Produkcja felg samochodowych może wydawać się prosta, w końcu to tylko stalowe bądź aluminiowe obręcze. Tymczasem proces ich wykonania jest znacznie bardziej złożony. W dużej mierze od niego zależy to, jakie osiągi zapewni oraz jaki kształt będzie miała jej tarcza. W tym artykule zawarliśmy najpopularniejsze metody tworzenia, a także informacje o produkcji felg w Polsce. 


Produkcja felgi aluminiowejProdukcja felg to złożony proces, który składa się z kilku etapów.


Najczęściej spotykanymi materiałami wykorzystywanymi do produkcji felg są stal lub aluminium. Niezwykle rzadko trafić można również na wersje wykonane z tytanu lub nawet karbonowe – obie opcje stanowią jednak ciekawostkę i nie są szerzej używane przez producentów. Surowiec zastosowany do wykonania obręczy, w dużej mierze przekłada się również na metodę jej produkcji, a co za tym idzie na jej kształt. Wzór tarczy jest natomiast jednym z najbardziej wpływających na wygląd auta elementów. Należy mieć na uwadze, że proces produkcji felg nie ogranicza się jedynie do jej formowania. Wcześniej projektanci poświęcają wiele czasu na ich zaprojektowanie oraz analizy dotyczące osiągów oraz bezpieczeństwa. Plany tworzone są na komputerach i uwzględniają szczegółowe wymiary, a także parametry techniczne.

Warto pamiętać, że żaden z prototypów nie wchodzi od razu do masowej produkcji. Najpierw powstają wersje wstępne, które poddawane są różnego rodzaju badaniom. Jeżeli spełnią rygorystyczne normy i zostaną uznane za bezpieczne, będą wypuszczone na rynek. Przeciążenia, jakim poddawane są obręcze podczas testów są naprawdę duże i przy normalnym użytkowaniu w samochodzie nie sposób ich powtórzyć. Dlatego można mieć pewność, że felgi z odpowiednimi certyfikatami, takimi jak choćby TÜV, są bezpieczne w użytkowaniu.

Więcej o doborze obręczy do auta dowiesz się w artykule:

Jakie felgi dobrać do auta?

Produkcja felg stalowych

Producenci felg stalowych tworzą je z dwóch kawałków stali. Arkusz metalu jest rozprostowywany przy pomocy prasy i poddawany obróbce polegającej na szlifowaniu wszelkich defektów. Kiedy blacha jest już oczyszczona i gładka zostaje wygięta w taki sposób, aby przyjęła kształt okręgu. Oba końce są ze sobą łączone poprzez spawanie maszynowe, a niepotrzebne warstwy spoiny zostają usunięte. Aby uzyskać idealnie okrągłą formę, całość jest rolowana oraz poddawana prasowaniu.

Osobno produkuje się również tarczę. W tym wypadku specjalnie zaprojektowane maszyny wytłaczają w jej powierzchni otwory przeznaczone do montażu śrub i osadzenia felgi na piaście, a także niewielkie dziury na całym obwodzie. Taka konstrukcja umożliwia bezproblemowy montaż obręczy. Pozwala też na sprawną cyrkulację powietrza. Kiedy oba elementy – obręcz i tarcza, są już gotowe, zostają połączone i polakierowane (zwykle w procesie malowania proszkowego), a proces produkcji felgi stalowej dobiega końca. Takie same metody stosują producenci felg stalowych w Polsce i w pozostałych krajach.

Przedstawiona w tym telegraficznym skrócie procedura może brzmieć dość nieskomplikowanie. W rzeczywistości cały proces jest wieloetapowy i wymaga ogromnej precyzji oraz staranności. Każde tłoczenie, wycinanie i spawanie wpływa na jakość końcowego produktu, który musi pozytywie przejść przez szereg kontroli.


Produkcja felgi stalowejFelgi stalowe zazwyczaj charakteryzuje podobny wzór.


Produkcja felg aluminiowych

W przypadku produkcji felg samochodowych aluminiowych zagadnienie jest znacznie bardziej złożone. Istnieje bowiem kilka metod, a każda z nich pozwala uzyskać inne efekty. Techniki stosowane do wykonania obręczy wpływają nie tylko na jej wygląd, ale również na cenę. Warto, przynajmniej w podstawowym zakresie wiedzieć, czym się wyróżniają, aby podczas zakupu wybrać model dopasowany do swoich potrzeb.

Planujesz kupić nowy komplet felg? Pomoże Ci w tym:

Ranking felg aluminiowych

Produkcja felg – metoda odlewu grawitacyjnego

Metoda grawitacyjna to najtańsza z dostępnych metod produkowania felg aluminiowych. Rozgrzane aluminium wlewane jest do specjalnej formy, a za jego ukształtowanie odpowiadają siły grawitacji. Wytwarzanie obręczy w ten sposób niewiele kosztuje, jednak niskie wydatki przekładają się na jakość osiąganych rezultatów. Przyciąganie ziemskie nie zapewnia siły wystarczająco dużej do dokładnego wypełnienia formy, co skutkuje mniejszą gęstością uzyskanej konstrukcji. W konsekwencji, mimo tego, że taka metoda produkcji felg wymaga dużej ilości surowca, wiąże się z większym ryzykiem defektów wewnętrznych, co może powodować mniejszą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Produkowanie felg techniką niskociśnieniową

To bezsprzecznie metoda najczęściej i najchętniej stosowana nie tylko przez producentów felg aluminiowych w Polsce, ale i w innych krajach. Dlaczego? Ponieważ oferuje najlepszy stosunek kosztów wykonania do osiągniętej jakości. Obręcze powstają poprzez wtłaczanie rozgrzanego do płynnego stanu skupienia aluminium w specjalną formę. W przeciwieństwie do metody grawitacyjnej, odbywa się to nie tylko w oparciu o przyciąganie ziemskie, ale również przy pomocy strumienia powietrza o małym ciśnieniu. Dzięki takiemu rozwiązaniu struktura felgi charakteryzuje się większą gęstością. Wszystko dlatego, że forma jest dokładnie wypełniona. Konstrukcje są wolne od defektów, a dodatkowo, można nadać im bardzo fantazyjne kształty, co pozwala producentom na tworzenie różnych wzorów felg aluminiowych, np. pięcioramiennych, wieloramiennych, szprychowych czy mesh.

Jak produkuje się felgi kute?

Kucie to metoda, która pozwala na uzyskanie doskonałej jakości, niskiej masy i bardzo dużej wytrzymałości. To kosztowny proces, co w oczywisty sposób przekłada się na wyższe ceny wyrabianych w ten sposób felg. Mocno podgrzany, jednak niebędący jeszcze w stanie ciekłym stop aluminium w kształcie walca jest formowany przez specjalne prasy, które go ugniatają. Projektanci przy użyciu komputerów ze specjalnym oprogramowaniem kontrolują naprężenia i eliminują je. Dopiero kiedy uda się ich pozbyć, obręcz może być uznana za gotową. Takie felgi zazwyczaj składają się z dwóch lub trzech elementów, które są ze sobą spawane bądź łączone za pomocą tytanowych śrub.

Metoda flow formingu

Tę technikę produkcji felg aluminiowych nazywa się również rolowaniem. Często wykorzystywana jest podczas tworzenia felg w dużych rozmiarach. Podobnie, jak w przypadku produktów kutych, obręcze wykonane tą metodą również są bardzo wytrzymałe. Cały proces polega na ugniataniu odlanej wcześniej obręczy przez specjalne rolki aż do osiągnięcia pożądanego kształtu. Po jego uzyskaniu całość zabezpieczana jest specjalnym lakierem.

Jeżeli chcesz poznać szczegółu dotyczące budowy felgi, przeczytaj nasz artykuł:

Budowa felgi samochodowej i jej parametry

Produkcja felg aluminiowych w Polsce

Felgi aluminiowe produkowane są również w Polsce. W Wałbrzychu zlokalizowana jest fabryka, w której powstają modele od znanej na całym świecie marki Ronal. W stalowej Woli znajduje się natomiast zakład, odpowiedzialny za tworzenie obręczy firmy Anzio. Warto wspomnieć również o polskim producencie felg aluminiowych. To pochodząca z Częstochowy, rodzinna firma ATT. Nazwa stanowi skrót od Auto Tip-Top, a w asortymencie znajdziemy alufelgi o bardzo zróżnicowanym wzornictwie.