Mazda Tribute to kompaktowy samochód klasy SUV produkowany przez japoński koncern Mazda. Jest to wspólny projekt Forda i Mazdy, bazujący na płycie podłogowej Mazdy 626. W wyniku tej współpracy powstała nowa platforma C2D, na podstawie której zbudowano Mazdę Tribute i Forda Escape. Obydwa modele zadebiutowały w 2001 roku. Główna różnica między nimi polegała na zestrojeniu zawieszenia. Mazda, dbając o swój sportowy image, skonfigurowała tak zawieszenie, aby było bardziej sztywne. Dzięki temu Tribute prowadziła się bardziej jak samochód osobowy niż terenowy. Pod maską instalowano silniki Forda 2.0 Zetec o mocy 129 KM i większy trzylitrowy Duratec generujący 203 KM. W 2004 r. przeprowadzono face lifting polegający na kosmetycznej poprawie nadwozia i kilku elementów wnętrza. Z czasem mniejszy silnik zastąpiono nową jednostką Mazdy o pojemności 2,3 l i mocy 153 KM. Druga generacja Tribute została zaprezentowana w 2007 roku. Nowy model otrzymał znacznie bardziej wyrazistą stylistykę i wyglądał na nieco większy. Pomimo całkowicie nowej karoserii, konstrukcję pojazdu nadal oparto o starą platformę CD2 i instalowano te same silniki co u poprzednika. Wnętrze zostało wykończone materiałami znacznie lepszej jakości. Tribute drugiej generacji było chwalone za udaną stylistykę i lepszą jakość wykonania, jednak często wytykano jej archaiczną budowę mechaniczną. Do największy wad można zaliczyć zastosowanie hamulców bębnowych na osi tylnej.

Fabryczny rozmiar opon do modelu Mazda Tribute to 215/70 R16.
Opcjonalnie można zamontować opony w rozmiarze 235/70 R16.