Dobre opony zimowe są bezkonkurencyjne na drogach pokrytych błotem pośniegowym, natomiast w innych warunkach pogodowych dobrym rozwiązaniem może być ogumienie całoroczne. Podczas użytkowania takich uniwersalnych opon warto jednak pamiętać, że łączą one w sobie zrównoważone osiągi zarówno zimą, jak i latem. Całoroczne opony zimowe są z reguły gorsze od najlepszych opon zimowych, a podczas sezonu letniego od letnich. Często jednak okazują się lepsze niż tanie ogumienie sezonowe.
Zwycięzcy testu
Najlepszą oponą całoroczną okazała się Goodyear Vector 5+, która najlepszym zimówkom w tym rozmiarze ustępuje jedynie właściwościami jezdnymi na śniegu. Generalnie właśnie pod względem zachowania na drodze pokrytej błotem pośniegowym oraz na śniegu ogumienie wielosezonowe ustępuje zimówkom. Co prawda w tych warunkach Pirelli P2500 Euro i Dunlop SP 4 All season spisują się gorzej, ale na suchej jezdni zostawiają w tyle prawie wszystkie opony zimowe. Na mokrej nawierzchni wspomniany wcześniej Dunlop jest lepszy od czołowych modeli opon w tym rozmiarze. Najważniejszą kwestią pozostają warunki w jakich opony będą eksploatowane i do tego dopasować trzeba kryteria wyboru.
Uwaga!
W testach ADAC niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik. Opony, które uzyskały najmniej punktów są najbardziej przez ADAC rekomendowane.
Reguły oceniania
Ostateczna nota wystawiana przez ADAC bazuje na łącznej ocenie, która jest wystawiana na podstawie cząstkowych ocen w poszczególnych kategoriach. Nota na mokrej jezdni to 30%, na suchej nawierzchni 15%, na lodzie 10%, na śniegu 20%, opory toczenia 10%, hałaśliwość 5%, zużycie bieżnika 10%. Jeśli jedna z not w najważniejszych kategoriach (na mokrej nawierzchni, na suchej jezdni, na lodzie, ścieralność bieżnika, test długodystansowy) będzie niższa niż ocena łączna wyliczona wagowo, to nastąpi obniżenie zalecenia ADAC.
ADAC Test opon 2006
OPONY CAŁOROCZNE, ROZMIAR 185/60 R 14 T (H)
ADAC | Goodyear Vector 5+ | Hankook Centum H720 | Verdestein Quatrac 2 | Pirelli P2500 Euro H | Dunlop SP 4 All Season |
Na suchej jezdni | 2,6 | 2,4 | 2,5 | 2,3 | 2,4 |
Na mokrej jezdni | 2,4 | 3,0 | 2,3 | 2,7 | 2,2 |
Na śniegu | 2,6 | 2,6 | 2,9 | 3,3 | 3,7 |
Na lodzie | 2,9 | 3,0 | 3,4 | 3,2 | 3,3 |
Hałaśliwość | 2,2 | 2,2 | 2,8 | 2,3 | 2,4 |
Opór toczenia | 1,5 | 1,3 | 1,5 | 1,5 | 2,3 |
Zużycie bieżnika | 1,3 | 2,2 | 3,2 | 2,7 | 2,8 |
Ocena łączna | 2,3 | 2,5 | 2,6 | 2,7 | 2,7 |
Wyniki testu ADAC opon całorocznych 2006:
Zalety i wady produktów:
Goodyear Vector 5+
wady: w porównaniu z najlepszymi oponami zimowymi słabsza na śniegu
zalety: szczególnie dobra na mokrej jezdni oraz na lodzie, małe zużycie bieżnika
Hankook Centum H720
wady: słabsza na mokrej jezdni i na śniegu
zalety: małe opory toczenia, szczególnie dobra na suchej nawierzchni
Vredestein Quatrac 2
wady: względnie słaba na lodzie, duże zużycie bieżnika
zalety: szczególnie dobra na mokrej nawierzchni
Pirelli P2500 Euro (z indeksem prędkości H)
wady: słaba na śniegu, stosunkowo duże zużycie bieżnika
zalety: najlepsza na suchej nawierzchni
Dunlop SP 4 All season
wady: bardzo słaba na śniegu, stosunkowo duże zużycie bieżnika
zalety: najlepsza na mokrej nawierzchni, szczególnie dobra na suchej jezdni