Opony stosowane w ciężarówkach mają inną charakterystykę niż te montowane w samochodach osobowych. Czy jednak różnice między nimi są aż tak wielkie? Przekonajmy się.
Oczywistym jest, że opony ciężarowe są dużo większe i muszą wytrzymywać znacznie większe obciążenia. Ale co poza tym?
Podobieństwa i różnice w budowie zewnętrznej
Opony ciężarowe najczęściej posiadają bieżniki o rzeźbie symetrycznej. Niespotykane są tu bardzo popularne w autach osobowych opony asymetryczne, a bieżniki kierunkowe są rzadkością. A jeśli już się pojawią, to nie przypominają układem klocków i rowków kierunkowych opon osobowych. W dalszym ciągu jest im bliżej do opon symetrycznych.
Układ rowków i klocków bieżnika zapewnia również dobre parametry trakcyjne w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych. Większość opon ciężarowych nadaje się do jazdy przez cały rok, dlatego muszą dobre zachowywać się zarówno na suchej, mokrej, zaśnieżonej, oblodzonej czy błotnistej nawierzchni.
Czasami stosowane są opony zimowe, ale ma to miejsce jedynie w wyjątkowo trudnych warunkach zimowych utrzymujących się przez dłuższy czas, np. w Europie Północnej czy wysokich górach. Przy dużej masie i gabarytach w przypadku opon ciężarowych większe znaczenie ma odpowiednie dociążenie. Samochody ciężarowe pokonują także trasy liczące tysiące kilometrów. Przekraczają wówczas granice państw i regionów geograficznych, gdzie panują bardzo różne warunki. Użytkowanie opon na określony sezon nie ma w większości przypadków uzasadnienia praktycznego i ekonomicznego. W przypadku opon ciężarowych nie spotyka się opon typowo letnich.
Różnice między oponami ciężarowymi a osobowymi są znaczne.
Podobieństwa i różnice w budowie wewnętrznej
Do produkcji opon ciężarowych wykorzystywane są innego rodzaju mieszanki gumowe niż w przypadku opon osobowych. Modele przeznaczone do samochodów ciężarowych mają mieszankę, która zapewnia wysoką odporność na zużycie oraz uszkodzenia mechaniczne. Najbardziej nowoczesne opony ciężarowe są projektowane w taki sposób, aby zagwarantować mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.
Boki opon ciężarowych są również odpowiednio wzmocnione, co zabezpiecza oponę przed uderzeniami i otarciami o krawężniki itp. Osnowa opon ciężarowych najczęściej jest wykonana z włókien stalowych (w osobowych jest to materiał tekstylny). Przez to wszystko opony ciężarowe mają znacznie sztywniejszą budowę. Co więcej, aby jak najmocniej wydłużyć przebiegi opon ciężarowych, producenci wzmacniają barki i poszerzają żebra opony.
Większa sztywność i inny układ bieżników oponach ciężarowych wymagają odpowiednich konstrukcji zawieszeń pojazdów. Opony ciężarowe mają przede wszystkim znosić duże obciążenia, przynosić oszczędności i zapewniać bezpieczeństwo. Komfort jazdy nie jest w tym przypadku tak bardzo istotny.
Opony osobowe mają m.in. bardziej skomplikowane wzory bieżników.
Podsumowanie
W przypadku opon ciężarowych nie spotyka się modeli letnich (głównie całoroczne, w miejszej liczbie zimowe), a ich bieżniki są najczęściej symetryczne - rzadziej kierunkowe. W oponach osobowych jest odwrotnie - najwięcej jest opon kierunkowych i asymetrycznych. Opony ciężarowe mają być przede wszystkim wytrzymałe, dlatego są też sztywniejsze od opon osobowych. z pozoru oba typy opon są podobne, ale ze względu na wykonywane zadania różnice między nimi są bardzo duże. W artykule przedstawiliśmy największe z nich. Gdyby zagłębić się jeszcze bardziej w techniczne szczegóły to tych różnic znaleźlibyśmy więcej.
Pamiętaj, że opony dostawcze także różnią się od osobowych - nawet w tych samych rozmiarach. Ich konstrukcje także są bardziej wytrzymałe, co za tym sztywniejsze. Chęć oszczędności przez montaż wytrzymalszych opon to błąd. Jazda na oponach dostawczych samochodem z nieprzystosowanym zawieszeniem grozi jego szybszym uszkodzeniem. Wydłuża się także droga hamowania, reakcje auta staja się nieprzewidywalne oraz znacznie pogarsza się komfort jazdy.
Zobacz naszą ofertę opon ciężarowych