Benzyna E10 sprzedawana jest na całym świecie, a od 2009 roku stopniowo pojawiała się w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. W 2024 roku przyszedł czas na Polskę, jako 19 w kolejności państwo członkowskie tego związku, które zdecydowało się wprowadzić do obrotu nowy rodzaj paliwa – E10. Co to oznacza?
Jednym z rozwiązań, które zdobywają popularność na całym świecie, jest paliwo E10. Ma ono być „lekarstwem” na zahamowanie skutków zmian klimatycznych czy zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. W większości krajów Europy Zachodniej czy chociażby w Stanach Zjednoczonych kierowcy tankują właśnie je.
Benzyna E10 w Polsce
Od 1 stycznia 2024 roku dotychczasowa benzyna PB 95 (E5) zniknie z polskich stacji paliw. W jej miejsce pojawi się E10, jednak nie wszyscy kierowcy będą mogli zatankować nią swoje pojazdy. Zwłaszcza właściciele starszych aut powinni sprawdzić kompatybilność silników z nowym paliwem.
Informacji należy szukać:
- od wewnętrznej strony klapki od wlewu paliwa,
- w instrukcji obsługi samochodu,
- na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Czym jest nowe paliwo E10?
Benzyna oznaczona symbolem „E10” to rodzaj 95-oktanowej mieszanki paliwowej. W jej składzie znajduje się 10% biokomponentu (bioetanolu) pozyskiwanego głównie z roślin, takich jak kukurydza, trzcina cukrowa lub ziemniaki. Surowce te zostają przetworzone w biorafineriach, przechodzą proces fermentacji, a stamtąd trafiają do docelowych rafinerii.
Paliwo E10 a E5 – różnice
Oznaczenie paliwa E5 mówi o benzynie zwierającej maksymalnie 5% etanolu. Mieszankę stosuje się w starszych samochodach i niektórych nowszych modelach. Paliwo E10 ma większą zawartość etanolu niż E5 – maksymalnie 10% biokomponentów.
Jakie zalety ma benzyna E10?
Zawarty w składzie bioetanol sprawia, że paliwo E10:
- jest bardziej przyjazne dla środowiska i ekologiczne niż poprzednia wersja – E5 zawierająca 5% biokomponentów. Jego spalanie powoduje mniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery w porównaniu do tradycyjnej benzyny,
- wpływa pozytywnie na jakość powietrza w dużych aglomeracjach miejskich,
- pomaga zmniejszyć zależność od importowanej ropy naftowej,
- uaktywnia lokalne sektory rolnicze, dostarczające surowce do produkcji etanolu.
Wady E10 – benzyna nie dla wszystkich
Nie wszystkie samochody są kompatybilne z nowym paliwem E10. W szczególności właściciele aut wyprodukowanych przed rokiem 2010 powinni zweryfikować, czy ten rodzaj benzyny może znaleźć się w bakach posiadanych pojazdów.
Zawarty w benzynie etanol może przyczyniać się do powstawania korozji w obrębie niektórych elementów układu paliwowego i silnika, a także wpływać negatywnie na trwałość plastikowych i gumowych podzespołów w układzie paliwowym. Dotyczy to głownie starszych pojazdów lub tych, które nie są przystosowane do korzystania z benzyny E10.
Eksperci twierdzą również, że niższa gęstość etanolu w porównaniu do benzyny może skutkować większym zużyciem paliwa. To może prowadzić do zwiększenia kosztów eksploatacji pojazdu i skłonić do częstszych wizyt na stacjach benzynowych niż zazwyczaj. Aby dokładnie określić koszty tankowania, można skorzystać z kalkulatora paliwowego dostępnego na stronie internetowej Oponeo. Warto również wspomnieć, że wybierając opony o niskim oporze toczenia, można oszczędzić znaczącą sumę pieniędzy.
Stosując się do zasad ecodrivingu, można obniżyć wydatki na paliwo. O tym, jak jeździć ekonomicznie, dowiesz się z naszego artykułu.