Alfa Romeo 145 to samochód przez wielu europejskich kierowców uznawany za kultowy, choć nigdy do końca nie przyjął się na polskim rynku. Swoją premierę miał w trakcie Motor Show w Turynie w 1994 roku. Projekt powierzono Walterowi de Silva z Centro Stile, który odpowiedzialny jest za linie stylistyczne Volkswagenów oraz Seatów. Charakterystyczny dla modelu 145 był strzelisty układ maski oraz lekko ścięty tył. Auto wyróżniało się bardzo ostrymi konturami oraz zamierzoną surowością, podobna stylistyka panowała wewnątrz pojazdu. Samochód stanowił bezpośredniego następcę dla popularnego modelu Alfy Romeo 33.


Modele z serii 145 produkowane były przez włoski koncern Fiat w okresie 1994-2001. Początkowo, do 1997 roku, flagowe 145-tki jeździły na silnikach typu boxer, które następnie wyparte zostały przez nowocześniejsze jednostki Twin Spark. Dostępne były także modele wyposażone w silniki dieslowe typu TD oraz JTD. Alfa Romeo 145 posiada sportowe zawieszenie, które dobrze sprawdzało się podczas dynamicznej jazdy, niestety kosztem komfortu. Duża awaryjność modelu oraz koszt oryginalnych części zamiennych sprawiły, że nigdy na stałe nie zagościł na polskich drogach.


145-tki wyposażane były przez włoskiego producenta przeważnie w felgi stalowe o średnicy 14″ oraz 15″. Dla modelu dostępne są również felgi aluminiowe 14″, 15″, 16″ i 17″ o różnych wzorach, parametrach i kolorach.