Od 2018 roku Cupra, która była dotychczas sportową linią Seata, jest samodzielną marką. Dzięki temu inżynierowie koncernu mogą się na niej bardziej skupić. Dziennikarze motoryzacyjni uważają, że w przyszłości będą powstawać niezależne samochody Cupra, niezwiązane z Seatem.
Pierwszy model, oznaczony dopiskiem „Cupra”, powstał w 1996 roku. Ibiza Kit Car zdobyła Rajdowe Mistrzostwo Świata w kategorii samochodów 2-litrowych. Miała silnik o mocy 150 KM. Osoba odpowiadająca w koncernie za sport, Isidre López, mówi, że sportowa linia Seata obejmuje „samochody wysokiej klasy, pełne sportowego charakteru, z bogatym wyposażeniem zapewniającym większą przyjemność z jazdy”.
Przez kolejne 20 lat Seat opracował 20 modeli sportowych samochodów. Najmocniejszy z nich to 2-litrowy Leon Cupra R, pokazany w 2018 roku. 310 KM pod maską robi wrażenie. Samochód rozpędza się do setki w 5,7 sekundy (wersja z automatyczną skrzynią biegów) lub 5,8 s (wersja z manualem). Model jest wyposażony m.in. w aerodynamiczny pakiet z elementami karbonowymi. Całość uzupełniają specjalnie zaprojektowane obręcze ze stopów lekkich.
Rekord aut seryjnych z napędem na przód należy jednak do innego modelu. W październiku 2014 roku Seat Leon Cupra z pakietem performance pokonał słynny tor Nürburgring w czasie 7:58.44. Niecały rok później wersja Leona Cupry ST (z napędem na cztery koła) ustanowiła jeszcze lepszy czas.
Najnowszy model Cupry to Ateca. Ten kompaktowy SUV ma dwulitrowy silnik TSI o mocy 300 KM. Automatyczna skrzynia biegów DSG przekazuje moc na obie osie. To pozwala na rozpędzenie auta do setki w 5,2 sekundy. Maksymalna prędkość to 247 km/h. W porównaniu do modelu „standardowego”, z zewnątrz ma inne zderzaki, cztery końcówki wydechu, nakładki progowe i zmodyfikowane obręcze. W środku – zamiast analogowego zegara – jest duży wyświetlacz.
Obecnie Ateca jest jedynym modelem w ofercie marki. Montowane do niej opony mają wielkość 245/40ZR19. Z uwagi na sporą prędkość maksymalną, muszą mieć one indeks prędkości W (prędkość maksymalna 270 km/h).