Przedstawiamy wyniki i podsumowanie testu opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H. Zobaczcie jakie opony warto kupić!

Największy niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził w tym roku testy opon letnich w dwóch rozmiarach:

  • test opon w rozmiarze 225/45 R17 W/Y przeznaczonych do samochodów klasy średniej,
  • test opon w rozmiarze 185/60 R 15 H dla mniejszych aut kompaktowych (subkompaktowych).

W poniższym artykule skupimy się na analizie wyników tego drugiego testu.

vw polo test opon adac
Samochodem użytym w teście był VW Polo (fot. Volkswagen).

Za samochód testowy służył VW POLO, który zaliczany jest do segmentu B samochodów, czyli aut subkompaktowych. Do tej samej klasy zaliczane są również następujące modele: Alfa Romeo MiTo, Citroën C3, Dacia Logan, Dacia Sandero, Fiat Punto/Grande Punto/Punto Evo, Ford Fiesta, Honda Jazz, Kia Rio, Lancia Ypsilon, Mazda 2, Mitsubishi Colt, MINI, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, SEAT Ibiza, Škoda Fabia, Subaru Justy, Suzuki Swift, Toyota Yaris i Chevrolet Aveo.

Wyniki tego testu są najbardziej miarodajne w stosunku do wymienionych wyżej aut. Trzeba pamiętać, że kolejność w teście jest odpowiednia dla opon w rozmiarze 185/60 R15 lub zbliżonych do tej wielkości. Te same modele opon w dużo większym lub dużo mniejszym rozmiarze mogą zachowywać się zupełnie inaczej i w przypadku innego rozmiaru kolejność w teście byłaby prawdopodobnie inna.

Organizacja ADAC sprawdziła 19 modeli opon z indeksem prędkości H – do 210 km/h. 

Na pierwszy rzut oka widać, że większość z testowanych opon zaprezentowała się dobrze lub co najmniej przyzwoicie:

  • 9 opon otrzymało ocenę dobrą (szczególnie polecane),
  • 4 modele były zadowalające (polecane),
  • 2 zostały ocenione na wystarczające (warunkowo polecane),
  • 4 okazały się niedostateczne (niepolecane).

Opony zostały przetestowane przez ADAC w 5 kategoriach: na suchej nawierzchni, na mokrej nawierzchni, pod względem hałasu/komfortu jazdy, spalania paliwa (oporów toczenia) i odporności na zużycie.

Podsumowanie testu

Na suchej nawierzchni najlepsza była opona Dunlop Sport BluResponse (1,4). Tuż za nią uplasowały się modele: Michelin Energy Saver + (zwycięzca testu), Continental ContiPremiumContact 5, Goodyear EfficientGrip Performance, Bridgestone Turanza T001 (wszystkie z notą 1,6) oraz Vredestein Sportrac 5 (1,7).

Na mokrej nawierzchni najlepsza okazała się opona Dunlop Sport BluResponse wspólnie z modelem Goodyear EfficientGrip Performance (obie z notami 2,0). Za nimi znalazła się opona Continental ContiPremiumContact 5 (2,1). Kolejne pozycje na mokrej nawierzchni to Vredestein Sportrac 5, Nokian Line (obie 2,3) i Michelin Energy Saver + i Semperit Comfort-Life 2 (2,4).

Co ciekawe, najbardziej komfortowe opony w teście znajdują się w drugiej połowie stawki. Najbardziej cicha jest GT Radial 228 Campiro (2,8) . Kolejne pozycję pod względem komfortu zajmują  Nexen N'Blue HD, Marangoni Verso i Bridgestone Turanza T001 (wszystkie 2,9).

Zużycie paliwa to element, na który zwraca uwagę wielu kierowców w obliczu wysokich cen na stacjach benzynowych. Najniższe zużycie paliwa spośród testowanych opon prezentują Nexen N'Blue HD (1,5), Sailun Atrezzo SH402 oraz Goodyear EfficientGrip Performance i Dunlop Sport BluResponse (po 1,6).

Najbardziej odporne na zużycie są Michelin Energy Saver + (0,8), GT Radial 228 Champiro (0,8), Marangoni Verso (0,8) i Rotalla Radial F108 (1,0).


Kup zwycięzcę testu - oponę Dunlop Sport BluResponse


michelin energy saver plus
Najlepsza opona w teście - Michelin Energy Saver + (fot. Michelin).

Nasze wnioski

Analizując wyniki testu doszliśmy do wniosku, że opony z pierwszych miejsc w teście zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa i cechują się dobrymi osiągami w pozostałych kategoriach. Są to zrównoważone opony, w których szczególnie postawiono na parametry decydujące o bezpieczeństwie.

Opony z dalszych miejsc, a nawet z końca stawki są często bardziej komfortowe, mają mniejsze opory toczenia i zużywają się wolniej niż czołowe modele w teście. Niestety w kwestii bezpieczeństwa wypadają bardzo przeciętnie.

Jakie opony zatem kupić? Wszystko tak naprawdę zależy od stylu jazdy i miejsca użytkowania samochodu oraz jego mocy. Ktoś, kto jeździ agresywnie, często w trasie lub/i posiada mocne auto powinien zdecydować się na opony z wyższej półki. Tylko takie produkty zapewnią mu odpowiednią przyczepność i pewność podczas szybszej jazdy.

Jeśli jednak poszukujemy oszczędności, jeździmy głównie po mieście i mamy słabsze auto, to śmiało możemy kupić opony z dalszych miejsc.

Szczegółowe wyniki testu

Jak czytać tabelę?

W testach ADAC obowiązują następujące kryteria i waga ocen: osiągi na mokrej nawierzchni – 40% oceny końcowej, osiągi na suchej nawierzchni – 20% oceny końcowej, zużycie bieżnika – 20% oceny końcowej, hałaśliwość – 10% oceny końcowej i zużycie paliwa – 10% oceny końcowej. W tabeli na zielono wyróżniono najlepsze noty w poszczególnych dziedzinach, a oceny, które obniżyły ocenę ADAC zaznaczono kolorem czerwonym. Tabela zawiera szczegółowe oceny w poszczególnych kategoriach. Kolejność opon nie jest przypadkowa i wynika z dokładnie wyliczonej wartości oceny. Im niższa ocena, tym lepiej.

Występujące w teście oceny to (od najwyższej do najniższej): bardzo dobry, dobry, zadowalający, wystarczający i niedostateczny. Ich dokładna skala to: 

  • 0,5-1,5 - bardzo dobry,
  • 1,6-2,5 - dobry,
  • 2,6-3,5 - zadowalający,
  • 3,6-4,5 - wystarczający,
  • 4,6-5,5 - niedostateczny.

Na zielono zaznaczyliśmy najwyższe noty w danej kategorii, a na czerwono najniższe.

Tabela z wynikami testu opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 185/60 R15 H.

Model opony (kliknij w nazwę, aby zobaczyć opinie użytkowników)Sucha nawierzchnia Mokra nawierchniaHałaśliwośćZużycie paliwaZużycie bieżnikaOCENA
Michelin Energy Saver +1,62,43,11,90,82,0 (dobry)
Continental ContiPremiumContact 51,62,13,31,91,82,1 (dobry)
Dunlop Sport BluResponse1,42,03,21,62,52,1 (dobry)
Goodyear EfficientGrip Performance1,62,03,41,62,32,1 (dobry)
Vredestein Sportrac 51,72,33,32,32,02,2 (dobry)
Bridgestone Turanza T0011,62,52,92,42,32,3 (dobry)
Nokian Line2,02,33,11,82,52,3 (dobry)
Fulda EcoControl HP2,22,53,12,12,32,5 (dobry)
Semperit Comfort-Life 22,42,43,42,22,52,5 (dobry)
Pirelli Cinturato P12,22,63,02,22,02,6 (zadowalający)
Barum Brillantis 22,92,53,42,22,32,9 (zadowalający)
Hankook K425 Kinergy Eco1,83,03,02,42,33,0 (zadowalający)
Firestone Firehawk TZ300a1,83,33,02,61,83,3 (zadowalający)
Nexen N'Blue HD2,42,62,91,53,83,8 (wystarczający)
GT Radial 228 Champiro3,23,92,82,40,83,9 (wystarczający)
Kleber Dynaxer HP32,54,93,31,92,54,9 (niedostateczny)
Marangoni Verso2,45,52,92,40,85,5 (niedostateczny)
Rotalla Radial F1082,95,53,41,81,05,5 (niedostateczny)
Sailun Atrezzo SH4024,05,53,31,62,55,5 (niedostateczny)

(źródło: ADAC)

Najlepsze opony w teście

Michelin Energy Saver +

Michelin Energy Saver + to tegoroczna nowość na rynku opon. Francuski koncern postanowił ulepszyć osiągi jednego ze swoich flagowych produktów i to się udało. Nowy Energy Saver jest bezpieczny i oszczędny. Opona doskonale spisuje się na suchej i mokrej nawierzchni, pozwala zredukować zużycie paliwa oraz jest niezwykle odporna na zużycie. Zakup tej opony po prostu się opłaca!

Continental ContiPremiumContact 5

Opona zaprezentowana w zeszłym roku, używając sportowej terminologii, nadal trzyma formę. Zwycięzca testów ADAC i ACE/GTÜ 2012 w rozmiarze 205/55 R16 również i w tym roku zdobywa najwyższe noty. Opona prezentuje dobrą odporność na zużycie oraz bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa na suchej i mokrej drodze. Continental ContiPremiumContact 5 to odzwierciedlenie niemieckiej solidności.

Dunlop Sport BluResponse

Kolejna z tegorocznych nowości zalicza udany debiut. W tym roku wygrała już test ACE/GTÜ 2013 w rozmiarze 195/65 R15 V. Tutaj zajęła 3. miejsce, ale była najlepsza w konkurencjach związanych z bezpieczeństwem - zdobyła najwyższe noty na mokrej i suchej nawierzchni. Dunlop wykorzystał swoje doświadczenia w sportach motorowych i wyprodukował niezwykle przyczepną oponę.

Goodyear EfficientGrip Performance

Opona marki Goodyear jest bezpieczna i oszczędna. Goodyear EfficientGrip Performance pokazuje, że można pogodzić przyczepność z niskimi oporami toczenia. To jeden z tych modeli, które wyznaczają kierunek rozwoju opon.

Vredestein Sportrac 5

Cicha, wygodna, sportowa - takimi słowami jest reklamowana opona holenderskiej marki. Test ADAC pokazał, że nie jest to tylko slogan. Vredestein Sportrac 5 zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i dobre osiągi związane z komfortem podróżowania.


dlaczego warto kupić w oponeo