Riken - Kraj: Japonia - Segment: ekonomiczny – Rok powstania: 1958 – Właściciel: Michelin.
Japońska marka opon segmentu ekonomicznego, obejmująca ogumienie do samochodów osobowych, SUV-ów, lekkich aut dostawczych i aut ciężarowych. Riken należy do francuskiego koncernu Michelin, drugiego największego potentata na rynku ogumienia. Jego rodowód sięga roku 1917, gdy założony został instytut Riken Gomu Industry – na bazie wydzielonego z niego oddziału, Riken Rubber Company, w 1958 roku, po połączeniu go z firmą Okamoto Rubber Industries, powstała marka oponiarska Riken.
Kluczowe daty:
1958 – założenie firmy Nippon Riken Rubber, wskutek fuzji Riken Rubber Company i Okamoto Rubber Industries; pierwsze opony marki Riken,
1961 – otwarcie fabryki w miejscowości Kanagawa,
1963 – pierwsze zagraniczna filia marki Riken otwarta w Hongkongu,
1968 – zmiana nazwy firmy na Okamoto Riken Rubber,
1974 – Riken debiutuje w Ameryce; pierwszy oddział w USA założony w Nowym Jorku,
1988 – opony Riken debiutują w Europie,
1992 – nowym właścicielem marki Riken zostaje koncern Michelin,
2002 – Riken przedstawia oponę Raptor, jeden z najpopularniejszych modeli w swojej historii.
Ciekawostki:
Flagowym produktem firmy Okamoto Rubber Industries, przed fuzją, po której powstała marka Riken, były prezerwatywy, do dziś oferowane w Japonii pod nazwą “Skinless Skin”.
Przed oponami, w fabrykach Okamoto, powstawały m.in. buty i odzież przeciwdeszczowa. A w czasie II wojny światowej – części do czołgów.
Instytut Riken początkowo był prywatną fundacją naukową, zajmującą się badaniami w takich dziedzinach, jak fizyka, chemia i farmacja. Jego mecenasem był sam cesarz Japonii.