Problem z uruchomieniem samochodu, zwiększone obroty na biegu jałowym czy zwiększone zużycie paliwa to objawy, które powinny zaniepokoić każdego kierowcę. Okazuje się, że przyczyną tych symptomów może być niewielki czujnik temperatury płynu chłodzącego. Sprawdzamy, czym on jest i jaką pełni funkcję.
Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodzącego?
Najogólniej rzecz ujmując, ma on wpływ na sprawne i wydajne działanie silnika. Żeby wyjaśnić to w bardziej szczegółowy sposób, należy zacząć od tego, jak działa czujnik temperatury. Urządzenie to częściowo zanurzone jest w płynie chłodniczym, który jest swego rodzaju nośnikiem energii cieplnej – z silnika do chłodnicy. Dzięki temu, za pośrednictwem przewodów, przekazuje informacje o temperaturze do jednostki sterującej ECU. Co istotne, czujnik nie działa jak typowy termometr znany z gospodarstw domowych, bada on bowiem rezystancję, czyli oporność.
Czujniki temperatury silnika dzielimy na dwa typy:
- NTC: to opornik o ujemnym współczynniku temperaturowym, w którym im wyższa temperatura płynu, tym mniejsza rezystancja.
- PTC: działa w odwrotny sposób. Wraz ze wzrostem temperatury płynu rośnie rezystancja.
Do czego potrzebne są te informacje? Wskaźnik temperatury silnika wpływa na prawidłowe działanie układu chłodzenia, co jest niezwykle ważne, jeżeli zależy nam na długiej eksploatacji jednostki napędowej. Temperatura silnika wpływa także na m.in. proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej czy czas wtrysku, czyli parametry, które zmieniają się wraz z warunkami określonymi przez szereg czujników. Inne potrzeby ma zimna jednostka napędowa, którą dopiero uruchamiamy, niż ta rozgrzana już po dłuższej jeździe.
Uszkodzony czujnik temperatury – objawy
To niepozorne urządzenie może mieć duży wpływ na działanie naszego auta. Objawy uszkodzonego czujnika temperatury powinny dość szybko zwrócić naszą uwagę. Należą do nich mniejsza wydajność napędu oraz większe spalanie paliwa – komputer nie znając właściwej temperatury, nie będzie podawał jego odpowiedniej ilości do silnika.
Możemy zauważyć też problemy z zapłonem czy większe niż zwykle obroty po przełączeniu na bieg jałowy. Warto też obserwować deskę rozdzielczą, a dokładniej, znajdujący się na niej wskaźnik, mogący sygnalizować, że mamy uszkodzony czujnik temperatury. Problemy mogą objawiać się nieregularnym odczytem lub przegrzewaniem się jednostki napędowej.
Być może wszystko to nie brzmi to zbyt poważnie, jednak należy pamiętać, że prawidłowe działanie czujnika przekłada się na sprawność i żywotność silnika. Jego przegrzewanie lub niedogrzewanie może mieć znaczące konsekwencje, a mała usterka może szybko przerodzić się w poważną awarię, która nie tylko unieruchomi nasze auto, ale I będzie wymagała kosztownej naprawy.
Prawidłowa temperatura silnika
Wartość uzależniona jest od danego samochodu, a precyzyjniej, od budowy układu chłodzenia. Przyjmuje się, że optymalnie jest to ok. 90℃, jednak w niektórych autach wskaźnik może zatrzymać się nieco wyżej lub niżej. Nie bez znaczenia jest także pora roku – zimą, zwłaszcza w nieco starszych samochodach, temperatura może być niższa do tej, która pokazywała się na desce rozdzielczej latem.
Wymiana czujnika temperatury
W sytuacji, w której wskaźnik temperatury płynu chłodzącego nie działa, nie ma możliwości naprawy tego elementu. Należy go więc wymienić, najlepiej w zaufanym serwisie, który najpierw przeprowadzi diagnostykę. Koszt tej usługi nie należy do najwyższych, a nasz portfel uszczupli się o kilkadziesiąt złotych – w zależności od samochodu i warsztatu.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której uszkodzony nie jest bezpośrednio czujnik płynu chodzącego, a przewód elektryczny, który może zostać naprawiony w serwisie. Jego awaria może wpłynąć na nieprawidłowy odczyt informacji przekazywanych z czujnika.
Warto pamiętać, że cały układ chłodzenia jest niezwykle ważny, dlatego nie można zaniedbać żadnego jego elementu. Kiedy zauważymy, że z samochodem dzieje się coś niepokojącego, należy bezzwłocznie poszukać przyczyny usterki i ją naprawić. Istotne jest również regularne serwisowanie auta, obejmujące wymianę i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych – w tym płynu chłodniczego.