Nie od dzisiaj wiadomo, że im większe koła, tym bardziej okazały wygląd samochodu. Czy jednak zmiana opon na większe zawsze jest dobrym pomysłem? Co z prędkościomierzem oraz jego wskazaniami? Z tego tekstu dowiesz się, jak zmiana rozmiaru opon wpływa na odczyty prędkościomierza i czy ewentualne przekłamanie jest na tyle duże, aby się nim przejmować.
Jak działa prędkościomierz w samochodzie?
Zanim zajmiemy się rzeczywistym wpływem nowych opon na licznik, warto napisać kilka zdań o tym, jak działa prędkościomierz w samochodzie. Otóż wskaźnik prędkości to urządzenie pomiarowe, które w niektórych autach jest montowane bezpośrednio na wale napędowym pojazdu przy pomocy specjalnej linki. W nowoczesnych samochodach licznik bazuje na zaawansowanym czujniku, którego zadaniem jest mierzenie liczby obrotów kół. Im więcej obrotów, tym większa wartość na ekranie znajdującym się na desce rozdzielczej. Odczytane wartości są analizowane przez mikroprocesor i przekształcane na impulsy.
W praktyce prędkościomierz w samochodzie działa w bardzo prosty sposób. Czujniki znajdujące się przy kołach pojazdu przekazują dane do komputera, a ten zamienia je na zrozumiały dla użytkownika komunikat w postaci wartości liczbowej.
Czy wiesz, że…
nowoczesne czujniki prędkościomierzy wykorzystują zjawisko Halla? Efekt ten polega na różnicy potencjałów w przewodniku z prądem płynącym poprzecznie do pola magnetycznego, w którym dany przewodnik się znajduje.
Rozmiar koła a licznik – czy jest jakieś powiązanie?
Wielu kierowców zastanawia się nad wymianą kół na większe wyłącznie ze względu na chęć uatrakcyjnienia wyglądu pojazdu i dodanie mu nieco bardziej drapieżnego charakteru. Jednak w większości przypadków mało kto zastanawia się nad konsekwencjami tego typu tuningu. Warto wiedzieć, że większe opony mają realne przełożenie na warunki jezdne Twojego pojazdu.
Częstym problemem w kontekście rozmiarów kół i przekłamań licznika jest brak kalibracji prędkościomierza pod konkretne ogumienie. Taki stan rzeczy prowadzi do przekłamań w odczytach, co w niektórych przypadkach może wpływać na bezpieczeństwo jazdy kierowcy oraz innych uczestników ruchu.
Kolejna sprawa. Zwiększasz rozmiar opon. A prędkość? Zasada jest bardzo prosta – prędkość również może się zwiększyć. Dlatego nowe ogumienie może mieć maksymalnie o 3% większy obwód w stosunku do starego, aby nie była konieczna ponowna kalibracja licznika prędkości. Wszystko, co wykracza poza tę wartość, będzie powodować błąd pomiaru prędkości.
Zmiana opon na większe – na co zwrócić uwagę?
Zmiana opon na rozmiar większy to czynność, która powinna być poprzedzona wnikliwą analizą oraz zwróceniem uwagi na kilka ważnych aspektów:
- Zamienniki powinny charakteryzować się tymi samymi indeksami prędkości oraz nośności co w przypadku oryginalnego ogumienia.
- Konieczna jest prawidłowa ocena ciśnienia eksploatacyjnego.
- Warto upewnić się, czy stare felgi są przystosowane do ogumienia w nowym rozmiarze. Można to zrobić poprzez sprawdzenie szerokości opon i porównanie tej wartości z rozmiarami tarcz.
- Należy sprawdzić, czy podczas jazdy opona nie wystaje poza obrys wnęki koła, za co grozi mandat.
Ile przekłamuje licznik?
Producenci motoryzacyjni celowo zawyżają odczyty prędkościomierzy. Ile przekłamuje licznik? Zwykle od kilku do kilkunastu kilometrów. Dzieje się tak z dwóch przyczyn:
- bezpieczeństwo – gdy na liczniku widać pomiar wynoszący 100 km/h, auto w rzeczywistości jedzie nieco wolnej. W razie wypadku ma to ogromny wpływ na minimalizowanie skutków zdarzenia. Unia Europejska wprowadziła nawet oficjalne zalecenia dla koncernów motoryzacyjnych, aby zawyżały nieznacznie odczyty prędkościomierzy. Ma to być związane z aspektem psychologicznym, który bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo na drogach.
- kontrole drogowe – niewielki błąd pomiaru prędkości potrafi uchronić przed otrzymaniem mandatu. Wielu kierowców chce sprawdzać osiągi swoich aut, wciskając pedał gazu i podbijając wartości wyświetlane na desce rozdzielczej. Jeśli wynik pomiaru delikatnie zakrzywia rzeczywistość, może się paradoksalnie przełożyć na wolniejszą jazdę przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb wewnętrznego rajdowca, który drzemie w kierowcach.
Błąd wskazania przyrządu pomiarowego – jak go zweryfikować?
Najłatwiej sprawdzisz, czy w Twoim aucie pojawia się błąd wskazania przyrządu pomiarowego, poprzez nawigację GPS. Większość urządzeń tego typu umożliwia bowiem nie tylko określenie lokalizacji, ale też pomiar prędkości. Musisz jednak pamiętać, że nawigacje nie są zbyt precyzyjne przy powolnej jeździe. Odczyty stają się wiarygodne dopiero po przekroczeniu prędkości 40 km/h.
Przekłamanie licznika w zależności od rozmiaru kół – kalkulator
Wielu kierowców zmaga się z problemami podczas wyboru nowego ogumienia. Skąd wiadomo, czy dane opony będą pasować do konkretnego modelu pojazdu i nie spowodują, że prędkościomierz w samochodzie zacznie przekłamywać swoje odczyty? W takiej sytuacji powinieneś skorzystać z dedykowanego narzędzia, które pomoże Ci łatwo dowiedzieć się, jakie opony będą idealne. Sprawdź kalkulator zamienników Oponeo już dzisiaj i wybierz nowe ogumienie bez obaw o błąd pomiaru prędkości.