W kolejnym etapie testów ADAC badano opony w rozmiarze najczęściej montowanym w małych autach. Przeczytaj artykuł zanim wybierzesz model swojej nowej opony letniej.
Badaniu poddano 15 modeli opon letnich. Oceny zaczynały się od noty „bardzo dobry”, poprzez „dobry”, „zadowalający”, „wystarczający” do oceny „niedostateczny”. Dwa modele uzyskały ocenę dobrą, cztery opony ocenę zadowalającą i jeden model opony ocenę niedostateczną. Żadna ze sprawdzanych opon nie uzyskała oceny bardzo dobrej.
Najlepsza opona w teście - Continental ContiEcoContact 5.
Test opon letnich ADAC 2012 - najlepsze opony
Spośród 15 modeli sprawdzian wyłonił jedynie 5 dobrych opon, których wszystkie osiągi były niemal równoważne. Modele te gwarantują bezpieczeństwo zarówno na suchej, jak i na mokrej drodze. Ich pozostałe właściwości także pozostają na dobrym poziomie. Grupę tych 5 dobrych modeli opon tworzą:
- Continental ContiEcoContact 5 – lider klasyfikacji, jej osiągi i właściwości uzyskały najlepsze noty, polecana osobom, którym zależy również na niskim zużyciu paliwa i bieżnika oraz na cichej jeździe,
- Michelin Energy Saver – na mokrej drodze ta opona sprawdza się jeszcze lepiej niż lider grupy – Continental. Opona polecana kierowcom, którym zależy szczególnie na osiągach na mokrej drodze i cichej pracy opon,
- Pirelli Cinturato P1 – opona o bardzo zrównoważonych właściwościach i osiągach we wszystkich kategoriach,
- Apollo Amazer 3G Maxx – niekwestionowany zwycięzca w osiągach na mokrej drodze,
- Barum Brillantis 2 – model opony o zrównoważonych osiągach.
Test opon letnich ADAC 2012 - opony zadowalające
W tej grupie znalazło się aż 9 modeli opon. Modele te były dobre przeważnie w czterech z pięciu kategorii. Wiele punktów straciły w kategorii osiągów na mokrej drodze lub za duże zużycie bieżnika. Właśnie bardzo słabe noty w tej kategorii spowodowały, że aż 3 modele opon - Yokohama BluEarth, Kumho Solus KH17 i Semperit Comfort-Life 2 - otrzymały ocenę zadowalającą, a nie dobrą.
Test opon letnich ADAC 2012 - opona niedostateczna
Test wykazał, że jedna opona jest niedostatecznej jakości. Tym modelem jest opona Infinity Inf-030. Droga hamowania tego modelu opony była o 20 m dłuższa od drogi hamowania najlepszej opony testu. Ponadto opona otrzymała najniższą notę za komfort jazdy. W przypadku tak niskich osiągów na mokrej nawierzchni nawet najlepsza nota za ścieralność bieżnika nie pomogła oponie uzyskać oceny zadowalającej.
Poniższa tabela wskazuje dokładne właściwości i osiągi wszystkich modeli sprawdzanych w teście.
Test wykazał, że opona Fulda EcoControl cechuje się dużą odpornością na zużycie.
Charakterystyka poszczególnych opon
MODEL | ZALETY | WADY | OPINIE INTERNAUTÓW O OPONIE | ||
OPONY DOBRE | |||||
Continental ContiEcoContact 5 | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem, dobra na suchej jezdni, najlepsza nota za małe zużycie bieżnika, cicha | - | Continental ContiEcoContact 5 | ||
Michelin Energy Saver | wszechstronna opona, najlepsze noty na mokrej jezdni, doba na suchej drodze, cicha | - | Michelin Energy Saver | ||
Pirelli Cinturato P1 | wszechstronna opona, dobra na mokrej i suchej nawierzchni | - | Pirelli Cinturato P1 | ||
Apollo Amazer 3G Maxx | wszechstronna opona, dobra na suchej nawierzchni, najwyższe noty na mokrej drodze | - | Brak opinii o oponie | ||
Barum Brilliantis 2 | wszechstronna opona, dobra we wszystkich dyscyplinach związanych z bezpieczeństwem | - | Barum Brillantis 2 | ||
OPONY ZADOWALAJĄCE | |||||
Goodyear DuraGrip | dobra na suchej jezdni | słaba na mokrej | Goodyear DuraGrip | ||
Fulda EcoControl | dobra na suchej nawierzchni, niskie zużycie bieżnika | słaba na mokrej jezdni | Fulda EcoControl | ||
Yokohama BluEarth | najlepsze noty na suchej nawierzchni | duże zużycie paliwa i bieżnika | Brak opinii o oponie | ||
Dunlop SP Streetresponse | dobra na suchej nawierzchni | słaba na mokrej jezdni | Dunlop SP Steetresponse | ||
Hankook Kinergy Eco K425 | dobra na suchej nawierzchni | słaba na mokrej jezdni, spore zużycie paliwa | Hankook Kinergy Eco K425 | ||
Kumho Solus KH17 | dobra na suchej nawierzchni | duże zużycie bieżnika, najniższa nota za duże zużycie paliwa | Kumho Solus KH17 | ||
Firestone Multihawk | dobra na suchej nawierzchni | słaba na mokrej jezdni, duże zużycie paliwa | Firestone Multihawk | ||
Semperit Comfort-Life 2 | dobra na suchej nawierzchni | trochę słabsza na mokrej jezdni, najniższa nota za duże zużycie bieżnika, spore zużycie paliwa | Brak opinii o oponie | ||
GT-Radial Champiro Eco | małe zużycie paliwa | najgorsza nota na suchej nawierzchni, słaba na mokrej | GT-Radial Champiro Eco | ||
OPONA NIEDOSTATECZNA | |||||
Infinity Inf-030 | najlepsza nota za małe zużycie bieżnika | najgorsza nota na mokrej drodze, najgorsza nota za hałaśliwość | Brak opinii o oponie |
Podsumowanie testu i szczegółowe wyniki
Wyniki testu wyraźnie pokazują, że marki, które są stosunkowo młodymi koncernami mocno dążą do uzyskania jakości charakterystycznej dla dobrze znanych opon klasy premium. Przykładem takiej marki jest koncern Apollo, którego opona Apollo Amazer 3G Maxx miała najlepsze osiągi na mokrej drodze. Organizatorzy ADAC 2012 oprócz opony, która wygrała całą stawkę – Continental ContiEcoContact 5 – polecają kierowcom właśnie model opony Apollo, chwaląc jego szczególne osiągi na mokrej nawierzchni i zrównoważone cechy w pozostałych kategoriach.
Rezultaty sprawdzianu ADAC pokazują też, że popularnym problemem, który często dyskwalifikuje oponę letnią są osiągi na mokrej drodze. Oprócz dwóch ostatnich modeli osiągi wszystkich opon na suchej nawierzchni były bardzo zadowalające. Problemy pojawiały się właśnie przy okazji sprawdzania zachowania opony na mokrej drodze. To pokazuje, że szczególną uwagę przy doborze opon letnich należy zwrócić na jej umiejętności w tych warunkach. Bowiem kiedy opona uzyskuje na niej prawidłowe osiągi wiadomo, że zachowanie na suchej drodze także będzie właściwe. Ostatnią rzeczą, którą koniecznie trzeba sprawdzić w przypadku takiej opony to jej zużycie bieżnika. Kiedy jego wskaźnik mieści się w normie, wtedy opona jest dla nas zupełnie bezpieczna, a jej zakup z pewnością się opłaci.
Jak czytać tabelę?
W tabeli zawarto szczegółowe noty uzyskane w poszczególnych kategoriach. Kolejność modeli wynika z dokładnie wyliczonej wartości oceny i nie jest przypadkowa. W zestawieniu zachowano oryginalne noty, a ich niższa wartość oznacza lepszy wynik.
Zielonym kolorem wyróżniono najlepsze oceny w poszczególnych dziedzinach, a noty, które wpłynęły na obniżenie oceny przyznanej przez ADAC zaznaczono barwą czerwoną.
MODEL | Sucha nawierzchnia | Mokra nawierzchnia | Hałaśliwość | Zużycie paliwa | Zużycie bieżnika | OCENA |
Continental ContiEcoContact 5 | 1,5 | 2,5 | 2,5 | 1,3 | 1,3 | dobry |
Michelin Energy Saver | 1,6 | 2,2 | 2,6 | 1,7 | 2,0 | dobry |
Pirelli Cinturato P1 | 1,5 | 2,3 | 2,8 | 2,0 | 2,3 | dobry |
Apollo Amazer 3G Maxx | 1,6 | 2,2 | 3,7 | 2,1 | 2,5 | dobry |
Barum Brillantis 2 | 1,9 | 2,5 | 3,1 | 2,1 | 2,5 | dobry |
Goodyear DuraGrip | 1,5 | 2,8 | 2,6 | 1,7 | 1,5 | zadowalający |
Fulda EcoControl | 1,6 | 3,0 | 3,2 | 2,0 | 1,0 | zadowalający |
Yokohama BluEarth | 1,4 | 2,4 | 2,8 | 2,2 | 2,8 | zadowalający |
Dunlop SP Streetresponse | 1,6 | 2,7 | 3,0 | 1,8 | 2,3 | zadowalający |
Hankook Kinergy Eco K 425 | 1,6 | 2,6 | 2,9 | 2,3 | 2,5 | zadowalający |
Kumho Solus KH17 | 1,6 | 2,3 | 3,1 | 2,5 | 3,0 | zadowalający |
Firestone Multihawk | 1,6 | 2,7 | 3,2 | 2,4 | 2,5 | zadowalający |
Semperit Comfort-Life 2 | 1,7 | 2,5 | 3,1 | 2,3 | 3,3 | zadowalający |
GT-Radial Champiro Eco | 2,4 | 3,2 | 2,7 | 1,9 | 2,0 | zadowalający |
Infinity Inf-030 | 2,0 | 5,2 | 3,8 | 2,3 | 0,5 | niedostateczny |
Nota przyznana przez organizację ADAC bazuje na ocenie łącznej, która wyliczana jest z ważonych ocen we wszystkich kategoriach. Jeżeli model w jednej z kategorii dotyczących środowiska lub bezpieczeństwa (zużycie paliwa, test przyspieszonego zużycia, osiągi na suchej i mokrej nawierzchni, zużycie bieżnika) osiągnie niższe oceny niż łącznie, wówczas nota ADAC jest obniżana o 1 lub 2 stopnie.
Wagi ocen i kryteria testu: zachowanie na mokrej nawierzchni (40%), na suchej nawierzchni (20%), zużycie bieżnika (20%), hałaśliwość (10%), test przyspieszonego zużycia (bez wagi, może być zdany, częściowo zdany, lub nie zaliczony).
Różne wyniki w innych testach tego samego modelu? To nie jest oszustwo!
Różnice zazwyczaj wynikają z takich czynników jak: testowany rozmiar opony, kryteria testu (waga ocen, charakter poszczególnych konkurencji), warunki panujące w czasie testu, samochód, w którym były testowane dane opony, dobór modeli do testu i wiele innych.