Wybierz parametry swojego Hummer i dobierz odpowiedni rozmiar opon
Szukaj wg auta
Początek. Początki marki Hummer sięgają 1979 roku. Samochody te mają korzenie wojskowe. Prototyp powstał w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez rząd USA na nowe pojazdy dla amerykańskiej armii. W konkursie określono je terminem „wielozadaniowych pojazdów kołowych” (M998 Series HMMWV). Wskazano, aby były wszechstronne, nadawały się do ciężkich warunków na poligonach, podczas operacji bojowych i nie sprawiały problemów z transportem lotniczym. W przetargu wzięły udział 3 firmy motoryzacyjne: AM General, Chrysler Defence oraz Teledyne Continental. Zwycięzcą konkursu została marka AM General (część koncernu AMC).
Rozwój. Pierwszy prototyp HMMWV powstał w 1980 roku. W 1981 firma AM General podpisała kontrakt z rządem USA na dostarczenie do armii 55 tysięcy modeli Hum-Vee (opiewał on na 1,2 miliarda dolarów). Koncern miał wywiązać się z warunków kontraktu w ciągu pięciu lat. Model Hum-Vee był potężny, posiadał stały napęd na 4 koła, niezależne zawieszenie i konstrukcję na ramie stalowej. Cała konstrukcja była wodoszczelna i doskonale pokonywała nawet najtrudniejsze przeszkody w terenie. Pojazd był przeznaczony dla 4 osób, posiadał miejsce na niewielki ładunek oraz mógł pociągnąć lekkie działo artyleryjskie. Na dachu pojazdu można było zamontować karabin maszynowy lub wyrzutnię ppk BGM. Opinia publiczna HMMWV poznała podczas działań wojennych w Iraku (operacja Pustynna Burza), które rozpoczęły się 17 stycznia 1991 roku. Na rynek komercyjny te ciężkie samochody terenowe trafiły w 1992 roku pod nazwą Hummer. Pierwszy model cywilny powstał na indywidualne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera. Auto było oznaczone znaczkiem H1.
Obecnie. W 1999 roku firma AM General odsprzedała prawa do marki Hummer koncernowi General Motors. W roku 2002 wprowadzono na rynek nowy model w wersji suv – H2 (dużo mniej ekstremalny od swojego poprzednika). Na początku 2005 roku w sprzedaży pojawiła się kolejna wersja – H3 (model po raz pierwszy zaprezentowano w 2004 roku). Jest to suv klasy średniej dostępny w kilku wersjach konfiguracyjnych. Warto także wspomnieć, że koncern General Motors w 2014 roku wznowił produkcję Hummera H1 jako humvee c-series (zestaw części bez silnika i skrzyni biegów produkowany na indywidualne zamówienie pasjonatów).
Wkład w motoryzację. Marka Hummer jest przykładem różnicy oczekiwań wśród konsumentów amerykańskich i europejskich. Model H1 był duży, ciężki, posiadał mocny silnik i prezentował się bardzo ekstremalnie. Wielu znawców rynku motoryzacyjnego twierdzi, że gdyby samochód ten wyprodukowano na potrzeby armii europejskich, pozostałby domeną poligonów i nigdy nie trafił na rynek cywilny. Dopiero model H2 (duży suv) oraz H3 dostosowano do potrzeb rynku europejskiego. Marka Hummer uchodzi za synonim bardzo mocnych samochodów terenowych z napędem na 4 koła, które poradzą sobie nawet w najbardziej ekstremalnych sytuacjach.
Ciekawostki. Plotki głoszą, że prototyp HMMWV powstał przy współpracy z inżynierami NASA. Na rynek komercyjny trafił jako „samochód terminatora”, ponieważ pierwszy model cywilny powstał na specjalne zamówienie Arnolda Schwarzeneggera zafascynowanego potężnymi pojazdami pokazywanymi w wiadomościach z przebiegu operacji Pustynna Burza w Iraku. Jedną z replik ekstremalnego H1 stworzył polski konstruktor – Arkadiusz Wróbel z Mazur (na podwoziu ciężarówki Ural 375).
Aktualne modele: Aktualne modele Hummera to H2 (duży samochód typu SUV) oraz H3 (SUV klasy średniej). Model H1 był produkowany do 2006 roku.
Opony. Modele Hummer H2 posiadają fabryczny rozmiar opon 315/70 R17.
Opony w tym wymiarze można dostać m.in. w ofercie firmy Nokian, Nankang. Do modeli H3 fabryczny rozmiar opon wynosi 265/75 R16 (dostępne m.in. w ofercie Cooper, Nokian, Nexen).
Rozwiń
Zwiń