Wymiana kołpaków nie jest skomplikowaną czynnością. Jeżeli jednak chcemy, by zrobić to solidnie i żeby nowe osłony służyły nam jak najdłużej, powinniśmy zadbać o kilka ważnych szczegółów. Jakie są zasady ich prawidłowego montażu oraz o czym warto pamiętać przy ich zakładaniu? 


mężczyzna zdejmujący kołpak z kołaJak zamontować kołpak, by nie uszkodzić jego konstrukcji? 


Dlaczego montaż kołpaków jest istotny?

Felgi stalowe same w sobie nie należą najatrakcyjniejszych. Jednak dzięki zamontowaniu ciekawych, dobrze dobranych kołpaków całe koła zyskują sporo na efektowności. Rola dekoracyjna to jednak nie ich jedyne zadanie. Zakładanie kołpaków to świetny sposób, by uchronić obręcz przed zanieczyszczeniami, jak sól drogowa, piasek lub błoto. Pomogą one zabezpieczyć felgę przed korozją czy zadrapaniami, które powstają przy codziennej eksploatacji. Co istotne, obchodzenie się z nimi jest niezwykle proste, a korzyści płynące z ich posiadania są mocno odczuwalne.

Jakie są rodzaje kołpaków?

Poszukując idealnego egzemplarza mamy do wyboru kilka rodzajów kołpaków. Różnią się one przede wszystkim materiałem, z którego są wykonane.

Kołpaki z tworzywa sztucznego (plastik ABS) – najczęściej stosowany materiał, odporny na uszkodzenia mechaniczne i warunki atmosferyczne. Jest stosunkowo lekki i wytrzymały, a także dość tani w produkcji.

Kołpaki metalowe – zdecydowanie dużo rzadziej stosowane rozwiązanie. Modele wykonane z tego surowca są bardziej wytrzymałe oraz wyjątkowo efektowne, ale również sporo cięższe i zdecydowanie droższe.

Można wyróżnić także kołpaki ze względu na ich sposób montażu. Najbardziej rozpowszechnione są wersje montowane na zaciski. Możemy również spotkać modele przytwierdzane za pomocą specjalnych śrub – te jednak występują zdecydowanie rzadziej. Spotyka się je zazwyczaj w droższych wersjach kołpaków, a także w modelach dedykowanych głównie do aut dostawczych i ciężarowych.

Jak założyć kołpaki na koła?

Niezwykle istotny jest wybór odpowiedniego rozmiaru do posiadanych felg. Jeżeli w samochodzie mamy zamontowane obręcze stalowe 17”, powinniśmy wybrać kołpaki o takiej samej wielkości. Istotnym jest, aby przylegały one dobrze do obręczy, dzięki czemu znacznie spada ryzyko ich zgubienia podczas jazdy.

Oto, jak powinniśmy zabrać się za zakładanie kołpaków na felgi:

Krok 1: Przygotowanie felg i kołpaków

Zanim przystąpisz do zakładania kołpaków, dopilnuj, aby obręcze były czyste i suche. Usuń zalegający na nich kurz, błoto oraz inne zanieczyszczenia. Sprawdź także, czy same kołpaki nie posiadają żadnych uszkodzeń. Jeśli mają pęknięcia lub złamane zaczepy, mogą spaść podczas jazdy.

Krok 2:  Określ właściwe ułożenie kołpaka

Na większości kołpaków znajduje się specjalny otwór na wentyl. To bardzo ważne, by przy zakładaniu na felgę był on ustawiony w odpowiedniej pozycji i nie blokował dojścia do zaworu. Zanim przejdziesz do kolejnego kroku, pamiętaj, aby kołpak był dobrze ustawiony.

Krok 3: Montaż ręczny

Delikatnie, równomiernie dociskaj go na całym obwodzie, aż wszystkie zaczepy znajdą się na swoim miejscu. Upewnij się, że metalowy pierścień zabezpieczający jest dobrze dopasowany oraz zamocowany w odpowiednim rowku. Zacznij jego zakładanie od dolnej części. Ważne, aby nie używać nadmiernej siły, która może uszkodzić mocowania. Na koniec sprawdź, czy osłonka trzyma się odpowiednio mocno.

Dodatkowe zabezpieczenie (opcjonalne)

Jeśli zauważyłeś, że cała konstrukcja nie trzyma się zbyt pewnie, możesz dodatkowo przymocować kołpaki na trytytki (opaski zaciskowe), aby zwiększyć ich stabilność.

Zanim przystąpisz do wymiany kołpaków, upewnij się, że masz odpowiednie narzędzie, np. plastikową łopatkę. Dostępne w sprzedaży są też specjalne klucze przeznaczone do zdejmowania tego typu akcesoriów. Pozwoli Ci to uniknąć zarysowania obręczy lub uszkodzenia nakładek.

Jak ściągnąć kołpaki?

W przypadku starszych lub ciasno zamontowanych kołpaków warto sprawdzić, czy zaczepy nie są zapieczone, czy też zablokowane brudem. Można je lekko spryskać preparatem penetrującym. Zidentyfikuj miejsce, w którym kołpak najłatwiej odczepić – często jest to przy otworze wentyla.

Zdejmowanie kołpaka

Włóż plastikową łopatkę lub narzędzie w szczelinę między felgą a kołpakiem. Zacznij delikatnie go podważać, równomiernie przesuwając narzędzie wzdłuż obwodu. Unikaj gwałtownych ruchów, które mogą połamać zaczepy. W razie potrzeby przytrzymuj ręką już odczepioną część, aby uniknąć jego odpadnięcia.

Kiedy uda Ci się już zdemontować wszystkie sztuki, warto oczyścić zarówno felgi, jak i same kołpaki. Zwróć uwagę na zaczepy, aby usunąć nagromadzony brud. Zdjęte egzemplarze przechowuj w suchym i czystym miejscu, aby zapobiec ich deformacji lub pęknięciom.