Wybierz parametry swojego Lada i dobierz odpowiedni rozmiar opon
Szukaj wg auta
Początki. Łada to samochody rosyjskiego koncernu AVTOVAZ (w skrócie WAZ). Jest to rosyjska marka, której historia sięga 1970 roku. To wtedy rozpoczęto produkcję modelu WAZ 2101 Żiguli. Warto podkreślić, że pierwsze rozmowy koncernu Fiat ze Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich w sprawie produkcji samochodów w ZSRR rozpoczęły się już w maju 1966 roku. Dnia 15 sierpnia 1966 r. obie strony podpisały stosowne porozumienie, a na początku września 1966 na dyrektora generalnego fabryki usytuowanej w Togliatti wyznaczono B.N. Poliakowa. Pierwsze modele samochodów VAZ-2101 Żiguli zaprezentowano 19 kwietnia 1970 roku na placu głównym fabryki. W kwietniu rozpoczęto produkcję seryjną, a we wrześniu 1971 roku samochody VAZ trafiły na eksport.
Rozwój. Przedsiębiorstwo szybko osiągnęło ogromne tempo produkcji. Do WAZ-2101 dołączyły kolejne modele: WAZ 2103, WAZ 2104, WAZ 2105, WAZ 2106 oraz WAZ 2107. W 1977 roku na rynek trafiła Łada Niva – mały samochód terenowy, który zdobył serca wielu kierowców bloku wschodniego (samochód był popularny także wśród Polaków). W 1984 roku przedsiębiorstwo wyprodukowało słynną Ładę Samarę. W 1996 roku do oferty wprowadzono Ładę 110, a rok później Ładę Nadieżda. W 2003 roku na targach w Moskwie został zaprezentowany model Priora – kompaktowy samochód osobowy dostępny w wersji hatchback, kombi oraz sedan. Samochód na rynek rosyjski trafił w marcu 2007 roku, zaś na rynek europejski w roku 2008.
Obecnie. Najnowszym modelem z oferty rosyjskiego koncernu AVTOVAZ jest Łada Vesta. Prototyp zaprezentowano w 2014 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto we wrześniu 2015. Jest to osobowe auto z klasy samochodów subkompaktowych z silnikiem Renault (pojemność 1,6 litra, moc 106 KM). Koncern planuje wypuścić na rynek także wersję crossover oraz hatchback. W 2014 roku na targach motoryzacyjnych w Moskwie zaprezentowano także Ładę Vesta Cross – kombi w wersji uterenowionej.
Wkład w motoryzację. Koncern AVTOVAZ powstał w czasach ZSRR. Jest przykładem na to, że wejście Fiata na rynek bloku wschodniego okazało się strzałem w dziesiątkę. W latach siedemdziesiątych firma osiągnęła ogromne tempo produkcji. W czasach PRL-u Łady były obiektem pożądania wielu Polaków. Obecnie koncern wraca na szczyt – Łady (Vesta, Priora) dostępne są w różnych wersjach nadwozia i dorównują najnowszym samochodom marek zachodnioeuropejskich.
Ciekawostki. Nazwę Łada samochody VAZ uzyskały w latach siedemdziesiątych XX wieku, kiedy rozpoczęto ich eksport. W 2004 roku nazwa ta przyjęła się również w Rosji. Źródła podają, że 5 października 1974 roku roczna produkcja Łady przekroczyła 660 tysięcy – szacuje się, że kolejny pojazd z linii montażowej zjeżdżał co 22 sekundy. Łada 2107 była obiektem zazdrości wśród wielu polskich właścicieli Fiatów 125p. 8 lipca 2001 roku koncern AVTOVAZ wyprodukował 20 000 000-y samochód. Łada Granta (sedan segmentu B) zasłynęła z tego, że nie chciała zapalić podczas uroczystego testu przeprowadzanego przez samego Władimira Putina.
Ważniejsze aktualne modele: Łada Priora, Łada Samara (wersja hatchback oraz sedan), Łada Niva, Łada Vesta.
Opony. Łada Samara (Hatchback I 1.5) posiada opony w rozmiarze fabrycznym 155/80 R13. Dostępne są one m.in. w ofercie firmy Continental, Fulda, Zeetex, Dębica, Sava, Imperial, Barum, Hankook i Dunlop. Terenowa Łada Niva wyposażona jest w opony w oryginalnym rozmiarze 175/80 R16.
Rozwiń
Zwiń