684 szt.
Kup
Klasa premium certyfikowany sprzedawca

Michelin CrossClimate 2 225/50 R17 98 V XL

Miniatura 1
Miniatura 2
Miniatura 3
certyfikowany sprzedawca

Cena katalogowa 1 049

684 szt.
Kup
Kupiono dziś o godzinie 22:31
Produkt oglądają 3 osoby

Dostawa GRATIS

Dostawa 8 dni roboczych

14 dnina zwrot

Testy opony

Zobacz wyniki
Parametry opony
Typ:
Osobowe
Sezon:
Rozmiar:
Indeks prędkości:
V = max 240 km/h
Indeks nośności:
98 = max 750 kg
Inne:
Wzmacniane
Gwarancja:
5 lat od daty zakupu szczegóły
Etykieta UE:
B B B 71 dB
szczegóły
Cena katalogowa – cena wyznaczona przez producenta, przed zastosowaniem rabatów, stanowi kalkulację ceny pomiędzy producentem a dystrybutorem. Nie jest to cena sprzedaży dla konsumenta. Cena katalogowa dostępna tylko dla wybranych produktów.
  • Opinie
  • Opis produktu
  • Warianty
  • Etykieta UE
  • Gwarancja
  • Certyfikat
Opinie
Opinie

Michelin CrossClimate 2

4,7 Średnia ważona poszczególnych osiągów
  • 4,8/5 Sucha nawierzchnia
  • 4,5/5 Śnieg i błoto pośniegowe
  • 4,7/5 Mokra nawierzchnia
99%
99% klientów poleca tę oponę
4929 ocen
  • 5
    3794
  • 4
    1084
  • 3
    46
  • 2
    3
  • 1
    2
Więcej statystyk Mniej statystyk

Zbieramy informacje o tej oponie od
1124 dni

W tym czasie zebraliśmy aż
4929 opinii

Nasi klienci przejechali na tej oponie 63707000 km

Dominujący styl jazdy

umiarkowany

  • Wyniki : 4929 z 4929 opinii

    Zgłoś
    225/50 R17

    Opinia
    potwierdzona zakupem

    Opony sprawują się lepiej na śniegu niż moje zimowe Nexeny, szczególnie w kwestii hamowania po ośnieżonej nawierzchni. Samochód prowadzi się pewnie w większości warunków. Odpada nam konieczność zmiany opon do sezon i koszt z tym związany (warto wyważyć co jakiś czas). Dodatkowo w okresach przejściowych zawsze mamy opony gotowe do trasy i nie trzeba się przejmować. Jedyna sytuacja, w której nie czułem się pewnie, to jadąc szybko na drodze szybkiego ruchu gdzie poprzedniej nocy był bardzo duży opad śniegu i było dużo śniegu, koleiny śnieżne. Zmieniając pasy czułem że auto pływało i włączał się ESP. Do normalnej jazdy myślę, że fajne opony. Do ekstremalnej jazdy myślę, że nie. Czytaj więcej Zwiń

    Podsumowanie: Polecam tę oponę

    Przejechany dystans:
    10000 - 15000km
    Styl jazdy:
    umiarkowany
    Samochód:
    Peugeot 3008 SUV I FL 2.0 HDi (110kW) (150KM)

    Ocena łączna:

    4,2

    Sucha nawierzchnia 4/5

    Mokra nawierzchnia 4/5

    Śnieg i błoto pośniegowe 3/5

    Czy opinia jest pomocna?

    4 3

    Dawid

    rok temu
  • 225/50 R17

    Opinia
    potwierdzona zakupem

    Pierwsze moje opony wielosezonowe firmy Michelin, w które mimo ceny naprawdę warto zainwestować. Na pierwszym miejscu stawiam bezpieczeństwo i komfort jazdy. Opony są bardzo ciche, praktycznie w ogóle ich nie słuchać, nawet przy większych prędkościach. Na suchej nawierzchni są po prostu rewelacyjne, idealnie trzymają się drogi nawet podczas pokonywanie ostrych zakrętów. Na mokrej również wszystko bez zarzutu. Podczas gwałtownego hamowania auto jest pod kontrola w 100%. Aura pozwoliła sprawdzić też w większym śniegu i tu bardzo miłe zaskoczenie. Zero poślizgów czy mielenia kół nawet przy ruszaniu pod górkę. Ogólnie nie zastanawiać się tylko kupować, bo naprawdę warto! Czytaj więcej Zwiń

    Podsumowanie: Polecam tę oponę

    Przejechany dystans:
    powyżej 15000km
    Styl jazdy:
    umiarkowany
    Samochód:
    Opel Insignia Sports Tourer I 2.0 CDTI (118kW) (161KM)

    Ocena łączna:

    5,0

    Sucha nawierzchnia 5/5

    Mokra nawierzchnia 5/5

    Śnieg i błoto pośniegowe 5/5

    Czy opinia jest pomocna?

    4 0

    Kinga

    rok temu
  • 225/50 R17

    Opinia
    potwierdzona zakupem

    Najlepsze opony na rynku, miałem je w Passacie B6 i mam je teraz w S-Maxie. Jestem kierowcą zawodowym a osobówkami jeżdżę bardzo dynamicznie czyli w łukach, zakrętach, rondach rzadko zwalniam. A opony są przyklejone do drogi w ujemnych temperaturach na mokrych nawierzchniach a gdy spadnie śnieg można bez problemu dostać mandat na przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym ponieważ te opony każdy wóz przeciągną wóz przez śnieg jak czołg. Wyjazd w góry bez żadnych problemów, na autostradzie w w mróz, we mgłę lewy pas i idzie jak po szynach wóz więc te opony są warte każdych pieniędzy a gdyby wszyscy na nich jeździli to na drogach byłoby bezpieczniej. Czytaj więcej Zwiń

    Podsumowanie: Polecam tę oponę

    Przejechany dystans:
    10000 - 15000km
    Styl jazdy:
    dynamiczny
    Samochód:
    Ford S-Max Van I 2.0 TDCi (131KM)

    Ocena łączna:

    5,0

    Sucha nawierzchnia 5/5

    Mokra nawierzchnia 5/5

    Śnieg i błoto pośniegowe 5/5

    Czy opinia jest pomocna?

    0 0

    Billy

    pół roku temu
  • 225/50 R17

    Opinia
    potwierdzona zakupem

    Nie są to moje pierwsze opony Michelin i myślę że nie ostatnie:). Z poprzednich byłam zadowolona i myślę, że z tych również. Jeżdże na nich 3 m-ce i sprawują się dobrze, a zaliczyłam już wszystkie warunki atmosferyczne. Na mokrej i śliskiej nawierzchni należy jednak przestrzegać zasad prędkości, gdyż mogą być kłopoty z przyczepnością. Myślę, że przy innych oponach również, jeżeli zlekceważymy warunki na drodze. Michelin to moja ulubiona marka opon i bardzo ją polecam. Dobre opony z górnej półki,a Oponeo mogłoby do tych cen jakieś dobre rabaciki serwować:). Dziękuję i pozdrawiam Oponeo i klientów tego serwisu. Wesołych Świąt. Czytaj więcej Zwiń

    Podsumowanie: Polecam tę oponę

    Przejechany dystans:
    10000 - 15000km
    Styl jazdy:
    umiarkowany
    Samochód:
    Mercedes Klasa C Sedan W205 FL Sedan 180 (115kW) (157KM)

    Ocena łączna:

    4,5

    Sucha nawierzchnia 5/5

    Mokra nawierzchnia 4/5

    Śnieg i błoto pośniegowe 4/5

    Czy opinia jest pomocna?

    2 0

    Elżbieta

    rok temu
  • 225/50 R17

    Opinia
    potwierdzona zakupem

    Jak do tej pory miałem okazję sprawdzić oponę w letnich warunkach na suchej i mokrej nawierzchni zarówno w mieście, jak i na autostradach. Przyczepność bardzo dobra na suchej i mokrej drodze. Opona jest w miarę cicha, to też zależy od nawierzchni/rodzaju asfaltu. Na nawierzchniach, gdzie asfalt jest bardziej porowaty np. były takie we Włoszech i w Austrii szumy toczenia są bardzo słyszalne. Na polskich autostradach, gdzie asfalt jest gładki jest zdecydowanie ciszej. Ciekaw jestem, jak opona da sobie radę na śniegu, to za kilka miesięcy. Czytaj więcej Zwiń

    Podsumowanie: Polecam tę oponę

    Przejechany dystans:
    powyżej 15000km
    Styl jazdy:
    umiarkowany
    Samochód:
    Audi A4 Avant B9 2.0 TDI ultra (110kW)

    Ocena łączna:

    4,2

    Sucha nawierzchnia 4/5

    Mokra nawierzchnia 4/5

    Śnieg i błoto pośniegowe /5

    Czy opinia jest pomocna?

    0 0

    Arek

    2 lata temu
Opis produktu
Opis produktu

Michelin CrossClimate 2

Testy opony Michelin CrossClimate 2:

Test

Rozmiar

Nota

Miejsce

2024
Auto Bild Sportcars 225/40 R18 wzorowa 2
Auto Bild 225/50 R17 wzorowa 3
ADAC 205/55 R16 zadowalająca -

Test

Rozmiar

Nota

Miejsce

2023
Auto Bild 235/55 R17 wzorowa 1

Test

Rozmiar

Nota

Miejsce

2022
ACE/ARBÖ/GTÜ 205/55 R17 szczególnie polecana 1
Auto Bild 195/55 R16 zadowalająca -

Test

Rozmiar

Nota

Miejsce

2021
Auto Bild Allrad 215/65 R17 dobra 2
Auto Bild 225/50 R17 zadowalająca -
Skala not: najwyższa najniższa
NOWOŚĆ MICHELIN CROSSCLIMATE 2
ekspert w kategorii opon całorocznych[1].

Michelin Crossclimate 2

MICHELIN CROSSCLIMATE 2

Opona Michelin Crossclimate 2
Doświadczaj bezpieczeństwa przez cały rok w każdych warunkach pogodowych i najlepszych, długotrwałych osiągów na śniegu[2][3] z MICHELIN CROSSCLIMATE 2, ekspertem w kategorii opon całorocznych[1].

Ciesz się długotrwałą mobilnością przy każdej pogodzie dzięki MICHELIN CROSSCLIMATE 2, ekspertowi w katagorii opon całorocznych[1]. Dzięki wysokim osiągom w zakresie hamowania i przyczepności na śniegu[2][3], najlepszym osiągom hamowania na suchej nawierzchni[5] i znakomitym osiągom na mokrej nawierzchni i śniegu przy dopuszczalnym poziomie zużycia[2][3][4] opona zapewnia większe bezpieczeństwo i oszczędność paliwa w porównaniu do swojej bestsellerowej poprzedniczki[1][9] . Koniec z sezonową zmianą opon. Czuj się pewnie, nie daj się zaskoczyć warunkom atmosferycznym i oszczędzaj czas z tą oponą całoroczną.

  • Ekspert w kategorii opon całorocznych[1]: bezpieczna jazda na każdej drodze i przy każdej pogodzie
  • Najlepsza w zakresie hamowania i trakcji na śniegu[2][3]
  • Nr 1 w zakresie osiągów na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni przy dopuszczalnym poziomie zużycia[2][3][4]
  • Lider w zakresie hamowania na suchej drodze[5]
  • Trwały bieżnik[6]
  • Mniejsze zużycie paliwa[7]
Długotrwałe bezpieczeńtwo niezależnie od pogody Ciesz się długotrwałym bezpieczeństwem niezależnie od pogody.

Bądź mobilny przez cały rok dzięki MICHELIN CROSSCLIMATE 2, całorocznej oponie zaprojektowanej z myślą o długotrwałym bezpieczeństwie. Czołowa pozycja w swojej kategorii w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni oraz hamowania i trakcji na śniegu w testach opon o dopuszczalnym poziomie zużycia[2][3][4]. Opona posiada technologię P-edge, zwiększającą przyczepność na śniegu. Z kolei technologia MaxTouch Construction maksymalizuje obszar kontaktu opony z podłożem, równomiernie rozkładając na nim siły występujące podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów, dla większej trwałości opony.

Niższe zużycie paliwa Korzystaj z niższego zużycia paliwa[7].

Zyskaj większą efektywność paliwową[7] porównywalną ze standardami opon letnich klasy premium[8] dzięki oponie całorocznej MICHELIN CROSSCLIMATE 2 o oporze toczenia o 10% niższym od oporu toczenia bestsellerowej poprzedniczki[7][9]. Boki Cool Running maksymalizują efektywność paliwową lub zasięg akumulatora pojazdu elektrycznego poprzez pochłanianie mniejszej energii podczas uginania.

Oszczędzaj czas i pieniądze na sezonowej zmianie opon Oszczędzaj czas i pieniądze na sezonowej zmianie opon.

Zainwestuj w MICHELIN CROSSCLIMATE 2, oponę, która zapewnia wysokie osiągi przez cały rok. Bez konieczności sezonowej zmiany opon, ta opona z certyfikatem zimowym (3PMSF*) zapewnia najlepsze osiągi w zakresie hamowania i trakcji na śniegu[2][3] i zajmuje czołowe pozycje w testach hamowania na suchej[5] i mokrej[4] nawierzchni. Termoadaptacyjna mieszanka bieżnika przystosowuje się do temperatury nawierzchni, a fazowanie V-Ramp klocków bieżnika maksymalizuje kontakt opony z podłożem, zapewniając możliwie najlepsze hamowanie na suchej nawierzchni. Ząbki na krawędziach klocków bieżnika poprawiają trakcję na śniegu, a rowki w kształcie litery V odprowadzają wodę, zapewniając znakomite hamowanie na mokrej nawierzchni.

* 3PMSF: 3 szczyty górskie i płatek śniegu

Zaprojektowana dla ceniących sobie bezpieczeństwo kierowców kompaktowych i średnich SUV-ów, kompaktowych i elektrycznych samochodów osobowych, sedanów i sportowych sedanów.
  • Rzeźba bieżnika w kształcie litery V
  • Mieszanka termoadaptacyjna
  • Fazowanie V-Ramp
  • Ząbki na krawędziach klocków
  • Krawędzie P-edge
  • MaxTouch Construction
  • Boki Cool Running
  • Lamele LEV
OPONY MICHELIN, STWORZONE, BY ZAPEWNIĆ DŁUGOTRWAŁE OSIĄGI

Ponieważ osiągi i bezpieczeństwo są dla Ciebie ważne, Michelin dba, aby trwały jak najdłużej. Michelin gwarantuje wyjątkową trwałość swoich opon oraz długotrwałe osiągi w każdych warunkach. Klienci mogą wykorzystać cały potencjał opon i cieszyć się najwyższymi osiągami do zużycia bieżnika do dopuszczalnego poziomu.

Prezentacja opony
Wspieramy Cię innowacjami. Już od 130 lat
WSPIERAMY CIĘ INNOWACJAMI.
JUŻ OD 130 LAT

Począwszy od roku 1889 Michelin nieprzerwanie przedstawia światu kolejne innowacje, które powstają, by czynić mobilność ludzi i towarów bezpieczniejszą, bardziej wydajną i przyjazną środowisku. Francuski koncern jest nie tylko producentem opon uznawanych często za produkty referencyjne, ale cieszy się także nieposzlakowaną reputacją w świecie sportów motorowych, w branży turystycznej i gastronomicznej. Michelin jest jedną z wiodących światowych marek, która za swój cel przyjęła dawanie wszystkim lepszej drogi do postępu. To fundament misji Michelin.

Zaangażowanie w zrównoważony rozwój
Michelin podejmuje działania mające na celu ograniczenie wpływu działalności koncernu na środowisko naturalne

Michelin nieustannie podnosi osiągi swoich opon w zakresie efektywności paliwowej. Celem Michelin jest nie tylko zmniejszenie wpływu opon na zużycie paliwa, ale także zwiększenie autonomii pojazdów elektrycznych. Redukcja emisji CO2 związanej ze stosowaniem produktów koncernu jest integralną częścią jego strategii rozwoju. Ale jest nią także dążenie do ograniczenia liczby produkowanych opon poprzez przedłużenie ich trwałości przy utrzymaniu osiągów.

W wielu krajach Michelin angażuje się w działania związane ze zbiórką opon trafiających następnie do recyklingu. Poszukiwanie efektywnych i innowacyjnych sposobów odzysku surowców z zużytych opon to również obszar, w który Michelin inwestuje w swoich ośrodkach badawczo-rozwojowych. Materiały pozyskiwane z zużytych opon MICHELIN są moga byc ponownie wykorzystywane do produkcji nowych opon, mas bitumicznych bądź stanowią paliwo w kotłowniach i zakładach.

(1) Równowaga osiągów potwierdzonych w testach przeprowadzonych w 2020 i 2021 r. w zakresie hamowania na suchej nawierzchni, hamowania na mokrej nawierzchni opon nowych i na pewnym poziomie zużycia, hamowania na śniegu opon nowych i na pewnym poziomie zużycia, trakcji na śniegu opon nowych i na pewnym poziomie zużycia, oporu toczenia, trwałości - patrz szczegółowe informacji o testach w notach prawnych 2, 3, 4, 5, 6, 7 - w 9 testach MICHELIN CrossClimate 2 zajęła 6 czołowych miejsc.

(2) Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów hamowania na śniegu od 30 km/h do 10 km/h opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony MICHELIN CrossClimate2 (nowa: 100% - zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate + (nowa: 95% - zużycie: 88,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 92,4% - zużycie: 70,9%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 99,5% - zużycie: 96,4%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 97,6% - zużycie: 94,1%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 81,9% - zużycie: 77,0%).

(3) Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) testów trakcji na śniegu opon nowych i z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości 2 mm (zużycie) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate2 (nowa: 100% - zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate + (nowa: 95,1% - zużycie: 87,5%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 84,6% - zużycie: 65,2%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 95,6% - zużycie: 91,9%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 94,6% - zużycie: 90,6%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 72,0% - zużycie: 54,2%).

(4) Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (październik 2020-kwiecień 2021) testów hamowania na mokrej nawierzchni od 80 km/h do 20 km/h opon nowych i o dopuszczalnym poziomie zużycia („dopuszczalny poziom zużycia” oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EKG ONZ (ECE R30r03f)) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate2 (nowa: 100% - zużycie: 100%), MICHELIN CrossClimate + (nowa: 98,2% - zużycie: 101,1%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nowa: 103,2% - zużycie: 99,5%), CONTINENTAL AllSeasonContact (nowa: 94,9% - zużycie: 96,1%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nowa: 95% - zużycie: 93,5%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (nowa: 96,7% - zużycie: 89%).

(5) Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜD Product Service na zlecenie Michelin (luty 2021) od 100 km/h do 0 km/h opon w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate 2 (100%), MICHELIN CrossClimate + (96,2%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1%), CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4%).​​

(6) Wyniki przeprowadzonych przez TÜV SÜV Product Service na zlecenie Michelin (grudzień 2020) testów trwałości opon w rozmiarze 205/55 R16 94V XL zamontowanych w VW Golf 7. Testowane opony: MICHELIN CrossClimate2 (100%), CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8%), GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4%), BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7%), PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9%). Test trwałości przeprowadzony w warunkach przeciętnego rzeczywistego użytkowania (D50) na dystansie 14460 km z ekstrapolacją wyników do zużycia bieżnika do 1,6 mm.

(7) Testy oporu toczenia przeprowadzone na maszynie przez Applus Idiada na zlecenie Michelin (sierpień 2020). Porównanie opon MICHELIN CrossClimate2 (7,30 kg/t) i MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t) w rozmiarze 205/55 R16 94V XL. Ekoodpowiedzialna jazda zależy w głównej mierze od stylu prowadzenia, pojazdu i ciśnienia w oponach.

(8) Opona MICHELIN CrossClimate 2 posiada klasę B oporu toczenia z europejskich etykiet (na skali A-B-C-E). Jest to porównywalne ze standardem dla opon letnich premium, ponieważ większość z nich posiada klasy B lub wyższą, według Product Tracking – Średni rynek opon letnich Premium w Europie – 2021.

(9) Źródło: Panel Sell Out GFK całorocznych opon osobowych (wszystkich kategorii) - Okres: 01.2020-12.2020. Obszar: Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania.

Kopiowanie treści surowo wzbronione.

Zobacz konsekwencje prawne
Warianty
Warianty
Dostępne warianty w rozmiarze 225/50 R17
17" 4 dostępne warianty
  • Nazwa opony:
  • Rok produkcji:
  • Dostawa:
  • Cena za szt:
  • Ilość:
Rok produkcji:
2023

Dostawa 5-6 dni roboczych

679 zł
Kup

Ostatnia 1 szt. Następne od 694 zł/szt.

Akcja promocyjna
Rok produkcji:
2024

Doręczymy we wtorek!

Cena katalogowa 1 039

711 zł
Kup
Rok produkcji:
2024

Doręczymy we wtorek!

735 zł
Kup

Ostatnie 3 szt. Następne od 0 zł/szt.

Dostawa 5-6 dni roboczych

Cena katalogowa 1 053

694 zł
Kup
Cena katalogowa – cena wyznaczona przez producenta, przed zastosowaniem rabatów, stanowi kalkulację ceny pomiędzy producentem a dystrybutorem. Nie jest to cena sprzedaży dla konsumenta. Cena katalogowa dostępna tylko dla wybranych produktów.
Etykieta UE
Etykieta UE
Gwarancja
Gwarancja

Gwarancja na opony Michelin CrossClimate 2

Pełna treść gwarancji
  • gwarancja obejmuje użytkowanie opon przez 5 lat od daty zakupu lub do momentu całkowitego zużycia,
  • gwarancja obejmuje wady materiałowe i produkcyjne,
  • jeśli w momencie uznanej reklamacji stopień zużycia opony nie przekracza 20% to opona zostanie wymieniona na nową,
  • w przypadku uznanej reklamacji opony o większym zużyciu, wysokość rekompensaty jest zależna od stopnia zużycia reklamowanej opony.
Certyfikat
Certyfikat

Jesteśmy certyfikowanym sprzedawcą opon marki Michelin

Certyfikat Michelin
  • Darmowa
    dostawa w 24h
    Nowoczesne centrum logistyczne
    pozwala nam wysłać
    40 000 opon dziennie.

  • Dostawa
    z montażem
    Twoje opony lub felgi dostarczamy do
    wybranego przez Ciebie serwisu
    wymiany.

  • Największy sklep
    w Polsce
    Wszystkie nasze produkty
    doręczamy bezpłatnie na terenie
    całego kraju.