Każda wymiana opon powinna obejmować również wyważenie kół oraz sprawdzenie, czy będą właściwie pracowały podczas jazdy. Umożliwia to test drogowy Hunter wykonywany na specjalnych maszynach. W tym artykule dowiesz się, jak działają te urządzenia oraz dlaczego warto wybierać warsztaty, które oferują takie usługi.
Jak przebiega wyważanie kół z testem drogowym?
Wyważanie z testem drogowym to proces diagnostyczny, który nie trwa długo i choć opiera się na zaawansowanej technologii, nie należy do skomplikowanych. Do jego przeprowadzenia wymagane są jednak odpowiednie przeszkolenie pracownika i jego wiedza.
Serwisant po zdjęciu koła z samochodu zakłada je na specjalną oś zamontowaną w maszynie Hunter. Oś zaczyna obracać się z dużą prędkością, symulując jazdę i sprawdzając zarówno bicie promieniowe, jak i osiowe. Wykrywa przy tym wszelkie nieprawidłowości, gromadząc zebrane informacje do ostatecznego podsumowania.
Do ogumienia przykłada się specjalną rolkę i wybiera na ekranie tryb testu. Dostępne są różne wersje przeznaczone do samochodów osobowych, SUV-ów, aut sportowych itd. Dzięki temu urządzenie, poprzez odpowiedni nacisk, może wiernie odtworzyć warunki panujące na drodze i zbadać, jak koło będzie zachowywało się podczas jazdy.
Po przeprowadzeniu pomiarów pracownik warsztatu sprawdza wyniki, a następnie korzystając z podpowiedzi urządzenia, przeprowadza wyważanie kół lub przesuwa oponę tak, aby jej ustawienie było optymalne względem felgi.
Czy wiesz, że…
Test drogowy Hunter pozwoli wyeliminować drgania na kierownicy podczas jazdy i w trakcie hamowania. Często zdarza się, że nawet odpowiednie wyważenie nie eliminuje tego zjawiska, bo konieczne jest np. lekkie przesunięcie ogumienia na felgach.
Jak działa wyważarka z testem drogowym?
Test drogowy opiera się na danych, które maszyna pobiera podczas obrotów koła. Na samym początku specjalne lasery rozpoznają kształt felgi i opony oraz tworzą ich model 3D. Dzięki temu urządzenie jest w stanie bardzo dokładnie odwzorować, jak koło będzie się zachowywało na drodze. Do badania bicia promieniowego oraz osiowego wykorzystywane są ramiona pomiarowe skanujące koło podczas jego obracania się. Ważną część stanowi także rolka. Wywiera ona na oponę nacisk o sile nawet do 6350 N, symulując siły działające na ogumienie i całe koło podczas jazdy.
Tak dokładne dane pozwalają bardzo precyzyjnie określić miejsce umieszczenia ciężarków na felgach. Maszyna wskazuje je pracownikowi serwisu przy pomocy laserów. Dzięki temu ma on pewność, że dodatkowo obciążenie zostało umieszczone we właściwym położeniu.
Czasem test drogowy opon wykazuje jednak, że to nie brak dodatkowego dociążenia jest odpowiedzialny za nieprawidłową pracę koła, ale ułożenie opony na feldze. Wówczas urządzenie informuje operatora, na czym polega problem i w jaki sposób przesunąć ogumienie na montażownicy, aby ułożyć je na obręczy w optymalny sposób.
Dlaczego warto przeprowadzać test drogowy hunter?
Czym właściwie różni się wyważarka do kół z testem drogowym od zwykłej? Przede wszystkim działa ona znacznie szybciej i dokładniej. Sprawdza nie tylko bicia, ale również położenie opony na obręczy, a nawet ewentualne defekty na felgach lub ogumieniu. Ponadto test drogowy określa też sprężystość samej opony, wyznaczając jej najsztywniejszy punkt. Dzięki temu proponuje różne warianty ułożenia kół. Maszyna wskazuje, jaka konfiguracja będzie optymalna, a do wyboru jest kilka opcji, z których kierowca czy serwisant może wybrać tę, która jest dla niego najważniejsza, np. utrzymywanie toru jazdy, siła drgań na kierownicy itd. Dzięki wyważeniu kół z testem drogowym można więc m.in. pozbyć się uciążliwego ściągania auta podczas jazdy.
Przydatna informacja
Przyczyny ściągania samochodu na boki bywają różne. Kiedy test drogowy nie wykaże nieprawidłowości ze strony felg, opon czy wyważenia, często konieczne jest sprawdzenie dwóch innych czynników. Są nimi geometria kół oraz zbieżność.
Warto wspomnieć, że zakłady przeprowadzające wyważanie opon z testem drogowym na maszynach Huntera pomagają także przy reklamacjach ogumienia. Wydruk z wynikami testów oraz najważniejszymi danymi może być dobrą podstawą do zwrotu wadliwego towaru. Z drugiej strony test może wykazać, że jest ono sprawne, a problem leży w felgach lub niewłaściwym montażu w innym warsztacie, który nie oferuje testu drogowego na maszynach Hunter.
Jak często powtarzać wyważanie kół i test drogowy?
Wyważenie kół z testem drogowym należy przeprowadzać każdorazowo przy sezonowej zmianie opon, po zakupie nowego ogumienia oraz po przekładce całych kół. Dzięki temu można uniknąć irytujących problemów, a nawet usterek układu zawieszenia. Na test dobrze będzie się udać także, kiedy wystąpią niepokojące objawy w działaniu samochodu, np. drgania na kierownicy, znoszenie na jedną stronę, wibracje. Specjaliści zalecają, aby test wykonywać co ok. 8-10 tysięcy kilometrów.
Wyważarka Hunter z testem drogowym – cena usługi
Przy wyważaniu kół z testem drogowym cena może być różna w zależności od średnicy obręczy, konkretnego serwisu, a nawet typu pojazdu. Koszt samego testu zazwyczaj wynosi kilkadziesiąt zł. Trzeba przy tym pamiętać, że często ceny wymiany i wyważenia nie obejmują sprawdzenia koła na maszynie Hunter. Dlatego zawsze warto zorientować się, jakie zasady obowiązują w konkretnym warsztacie, aby nie przeżywać nieprzyjemnej niespodzianki.
Ważna jest również lokalizacja, w której odbędzie się wyważanie kół z testem drogowym. Warszawa jako stolica i duże miasto będzie miała wyższe cenniki niż mniejsze miejscowości, choć nie jest to regułą, podobnie zresztą jak przy samej wymianie opon.
Zadbaj o swoją wygodę przy wymianie opon
Kupując nowy komplet opon na Oponeo, możesz wybrać opcję dostawy z montażem. Ogumienie zostanie wówczas dostarczone do jednego z naszych serwisów partnerskich. Samodzielnie wybierzesz go na liście, dzięki czemu możesz wcześniej sprawdzić na stronie placówki, czy jest ona wyposażona w maszyny z testem drogowym Hunter.