W samochodach amerykańskiej marki Ford od wielu lat montowane są czujniki TPMS. Jest to związanie zarówno z prawem obowiązującym od dłuższego czasu w USA, jak i ustawą, zgodnie z którą wszystkie nowe auta sprzedawane po 2014 roku na terenie UE muszą być wyposażone w ten system.

W swoich pojazdach amerykański producent montuje głównie czujniki z zaworami typu snap-in. Wysoka jakość wykonania sprawia, ze charakteryzują się one trwałością oraz zapewniają bardzo precyzyjny pomiar ciśnienia w oponie. Wyposażone są też w dobre baterie, więc posłużą przez dobrych kilka lat.

Ford TPMS – jak działa ten system?

Czujnik ciśnienia w Fordzie zazwyczaj zintegrowany jest z wentylem. Cechuje go bardzo prosta zasada działania – na znajdującą się wewnątrz płytkę oddziałuje ciśnienie wewnątrz opony. Sensor określa jego wartość i  za pomocą sygnału radiowego wysyła tę informację do komputera pokładowego. Dzięki temu kierowca zostaje ostrzeżony w razie wykrycia zbyt niskiego poziomu powietrza. Należy wówczas zatrzymać auto i sprawdzić, czy nie doszło do uszkodzenia ogumienia, a jeśli jest całe, to dopompować je do prawidłowych, określonych przez producenta wartości. Warto pamiętać, że czujniki muszą zostać aktywowane oraz odpowiednio zaprogramowane przez wulkanizatora.

W niektórych modelach Forda spotkać można również tzw. pośredni system TPMS. Opiera się on na czujniku ABS, który mierzy obroty koła. Kiedy wykryje, że nastąpiły różnice w jego toczeniu, informuje o prawdopodobnym spadku ciśnienia.

System TPMS w Fordach odgrywa bardzo istotną rolę w kwestii bezpieczeństwa na trasie. Niewłaściwa eksploatacja opon polegająca na jeździe ze zbyt niskim ciśnieniem jest jedną z przyczyn wypadków. Dzięki możliwości monitorowania tego systemu, istnieje możliwość uniknięcia groźnych zjawisk, takich jak wystrzał opony powodujący nagłą utratę kontroli nad kierownicą.

Reset czujnika ciśnienia w oponach - Ford

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak wyłączyć kontrolkę ciśnienia w oponach w Fordzie, kiedy zapali się ona na desce rozdzielczej. Zazwyczaj wystarczy dopompować ogumienie tak, aby uzyskać zalecane przez producenta ciśnienie. Jeżeli to działanie nie przynosi skutku, system TPMS trzeba zresetować. Aby to zrobić najlepiej kierować się instrukcją producenta auta, ponieważ sposób może być różny w zależności od modelu, a nawet rocznika pojazdu. W nowszych autach zwykle dokonuje się tego w ustawieniach w menu auta. Warto pamiętać, że rozwiązaniem nie jest wyłączenie czujników ciśnienia w oponach, Ford, podobnie jak inni producenci, zablokował taką możliwość ze względów bezpieczeństwa.

Co zrobić, jeżeli kontrolka nie gaśnie mimo dopompowania opon i restartu? Należy wówczas udać się do wulkanizatora, ponieważ może to oznaczać wyczerpanie baterii lub uszkodzenie czujnika.