Przed nami trzecia edycja raportu, w którym sprawdzamy preferencje zakupowe Polaków,  dotyczące nowych opon samochodowych. Jakie ogumienie cieszy się największym zaufaniem użytkowników? Oszczędzamy, kupując modele ekonomiczne, czy inwestujemy w nowoczesne technologie? Przyglądamy się sytuacji w kraju i na świecie, zastanawiając się, jakie czynniki mają wpływ na ewolucję rynku opon oraz w jakim kierunku ona zmierza.


magazyn oponeoRaport bazuje na danych własnych Oponeo.pl S.A. oraz raportach i statystykach branżowych. 


W raporcie bazujemy na dwóch rodzajach danych. Podstawą są dane własne Oponeo.pl S.A., dotyczące tego, jakie opony trafiły bezpośrednio do konsumentów w minionych latach. Aby poszerzyć perspektywę analizy, sięgamy także do raportów i statystyk publikowanych przez instytucje związane z rynkiem opon oraz branżą motoryzacyjną. O dodatkowe opinie poprosiliśmy zewnętrznych ekspertów. 

Polacy ufają oponom całorocznym

Opony wielosezonowe cieszą się wciąż rosnącą popularnością, chociaż – jak pokazują dane Oponeo – dynamika sprzedaży nieco zwolniła. Między 2019 a 2023 ich udział w sprzedaży wzrósł niemal dwukrotnie, sięgając 25%, natomiast wzrost na przestrzeni 2024 roku okazał się już mniej znaczący. Prognozuje się, że poziom zainteresowania oponami całorocznymi stabilizuje się, co musiało nastąpić ze względu na specyfikę branży.

Wyniki Oponeo odpowiadają tezom, jakie znajdziemy w Raporcie Branży Motoryzacyjnej 2024/2025 przygotowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Specjaliści stwierdzają w nim, że dynamika sprzedaży opon wielosezonowych spadła, a zainteresowanie nimi osiągnęło docelową pozycję na rynku.

Struktura sprzedaży opon letnich, zimowych i całorocznych na przestrzeni lat.

Polacy zaufali oponom całorocznym i wybierają je zwykle kosztem ogumienia letniego. O ile przed pięcioma laty modele dedykowane do użytku w ciepłych miesiącach roku stanowiły aż 43,4% ogółu kupowanych produktów, o tyle obecnie to zaledwie 32,9%. Przyczyn takiego zjawiska może być wiele.  Zaliczamy do nich chęć obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów, wzrost udziału flot w parku samochodowym, wzrost średniej liczby aut w gospodarstwach domowych czy zmiany klimatyczne. Znaczenie ma też większa dostępność.

- Producenci opon intensyfikują rozwój gamy produktów wielosezonowych, oferując coraz szerszą paletę rozmiarów. Warto zauważyć, że jeszcze kilka lat temu użytkownicy pojazdów wyposażonych w felgi o średnicach 19-21 cali napotykali na poważne ograniczenia w dostępności odpowiednich modeli. Obecnie ten problem praktycznie zniknął, a szeroki wybór ogumienia wielosezonowego w tych rozmiarach stał się standardem na rynku - stwierdza Łukasz Maroszek, Zastępca Dyrektora Handlowego Oponeo.pl S.A.

Jednocześnie zgodnie z prognozami, o których pisaliśmy w ubiegłorocznym raporcie „Jakie opony kupują Polacy? Prognozy na 2024 rok”, modele opon zimowych niezmiennie zajmują stabilną pozycję rynkową. Na przestrzeni kilku sezonów obserwowaliśmy jedynie niewielkie wahania ich udziału w sprzedaży. Nie oznacza to jednak, że sytuacja nie zmieni się w przyszłości.

- W Polsce systematycznie pojawia się dyskusja na temat wprowadzenia regulacji nakładających obowiązek stosowania opon z oznaczeniem 3PMSF w sezonie zimowym. Implementacja takich przepisów mogłaby mieć istotny wpływ na strukturę rynku opon, prowadząc również do zwiększenia udziału opon całorocznych. Wynikałoby to z faktu, że opony całoroczne posiadające to oznaczenie mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych opon zimowych, zwłaszcza dla kierowców, którzy nie pokonują wielu tysięcy kilometrów – komentuje Łukasz Maroszek.

Obecnie tego typu przepisy zostały wprowadzone w kilku krajach europejskich. Modele z symbolem alpejskim wymagane są m.in. w Szwecji oraz niektórych regionach Francji, Włoch czy Hiszpanii. Są to rozporządzenia krajowe, wprowadzane niezależnie od Unii Europejskiej, dlatego każde z państw indywidualnie określa zakres obowiązywania przepisów oraz konsekwencje ich ignorowania.

Stawiamy na opony budżetowe

Zakup ogumienia całorocznego to jeden ze sposobów na generowanie oszczędności w domowych budżetach. Innym rozwiązaniem, jakie wybierają Polacy, aby ograniczyć wydatki ponoszone na utrzymanie auta, jest wybór opon z segmentu ekonomicznego. Produkty z tej kategorii zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem konsumentów. Okazuje się jednak, że ostatnie dwa lata istotnie wpłynęły na wzrost i stabilizację pozycji sprzedażowej tańszych modeli. Przyczyn tego stanu rzeczy należy zapatrywać się w inflacji i utrzymywaniu wysokich stóp procentowych.

- W 2024 roku siła nabywcza była na wyższym poziomie niż w roku 2023, mimo tego konsumenci nadal wykazywali tendencję do poszukiwania rozwiązań ekonomicznych. Mogło to być rezultatem niepewności gospodarczej, rosnącej potrzeby gromadzenia oszczędności, a także wzrostu cen podstawowych produktów – wyjaśnia Łukasz Maroszek.

Potwierdzeniem może być fakt, że szczególną popularnością pośród polskich kierowców cieszy się wielosezonowe ogumienie z segmentu ekonomicznego produkcji chińskiej. Obecnie opony z Azji stanowią mocną konkurencję dla europejskich propozycji. Według ETRMA – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy – na sytuację europejskiego sektora negatywnie wpływają wysokie koszty energii, pracy i surowców, w połączeniu z silną konkurencją cenową ze strony opon produkowanych poza Unią Europejską. 

Zmiany w strukturze sprzedaży opon względem 2019 roku.Zmiany w strukturze sprzedaży opon względem 2019 roku.

Spadek kosztów frachtu morskiego, po podwyżkach w 2024 roku, oraz sprzyjający kurs walutowy będą mieć pozytywny wpływ na import z Azji. W rezultacie spodziewany jest ponowny wzrost ich udziału w rynku, nie tylko w segmencie opon całorocznych, ale także w kategorii opon sezonowych. Warto mieć jednak na uwadze, że napięta sytuacja handlowa na linii Chiny – Stany Zjednoczone może znaleźć odbicie na europejskim rynku, silnie związanym z globalnym łańcuchem dostaw. Zapytani o opinię specjaliści z firmy Unico Logistics Polska nie mają wątpliwości, że przyszłość całej branży motoryzacyjnej w Unii Europejskiej może pójść w niepewnym kierunku.

O to, czy możemy spodziewać się dalszych wzrostów sprzedaży azjatyckich opon, zapytaliśmy Piotra Sarneckiego, Dyrektora Generalnego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

- Pozycja rynkowa opon z Azji będzie zależeć od dostępności, a ta z kolei określi ich cenę. Jeśli koszty ich transportu wzrosną to cenowo mogą nie być konkurencyjne dla opon budżetowych made in Europe. Warto pamiętać, że ich pozycja rynkowa nie jest taka sama w każdym segmencie. W tych bardziej wrażliwych, gdzie klientem są małe firmy transportowe, można spodziewać się wzrostów. Z drugiej strony, u dużych klientów transportowych i indywidualnych rosną roczne przebiegi, a co za tym idzie konieczność posiadania lepszych jakościowo opon. Polscy kierowcy są na jednym z najniższych miejsc w UE ze średnią 17,9 tys. km rocznie, jest więc tu przestrzeń do wzrostu i tym samym zakupów opon lepszej jakości – prognozuje Piotr Sarnecki z PZPO.

Wracamy do opon klasy premium

Dotychczas mogliśmy mówić o dość stabilnej sytuacji opon klasy średniej. Jak pokazują dane Oponeo, modele z segmentu medium zwykle odnotowywały niewielkie wahania sprzedaży. W 2024 roku ich popularność była jednak najniższa od lat, a udział w strukturze sprzedaży na gorszym poziomie niż w czasie pandemii.

Kosztem pozycji segmentu środka wzrost odnotowały modele premium, które stopniowo odbudowują dość duży spadek, jaki mogliśmy obserwować w 2023 roku. Wyraźnie pokazuje to zwrot konsumentów ku jakości. Poszukujemy nowoczesnych rozwiązań, gwarantujących najwyższy poziom bezpieczeństwa, ale też o większej żywotności czy z lepszymi parametrami związanymi z oszczędnością paliwa. Jest to poniekąd związane ze zmianami zauważalnymi w polskim parku samochodów.

Ciągle rosną średnice i indeksy opon. Dlaczego?

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce kupuje się coraz więcej nowych samochodów. W 2024 roku było aż o 16,1 punktów procentowych więcej pierwszych rejestracji aut osobowych niż rok wcześniej. Co ciekawe, w poddawanej analizie grupie 20 najpopularniejszych nowych modeli pojazdów aż 14 to SUV-y. Chętniej także wybieramy pojazdy premium, których zarejestrowano aż o 20 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

- Obecnie obserwuje się marginalizację nadwozi typu coupe i kombi, które, jeśli występują, to głównie w segmencie premium. Producenci samochodów oferują za to wybór różnej wielkości SUV-ów, co świadczy o dostosowaniu się do zmieniających się trendów rynkowych. Tego typu pojazdy zapewniają wszechstronność użytkowania, łącząc możliwość jazdy miejskiej z opcjami terenowymi. Stanowią alternatywę dla tradycyjnych modeli 4x4. Użytkownicy cenią je za komfort. Jednocześnie można zaobserwować zanikanie z rynku samochodów typu van, które wcześniej pełniły funkcję pojazdów o dużej pojemności transportowej – wyjaśnia Jakub Faryś, prezes PZPM.

Ewolucja parku samochodowego w Polsce trwa już od kilku lat. W praktyce przekłada się to na spadek sprzedaży opon w mniejszych rozmiarach – szczególnie 14” i 15”. Powoli zaczynamy zauważać także zmniejszające się zainteresowanie modelami 16”, jednak nadal należą one do najpopularniejszych wielkości.

Średnice opon – zmiany w strukturze sprzedaży.Średnice opon – zmiany w strukturze sprzedaży.

Można prognozować, że sprzedaż opon 14” dalej będzie spadać, by wkrótce osiągnąć poziom marginalny. Nieco inaczej wygląda sytuacja 15-stek. Dużo aut na polskich ulicach porusza się na takim ogumieniu i rokujemy, że stan ten będzie się utrzymywał. Nadal są importowane samochody używane na felgach w tym rozmiarze, a producenci nie zrezygnowali z wyposażania w nie nowych modeli.

W nadchodzących latach przewidywany jest wzrost udziału sprzedaży ogumienia o większych średnicach, szczególnie w zakresie felg od 18 do 19 cali.

- Tendencja ta wynika z dwóch głównych czynników. Po pierwsze, rosnąca popularność crossoverów oraz SUV-ów, które zazwyczaj wyposażane są w większe koła. Po drugie, coraz więcej nowych modeli samochodów, zwłaszcza z segmentów C i D, jest fabrycznie montowanych w konfiguracjach z większymi felgami. Ta zmiana w standardzie wyposażenia odzwierciedla rosnące preferencje konsumentów względem estetyki oraz właściwości jezdnych, jakie oferują większe koła – wskazuje Łukasz Maroszek z Oponeo.pl.

Zmieniają się nie tylko rozmiary opon, ale także ich parametry. Polscy konsumenci coraz częściej wybierają modele o wyższych indeksach prędkości, co powiązane jest m.in. ze wzrostem popularności samochodów sportowych oraz pojazdów z napędami alternatywnymi. Producenci, odpowiadając na te zmiany, poszerzają swoją ofertę w każdym segmencie sprzedaży – od modeli ekonomicznych, przez średniopółkowe, po premium. Dodatkowo zwiększają zakres homologacji, aby oferowane produkty stanowiły także wybór dla aut premium.

- W ciągu ostatnich kilku lat zdecydowanym liderem sprzedaży stał się indeks prędkości V - 240 km/h, który obecnie jest wystarczający dla zdecydowanej większości pojazdów na rynku – wskazuje Łukasz Maroszek.

Potwierdza to inną tendencję. Niektórzy producenci upraszczają ofertę, decydując się na produkcję tylko wyższego lub najwyższego indeksu prędkości w danym rozmiarze opony. Często taki wybór bywa nadmiarowy w stosunku do rzeczywistych możliwości pojazdu (np. indeks W - 270 km/h w oponie 16-calowej, podczas gdy maksymalna prędkość auta wynosi 190-200 km/h).

 

Źródła

  1. Dane własne Oponeo.pl S.A.
  2. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport branży motoryzacyjnej 2024/2025, s. 143 (dostęp: https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Rocznik-PZPM-Raport-branzy-motoryzacyjnej-2024-2025).
  3. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Sprzedaż opon w 2024 roku (dostęp: https://pzpo.org.pl/sprzedaz-opon-w-2024-roku/).
  4. European Tyre & Rubber Manufacturers Association, ETRMA response to consultation on the Future of the European automotive industry, (dostęp: https://www.etrma.org/news/etrma-response-to-the-consultation-future-european-automotive-industry/).
  5. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Pierwsze rejestracje nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t, (dostęp: https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Rok-2024/Grudzien-2024r). 
  6. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2024 (dostęp: https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Raport-kwartalny-PZPM-i-KPMG-Branza-motoryzacyjna-Edycja-Q4-2024).