Nie wiesz jakie opony zimowe wybrać? Chcesz porównać między sobą poszczególne modele, aby wybrać ten najlepszy? Sprawdź, które opony zostały przetestowane i wyróżnione przez organizację ADAC, a na pewno podejmiesz najlepszą decyzję!
Odpowiednio dobrane zimówki to nie tylko doskonałe osiągi i komfortowe prowadzenie, ale przede wszystkim wysoki poziom bezpieczeństwa. W poniższym artykule prezentujemy modele w rozmiarze 225/45 R17 H sprawdzone przez organizację ADAC. Zestawienie pozwoli Ci porównać je między sobą i wybrać opony dopasowane do Twojego auta i stylu jazdy.
Do jakich samochodów?
Opony w rozmiarze 225/45 R17 H są montowane w wielu popularnych autach takich, jak: Opel Astra, Skoda Octavia, Audi A3, Mercedes klasy C czy BMW X3. Warto jednak pamiętać, że opony w tym rozmiarze to nie jedyna opcja montażu w wymienionych samochodach. Wybór konkretnego rozmiaru zależy od roku produkcji pojazdu, jego generacji, mocy, pojemności czy wersji wyposażenia.
Aby dowiedzieć się, jakie opony możesz zamontować w swoim aucie, skorzystaj z naszego konfiguratora: Dobór opon do pojazdu.
Opony testowane przez ADAC są sprawdzane pod kątem różnych parametrów (fot. ADAC).
W wyżej wymienionych autach najlepiej sprawdzą się wszechstronne opony gwarantujące nie tylko maksymalne parametry, ale także pewne prowadzenie zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Aby przekonać się czy specjaliści oceniają opony tak samo jak przeciętni użytkownicy, warto porównać ich obserwacje z uwagami kierowców takich jak Ty. Dzięki temu, że na naszym portalu już ponad sto tysięcy osób pozostawiło opinie o użytkowanych przez siebie oponach, bez problemu możesz sprawdzić czy pokrywają się one z wynikami testów przeprowadzonych przez specjalistów.
W teście sprawdzono 13 modeli opon (kolejność w tabeli wg miejsc zajętych w teście).
Model opony | Oferta |
---|---|
1. Dunlop Winter Sport 5 (dobra) | Zobacz ofertę |
2. Pirelli SottoZero Serie 3 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
3. Firestone Winterhawk 3 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
4. Goodyear UG Performance G1 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
5. Hankook i*cept evo2 W320 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
6. Nokian WR D4 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
7. Uniroyal MS Plus 77 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
8. Bridgestone Blizzak LM001 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
9. Viking SnowTech 2 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
10. Vredestein Wintrac Xtreme S (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
11. Yokohama W.drive V905 (zadowalająca) | Zobacz ofertę |
12. Matador MP92 Sibir Snow (dostateczna) | Zobacz ofertę |
13. BFGoodrich G-Force Winter 2 (dostateczna) | Zobacz ofertę |
Najlepsze modele opon w danych konkurencjach
Sucha nawierzchnia | Dunlop Winter Sport 5, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4, Bridgestone Blizzak LM001, Vredestein Wintrac Xtreme S, Yokohama W.drive V905. |
Mokra nawierzchnia | Dunlop Winter Sport 5, Uniroyal MS Plus 77, Bridgestone Blizzak LM001. |
Jazda po śniegu | Dunlop Winter Sport 5, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4, Uniroyal MS Plus 77, Viking SnowTech 2, Yokohama W.drive V905, Matador MP92 Sibir Snow, BFGoodrich G-Force Winter 2. |
Jazda po lodzie | Dunlop Winter Sport 5, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4. |
Hałas | Dunlop Winter Sport 5, Pirelli SottoZero Serie 3, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Nokian WR D4, Uniroyal MS Plus 77 (najwyższą oceną w tej kategorii była "zadowalająca"). |
Oszczędność paliwa | Goodyear UG Performance G1. |
Odporność na zużycie | BFGoodrich G-Force Winter 2. |
źrodło: ADAC
Najlepsze opony zimowe wg ADAC
W tegorocznym teście w rozmiarze 225/45 R17 H tylko jedna opona uzyskała rekomendację „dobra”. Aż 10 modeli otrzymało ocenę „zadowalająca”, a dwie plasujące się na ostatnich pozycjach „dostateczna”.
Pierwsze miejsce w teście zajęła opona Dunlop Winter Sport 5 z notą „dobra”. Jej wyniki pokazują, że model sprawdził się w prawie wszystkich konkurencjach – na suchej i mokrej nawierzchni, śniegu, lodzie, pod względem zużycia paliwa i ścieralności. Nieco niższą notę („zadowalająca”) otrzymał jedynie w zakresie emitowanego hałasu. Jak tę oponę recenzują kierowcy? Również bardzo wysoko. Model uzyskał ocenę 5,5 i został uznany za oponę „rewelacyjną”. Jej zakup poleca innym aż 98% użytkowników. Szczególnie wysoko kierowcy oceniają jej zachowanie na mokrej nawierzchni. Nic w tym dziwnego – innowacyjny bieżnik modelu z szerokimi rowkami sprawia, że Winter Sport 5 nie ma sobie równych na tego typu nawierzchni.
Zwycięzca testu - Dunlop Winter Sport 5.
Kup zwycięzcę testu ADAC - opony Dunlop Winter Sport 5
Na drugiej pozycji uplasowała się opona Pirelli SottoZero Serie 3, stworzona z myślą o samochodach osobowych średniej i wyższej klasy. Opona otrzymała rekomendację „zadowalająca”. Model uzyskał nieco niższe oceny niż zwycięski Dunlop, a najlepiej wypadł pod względem efektywności paliwowej i szybkości zużywania bieżnika. Również kierowcy oceniający SottoZero Serie 3 zwrócili uwagę na jej trwałość – opona uzyskała ocenę 5,5, a aż 97% kierowców poleca ją znajomym.
Ostatnie miejsce na podium testu ADAC należy do Firestone Winterhawk 3. To jedyna opona klasy średniej, która znalazła się w czołówce zestawienia. Model został wysoko oceniony przez specjalistów dzięki wyróżniającemu się zachowaniu na śniegu i lodzie. Kierowcy oceniający oponę w naszym serwisie wystawili jej notę 5,0, a za największe plusy modelu uznali bezpieczeństwo oraz osiągi na suchej nawierzchni.
Zachowanie na mokrej nawierzchni i śniegu to kluczowe osiągi dla opon zimowych (fot. ADAC).
Kolejne siedem opon znajdujących się na dalszych miejscach w zestawieniu otrzymało rekomendację „zadowalającą”. Na zróżnicowanych nawierzchniach okazały się one przeciętne, nieznacznie różniąc się w poszczególnych obszarach (np. w zakresie jazdy na mokrej nawierzchni czy na śniegu). Stawkę zamykają modele Matador MP92 Sibir Snow oraz BFGoodrich G-Force Winter 2 z notą „dostateczną”. Opony te okazały się gorsze szczególnie pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni, a więc obszaru kluczowego dla opon przeznaczonych na sezon zimowy.
Jak testowane są opony? Ostateczna rekomendacja ADAC zależy od składowych branych pod uwagę w czasie testu opon. Każda konkurencja ma przypisaną wagę. Najważniejsze parametry brane pod uwagę to przyczepność na mokrej nawierzchni (30%), osiągi na śniegu (20%) oraz zachowanie na suchej jezdni (15%). Mniejsza waga jest przypisana ścieralności, spalaniu oraz zachowaniu na lodzie – 10%. Najmniej, bo tylko 5% oceny ogólnej zależy od hałasu emitowanego przez oponę.
Rozmiar, rzeźba i klasa czyli na co zwrócić uwagę przed zakupem
Zanim zdecydujesz się na konkretny model, warto określić najważniejsze cechy opony. Rozmiar to parametr od którego musimy rozpocząć poszukiwanie odpowiedniego produktu. Nie jesteś pewien na jakich oponach jeździ Twoje auto? Informację na ten temat znajdziesz na klapce wlewu paliwa, w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce znajdującej się na słupku drzwi kierowcy.
Wymiana całego kompletu opon jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem (fot. ADAC).
Równie istotne jest to, ile nowych opon zamierzamy zamontować. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zmiana całego kompletu. Gwarantuje to maksymalne osiągi i bezpieczeństwo w ekstremalnych warunkach pogodowych. Jazda na dwóch różnych rodzajach ogumienia jest wg prawa dopuszczalna, jednak musmy pamiętać, żeby nowe opony zawsze montować na tylnej osi pojazdu - pozytywnie wpłynie to na parametry jezdne i zapewni odpowiedni komfort.
Jaka rzeźba bieżnika jest najlepsza? Na to pytanie nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. wszystko zależy od przeznaczenia opon i preferencji kierowcy. Wśród opon zimowych najpopularniejszym bieżnikiem jest bieżnik kierunkowy. Charakteryzuje się rowkami w kształcie litery "V", które efektywnie odprowadzają wodę i dbają o bezpieczeństwo na mokrych nawierzchniach.
Przed ostatecznym wyborem warto także zapoznać się z opiniami innych kierowców, a także dostępnymi testami przeprowadzanymi przez różne magazyny i ogranizacje motoryzacyjne. Jeżeli nasz samochód jeździ na oponach w popularnym rozmiarze, z pewnością będziemy mieli w czym wybierać.
Jesteś ciekawy jakie opony w rozmiarze ADAC polecał wcześniej? Organizacja przetestowała modele w tym samym rozmiarze kilka lat temu. Oto wyniki, które wówczas uzyskano:
Najlepsze opony 225/45 R17 H wg ADAC w sezonie 2013/2014
Model | Ocena ADAC | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Śnieg | Lód | Poziom hałasu | Zużycie paliwa | Zużycie opony |
Waga | 15% | 30% | 20% | 10% | 5% | 10% | 10% | |
1. Continental ContiWinterContact TS850 | szczególnie polecana | 1,8 | 2,1 | 1,7 | 2,4 | 3,0 | 2,1 | 1,8 |
2. Bridgestone Blizzak LM32 | szczególnie polecana | 1,8 | 2,0 | 2,3 | 2,4 | 3,0 | 1,9 | 2,3 |
3. Michelin Alpin A4 | szczególnie polecana | 1,8 | 2,5 | 2,4 | 2,4 | 3,4 | 2,3 | 0,5 |
4. Uniroyal MS Plus 77 | szczególnie polecana | 2,5 | 2,4 | 2,1 | 2,5 | 3,4 | 1,7 | 2,5 |
5. Goodyear UG 8 Performance | polecana | 2,3 | 2,6 | 2,1 | 2,5 | 3,5 | 1,9 | 2,3 |
6. Nokian WR D3 | polecana | 1,7 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 3,1 | 2,4 | 2,5 |
7. Dunlop SP Winter Sport 4D | polecana | 2,0 | 2,2 | 2,2 | 2,7 | 3,6 | 2,0 | 2,3 |
8. Fulda Kristall Control HP | polecana | 2,7 | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 3,3 | 2,0 | 2,5 |
9. Semperit SPEED - GRIP 2 | polecana | 2,2 | 2,7 | 2,2 | 2,3 | 3,1 | 1,6 | 1,8 |
10. ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210 | polecana | 2,4 | 2,6 | 2,3 | 2,5 | 3,0 | 2,2 | 2,8 |
11. Pirelli SottoZero Serie 3 | polecana | 2,5 | 2,3 | 2,5 | 2,5 | 3,0 | 2,0 | 2,8 |
12. Hankook i*cept RS W442 | polecana | 2,1 | 3,2 | 2,5 | 2,5 | 3,4 | 1,8 | 2,3 |
13. Toyo Snowprox S953 | polecana | 2,2 | 3,5 | 2,7 | 2,8 | 3,9 | 2,3 | 2,8 |
14. Interstate Winter IWT-2 | niepolecana | 2,6 | 5,1 | 3,7 | 2,7 | 3,3 | 2,3 | 2,3 |
15. Sailun ICE BLAZER WSL2 | niepolecana | 3,5 | 5,5 | 2,1 | 2,3 | 3,4 | 2,1 | 1,8 |
Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik.
Model | Zalety | Wady | Zobacz opinie użytkowników |
Continental ContiWinterContact TS850 | wszechstronna opona, najlepsza ocena na śniegu, szczególnie dobra zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, małe zużycie bieżnika | - | Przeczytaj opinie o oponie Continental ContiWinterContact TS850 |
Bridgestone Blizzak LM32 | wszechstronna opona, najlepsza na mokrej jezdni, szczególnie dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa | - | Przeczytaj opinie o oponie Bridgestone Blizzak LM32 |
Michelin Alpin A4 | wszechstronna opona, bardzo małe zużycie bieżnika, szczególnie dobra na suchej jezdni | - | Przeczytaj opinie o oponie Michelin Alpin A4 |
Uniroyal MS Plus 77 | wszechstronna opona, szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa | - | Przeczytaj opinie o oponie Uniroyal MS Plus 77 |
Goodyear UG 8 Performance | szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa | słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni | Przeczytaj opinie o oponie Goodyear UG 8 Performance |
Nokian WR D3 | najlepsza w teście na suchej jezdni | trochę słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni | Przeczytaj opinie o oponie Nokian WR D3 |
Dunlop SP Winter Sport 4D | dobra na suchej jezdni, na mokrej nawierzchni oraz na śniegu | względnie słaba na lodzie | Przeczytaj opinie o oponie Dunlop SP Winter Sport 4D |
Fulda Kristall Control HP | dość dobra na śniegu i na lodzie | słabsza na suchej i na mokrej nawierzchni | Przeczytaj opinie o oponie Fulda Kristall Control HP |
Semperit SPEED - GRIP 2 | najmniejsze zużycie paliwa w teście, dobra na śniegu, małe zużycie bieżnika | słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni | Przeczytaj opinie o oponie Semperit SPEED-GRIP 2 |
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210 | dość dobra na śniegu i na lodzie | słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, dość duże zużycie bieżnika | Nie posiadamy tej opony w ofercie |
Pirelli SottoZero Serie 3 | dobra na mokrej jezdni | dość duże zużycie bieżnika | Przeczytaj opinie o oponie Pirelli SottoZero Serie 3 |
Hankook i*cept RS W442 | dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa | stosunkowo słaba na mokrej jezdni | Przeczytaj opinie o oponie Hankook i*cept RS W442 |
Toyo Snowprox S953 | dość dobra na suchej nawierzchni | słaba na mokrej jezdni, na śniegu i na lodzie, dość duże zużycie bieżnika | Przeczytaj opinie o oponie Toyo Snowprox S953 |
Interstate Winter IWT-2 | - | bardzo słaba na mokrej nawierzchni oraz na śniegu, trochę słabsza na suchej i na oblodzonej jezdni | Przeczytaj opinie o oponie Interstate Winter IWT-2 |
Sailun ICE BLAZER WSL2 | szczególnie dobra na śniegu i na lodzie, małe zużycie bieżnika | bardzo słaba na mokrej nawierzchni | Przeczytaj opinie o oponie Sailun ICE BLAZER WSL-2 |