikowej mieszanki gumowej. W środkowej części bieżnika jest ona odpowiednio twardsza, co przyczynia się do zwiększenia odporności ogumienia na zużycie. Adekwatnie bardziej miękkie boki sprawdzają się w momencie pokonywania zakrętów. 

Miejsce 3. Pirelli Angel GT II

Punktacja: 

  • jazda po asfalcie – 138/150
  • jazda po mokrej nawierzchni – 93/100
  • poziom zużycia – 87/100
     



Pierwszą trójkę rankingu zamyka opona Angel GT II powstała z myślą o użytkowaniu w motocyklach szosowych sportowo-turystycznych. To model wykonany z ultranowoczesnej mieszanki gumowej, która nadała mu bardziej wyścigowych charakter. Użytkownik może więc liczyć na osiąganie wysokich prędkości i wydobyć potencjał drzemiący w silniku swojej maszyny. Niemieccy specjaliści pozytywnie ocenili właściwości ogumienia na mokrej i suchej drodze, do których przyczyniło się wiele czynników. Mowa tu między innymi o ostro zakończonych rowkach centralnych, gwarantujących stabilne prowadzenie podczas deszczowej aury. Stały tor jazdy zostaje utrzymany, dzięki zakończeniom kordu, które powstały ze sztucznego jedwabiu i specjalnym systemom nacięć w bieżniku.