Nawet doświadczeni kierowcy, którzy od lat prowadzą samochody, mogą zostać zaskoczeni niektórymi terminami. Jednym z nich jest niewątpliwie reinicjalizacja opon. Wbrew budzącej zdziwienie nazwie, nie jest to jednak nic skomplikowanego. W tym artykule opiszemy czym jest ten proces oraz kiedy i w jaki sposób można go przeprowadzić.
Reinicjalizacja opon – co to jest?
Reinicjalizacja opon to termin, z którym zetknąć się można głównie w przypadku użytkowania aut francuskich marek. Przede wszystkim dotyczy to pojazdów z logo Peugeot, jednak czasem pojawia się także w Renault. Sam termin reinicjalizacja prawdopodobnie pochodzi od francuskiego słowa „réinitialisation”, które oznacza właśnie resetowanie. Proces ten dotyczy więc zresetowania lub ustawienia wbudowanego czujnika TPMS i właśnie pod takimi nazwami można go spotkać w pojazdach innych marek, jak Audi, Skoda itd., które od 2014 roku zgodnie z prawem muszą być wyposażone w system TPMS.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak działa czujnik ciśnienia w oponach, to przygotowaliśmy na ten temat osobny artykuł. Dowiesz się tam, jakie są rodzaje systemów TPMS, w jaki sposób funkcjonują oraz jak należy je obsługiwać.
Kiedy konieczna jest reinicjalizacja opon?
Czasem na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka ciśnienia w oponach, co oznacza, że system wykrył spadek powietrza w jednej lub kilku z nich. Trzeba wówczas jak najszybciej zatrzymać samochód i dopompować koła. Nietrudno jednak zauważyć, że często mimo uzupełnienia ciśnienia w ogumieniu, kontrolka nie gaśnie. To właśnie oznacza, że wymagana jest reinicjalizacja opon.
Proces ten trzeba przeprowadzać po każdym pompowaniu oraz zmianie kół czy ogumienia. Dotyczy to jednak tylko systemów TPMS pośrednich, czyli funkcjonujących w oparciu mechanizmy takie jak ABS czy ESP. Resetowanie ustawień po uzupełnianiu ciśnienia odpowiada w pewnym sensie programowaniu czujników TPMS bezpośrednich, w przypadku którego konieczna jest jednak wizyta w specjalnym serwisie. Działania te nie są wymagane po dopompowaniu, a jedynie przy przekładce kół czy sezonowej wymianie opon.
Do czego służy reinicjalizacja opon?
Konieczność resetowania ustawień po każdym pompowaniu opon może budzić pewne wątpliwości, jednak jest ona w pełni uzasadniona. Dzięki temu komputer otrzymuje informację, jakie jest prawidłowe ciśnienie w ogumieniu. Może się ono przecież różnić, choćby ze względu na liczbę przewożonych pasażerów. Pozwala to systemowi na prawidłowe przeliczanie liczby obrotów kół i badanie, czy w którymś z nich nie spadło ciśnienie. Reinicjalizacja ma więc całkiem spory wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.
Jak przeprowadzić reinicjalizację opon?
Przeprowadzenie reinicjalizacji opon wygląda właściwie dokładnie tak samo, jak ich resetowanie. Proces ten zajmuje dosłownie chwilę i nie wymaga żadnej specjalistycznej wiedzy ani dodatkowego sprzętu. Jest jednak jedna rzecz, o której należy pamiętać. Czynność tę należy przeprowadzać wyłącznie po prawidłowym napompowaniu opon do osiągniecia ciśnienia zgodnego z zaleceniami producenta pojazdu. Przyjrzyjmy się krok po kroku, jak przeprowadzić reinicjalizację na przykładzie jednego z popularnych samochodów.
Czy wiesz, że…
Na naszej stronie możesz sprawdzić, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach w Twoim samochodzie. Pozwoli Ci to odpowiednio napompować koła i cieszyć się bezpieczną oraz komfortową jazdą.
Reinicjalizacja opon – Peugeot 3008
Kiedy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka ciśnienia opon oraz komunikat „Uzupełnij ciśnienie w oponach, potem reinicjalizuj” należy podjąć następujące kroki:
- Napompuj opony do zalecanych przez producenta wartości ciśnienia.
- Wejdź w menu ustawień auta na komputerze pokładowym, klikając na przycisk z symbolem samochodu.
- Znajdź opcję „Inicjalizacja niedopompowania opon”, zlokalizowaną w dolnej części listy.
- Po kliknięciu w opcję pojawi się komunikat, w którym należy potwierdzić, że wszystkie cztery opony są prawidłowo napompowane i można przeprowadzić reinicjalizację.
Proces ten przebiega analogicznie także w innych autach, w których nie nazywa się on „reinicjalizacją”. W niektórych, np. w Skodzie Fabii po wejściu w menu opon opcja ta nazywać się będzie „Set”. W poszczególnych modelach aut często nie ma konieczności wchodzenia w menu ustawień, ponieważ są one wyposażone w specjalny przycisk, który wystarczy przycisnąć i chwilę przytrzymać, aby zresetować system kontroli ciśnienia w oponach – takie rozwiązanie można spotkać choćby w Seacie Leon II.